
Na trwających właśnie targach IAA Mobility 2025 w Monachium Volkswagen zaprezentował światu swoją wizję przystępnej cenowo elektromobilności w popularnym segmencie.
Mowa o koncepcie ID. CROSS – kompaktowym, elektrycznym SUV-ie, który ma stać się odpowiednikiem niezwykle popularnego T-Crossa w erze aut na prąd. Samochód ten jest kluczowym elementem ofensywy marki w segmencie małych i miejskich pojazdów elektrycznych.
Nowy styl i sprytne nawiązania
ID. CROSS Concept został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem stylistycznym marki, nazwanym „Pure Positive”. Ma on opierać się na trzech filarach: stabilności, atrakcyjności i „sekretnym składniku”, którym jest nawiązywanie do ikon marki. Widać to szczególnie w projekcie słupka C, który ma przywodzić na myśl klasycznego Golfa.
Samochód, polakierowany na zielony kolor „Urban Jungle”, ma sprawiać wrażenie, jakby się uśmiechał, co jest zasługą m.in. trójwymiarowej sygnatury świetlnej. Mimo zbliżonych do T-Crossa wymiarów (4161 mm długości), koncept wyróżnia się potężnymi, 21-calowymi felgami „Balboa”.
Przestrzeń i technologia w kabinie
Wnętrze pięciomiejscowego SUV-a zaprojektowano z myślą o maksymalnej przestronności i komforcie. Bagażnik oferuje solidne 450 litrów pojemności, a dodatkowe 25 litrów wygospodarowano w tak zwanym frunku, czyli schowku pod przednią maską. Prawdziwą gratką jest jednak możliwość całkowitego złożenia siedzeń na płasko, tworząc przestrzeń do spania, niczym w legendarnym Volkswagenie Bulli.
Kokpit zdominowany jest przez dwa ekrany: 11-calowy Digital Cockpit oraz 13-calowy centralny wyświetlacz dotykowy. Całość wykończono wysokiej jakości materiałami, a specjalne tryby „Atmospheres” pozwalają zmienić nastrój w kabinie dzięki oświetlenia, dźwięku i klimatyzacji.
Napęd i zasięg
Koncepcyjny ID. CROSS bazuje na udoskonalonej platformie MEB+, przeznaczonej dla aut elektrycznych z napędem na przednie koła. Silnik elektryczny generuje moc 211 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 175 km/h. Prognozowany zasięg według normy WLTP ma wynosić do 420 km.
Volkswagen pomyślał także o praktyczności – hak holowniczy ma wytrzymać obciążenie do 75 kg (wystarczająco na dwa rowery elektryczne), a maksymalna masa przyczepy z hamulcem to 1200 kg.
Widziałem nowego VW ID. EVERY1 – elektromobilność dla wszystkich
Część większego planu
Premiera ID. CROSS Concept to nie odosobnione wydarzenie. To już czwarty, po ID.2all (przyszłym ID. Polo), ID. GTI Concept oraz ID. EVERY1, prototyp małego, elektrycznego Volkswagena. Wersja produkcyjna kompaktowego SUV-a ma zadebiutować latem 2026 roku i trafić na rynek niedługo potem. Jest to część szerokiej ofensywy grupy marek Core (Volkswagen, SEAT & CUPRA, Skoda), która ma na celu wprowadzenie na europejski rynek atrakcyjnych cenowo i technologicznie samochodów elektrycznych z segmentu podstawowego. Na koniec jeszcze niewielka galeria:















Jeśli artykuł Volkswagen ID. CROSS: elektryczny SUV dla wszystkich debiutuje w Monachium [galeria] nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.