Volvo EX90 jest trzyrzędowym SUV-em, który bazuje na nowej platformie i ma w pełni elektryczny układ napędowy. Otwiera nowy rozdział w historii marki.
Volvo do końca dekady zamierza sprzedawać na całym świecie wyłącznie auta na prąd
Pełna elektryfikacja oznacza zmiany w gamie modelowej i zastąpienie spalinowych wersji elektrycznymi odpowiednikami. Volvo EX90 będzie naturalnym następcą cieszącego się dużą popularnością modelu XC90. Przez pewien czas obydwa auta będą dostępne na rynku równocześnie, ale ostatecznie w ofercie pozostanie jedynie elektryczny SUV.
Volvo EX90 z zewnątrz przypomina spalinowe XC90
Nie ma oczywiście klasycznego grilla, ale reflektory przez cały czas mają charakterystyczny motyw młota Thora. Tył z lampami zachodzącymi na klapę bagażnika jest już nowością.
Pomimo tego, iż mamy do czynienia z potężnym blisko 3-tonowym, 5-metrowym pojazdem, takie zabiegi, jak m.in. chowane klamki w nadwoziu, pochylona przednia szyba, czy aerodynamiczne elementy w obręczach kół przyczyniły się do uzyskania współczynnika oporu powietrza Cx 0,29.
Volvo EX90 – układ napędowy i akumulator
Volvo EX90 na początku będzie dostępne w dwusilnikowej wersji o mocy 520 KM i momentem obrotowym 990 Nm. Trafi do niej akumulator o pojemności 111 kWh. Nie dziwi więc za bardzo podawany przez producenta zasięg, który może wynieść choćby 600 kilometrów na jednym ładowaniu. Ofertę z czasem uzupełni słabsza odmiana o mocy 400 KM i 770 Nm.
Samo ładowanie ma być procesem szybkim i przyjemnym. Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 250 kW i przekłada się na 30 minut postoju przy ładowarce (od 10 do 80% stanu baterii).
Bezpieczeństwo zawsze było dla Volvo priorytetowe
Nie inaczej jest w przypadku najnowszego Volvo EX90. Zaawansowane systemy z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego sprawiają, iż jest to najbezpieczniejszy model marki, jaki kiedykolwiek wyprodukowano.
Standardowym wyposażeniem SUV-a jest technologia Lidar, która wykrywa pieszych w odległości do 250 m zarówno w dzień, jak i w nocy. Poza tym jest 8 kamer, 5 radarów i 16 sensorów ultradźwiękowych. Czujniki zamontowane nad przednią szybą zapewniają autonomię na poziomie 3, ale Volvo posiada na pokładzie wszystkie niezbędne systemy, by w przyszłości poruszać się całkowicie bez udziału kierowcy.
Wnętrze jest bardzo minimalistyczne
Na sterylnej desce rozdzielczej pozbawionej przycisków wyróżnia się 14,5-calowy pionowy ekran do obsługi multimediów z wbudowanymi funkcjami Google (w tym Google Maps) i aplikacjami Google Play. Volvo połączyło siły z firmą Qualcomm, która dostarczyła platformę Snapdragon, a przy tworzeniu strony graficznej wykorzystano silnik Unreal Engine od Epic Games – ten sam, który znajdziemy w wielu najnowszych grach komputerowych.
W kabinie postawiono na ekologiczne materiały, takie jak wełniane tkaniny na fotelach, syntetyczną skórę, czy tworzywa z przetworzonych plastikowych butelek.
Volvo EX90 – kiedy w sprzedaży?
Rodzinny 7-osobowy elektryczny SUV Volvo trafi na rynek prawdopodobnie dopiero w 2024 roku. W przyszłym roku ma ruszyć produkcja w fabryce w Karolinie Południowej (USA).
Zdjęcia: Volvo