Volvo EX30 – wrażenia z jazdy nowym elektrykiem, który zaskakuje. Nie tylko ceną

1 rok temu

Volvo EX30 to nowy elektryczny kompaktowy crossover wyróżniający się przede wszystkim minimalistycznym projektem wnętrza i atrakcyjną ceną. Czy ten model ma szansę zmienić nasze podejście do aut elektrycznych?

  • Volvo EX30 to zwarty (423 cm długości), choć już kompaktowy crossover z napędem elektrycznym – w trzech wersjach do wyboru
  • Bazowy wariant (z baterią 49 kWh netto) dostępny jest w cenie od 169 900 zł

Model EX30 to kluczowa „dźwignia” Volvo na drodze do realizacji celu na 2025 r. – kiedy modele w pełni elektryczne mają osiągnąć 50% udziału w sprzedaży marki, a spodziewana marża to 8-10%. Ten podniesiony hatchback, zbudowany na skalowalnej platformie SEA koncernu Geely (ma z niej korzystać także Izera), jest w tej chwili produkowany w Chinach, ale w 2025 r. jego produkcja ruszy także w Belgii – w celu zwiększenia mocy produkcyjnych, ale i zmniejszenia emisyjności łańcucha dostaw.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volvo-konczy-produkcje-aut-wysokopreznych-i-to-juz-niebawem,aid,3514

Elektryczny crossover w poręcznym formacie

EX30 to samochód, który również jako auto spalinowe mógłby liczyć na spore wzięcie – wymiarami mieści się już w segmencie aut kompaktowych (423 cm długości, 265 cm rozstawu osi), jednak jest na tyle zwarty, iż łatwo się nim manewruje i „przeciska” przez zatłoczone miasto. Praktyczność zwiększa typowy dla crossoverów prześwit – 16,5 cm.

Volvo EX30 ma niezłą aerodynamikę (współczynnik oporu powietrza 0,28). Prześwit to 16,5 cm, bazowa wersja otrzymuje alufelgi 18''. Volvo

EX30 sprawia wrażenie solidnie zmontowanego i wygląda, jak na Volvo przystało. Elektryczny napęd pozwolił „zepchnąć” koła niemal do narożników nadwozia i wygospodarować pod maską mały schowek, ale stosunkowo niewielkie wymiary zewnętrzne przekładają się na ograniczoną przestronność w drugim rzędzie siedzeń oraz skromny bagażnik (318 l). Trzeba też pogodzić się z niezbyt wygodną, nisko umieszczoną kanapą. W skrócie: nie jest to samochód rodzinny, ale głównie służący dla 1-2 osób.

https://magazynauto.pl/testy/volvo-xc40-b4-kontra-xc40-p6-porownanie,aid,2400

Z przodu warunki podróży okazują się już bardzo przyzwoite, o co dbają m.in. ergonomicznie wyprofilowane fotele. Wykończenie jest osobliwe – mamy tu masywne metalizowane klamki drzwi i listwy ozdobne o ciekawym, „kamiennym” deseniu, ale też mocno chropowate tworzywa w niższych partiach kabiny. Pociesza świadomość, iż pochodzą one z recyklingu (np. butelek PET, dżinsowych ubrań oraz plastikowych ram okiennych).

Deska rozdzielcza Volvo przypomina kokpity Tesli: jest tu jeden centralny ekran i kilka więcej. Wyświetla on nie tylko mapę nawigacji, ale również prędkość. Projektantom nie udało się uniknąć znacznego „stłoczenia” wielu ikon. Plus za mapy i asystenta Google, przepastny schowek w tunelu środkowym i pojemne kieszenie drzwi.

Maksymalna moc ładowania DC wersji bazowej to 134 kW, dwóch mocniejszych – 153 kW. AC: 11 lub 22 kW. Volvo

Typowe Volvo

EX30 ma „młodzieżowy” sznyt, ale na drodze jeździ typowo dla Volvo – mimo dużych obręczy łagodnie tłumi dziury i ma zrelaksowany układ kierowniczy. To komfortowy, intuicyjny w prowadzeniu hatchback, który już w bazowej wersji z silnikiem o mocy 272 KM zapewnia porywające osiągi (100 km/h w 5,7 s). Akumulator 49 kWh netto zapewnia jej zasięg w cyklu mieszanym WLTP 344 km. Lepszy wynik – 480 km – osiąga odmiana o tej samej mocy, ale z baterią 64 kWh. Obie mają napęd na tylne koła; do wyboru pozostało topowy wariant 4x4 (428 KM oraz 460 km zasięgu, 100 km/h w 3,6 s).

Volvo EX30 – dane techniczne Single motor SM Extend. Range Twin motor Perf. Silnik Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Pojemność akumulatora (netto) Maks. moc ładowania AC/DC Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Zasięg (cykl mieszany WLTP)* CENA
elektryczny elektryczny 2 x elektryczny
272 KM 272 KM 428 KM
343 Nm 343 Nm 543 Nm
49 kWh 64 kWh 64 kWh
22/134 kW 22/153 kW 22/153 kW
180 km/h 180 km/h 180 km/h
5,7 s 5,3 s 3,6 s
344 km 480 km 460 km
169 900 zł 194 900 zł 229 900 zł

* szacunki producenta

Najtańsza wersja ma akumulator typu LFP (litowo-fosforanowo-żelazowy; tańszy i, teoretycznie, bardziej żywotny), a droższe – NMC (nikiel-kobalt-glin; większa gęstość energii i, prawdopodobnie, lepsza wydajność na mrozie).

Atutem EX30 jest cena – od niespełna 170 tys. zł (od 195 tys. zł za odmianę o zwiększonym zasięgu). W 2024 r. pojawi się podniesiona wersja Cross Country.

1337

Volvo EX30 – naszym zdaniem

Dzięki względnie przystępnej cenie Volvo EX30 ma szansę szerzej zaistnieć w segmencie elektromobilności. Oszczędności w zakresie obsługi i wykończenia to znak czasów, a jednocześnie zwrot ku młodszej klienteli. Na pytanie o efektywność oraz zasięg odpowiedzą testy na polskich drogach.

ocena 4/5

Volvo EX30 to model istotny dla szwedzkiej marki i dla rynku aut elektrycznych. Typowe dla Volvo design, komfort i funkcjonalność łączy z (bardzo) minimalistyczną koncepcją obsługi, która wpisuje się w ideę Tesli.

Marcin Sobolewski, tygodnik „Motor”

Idź do oryginalnego materiału