Volkswagen Golf 1.5 eTSI EVO mHEV 130 DSG R-Line – wygląda sportowo, ale stawia na oszczędzanie. Wychodzi mu to znakomicie! | TEST

1 rok temu

Choć w wersji R-Line prezentuje się niemal jak sportowa „erka”, 130-konny VW Golf eTSI DSG błyszczy... swoją wstrzemięźliwością. To zasługa licznych nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w jego układzie napędowym.

Wiadomo już, iż sukcesor aktualnego Volkswagena Golfa ma być elektryczny. Pojawi się jednak dopiero za 3-4 lata. Do tego czasu niemiecki bestseller przez cały czas będzie oferowany z konwencjonalnymi silnikami. W tym z 1,5-litrową, 130-konną jednostką eTSI EVO.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/kosztujacy-ok-346-tys-zl-volkswagen-golf-r-333-wyprzedany-w-8-minut,aid,3213

Silnik – skomplikowany, ale oszczędny

Silnik eTSI, a więc z układem miękkiej hybrydy, może mieć 130 lub 150 KM. Oba warianty współpracują wyłącznie z 7-biegową przekładnią DSG, a mocniejszy kosztuje o 5000 zł więcej, zapewnia lepsze przyspieszenie (0-100 km/h w 8,5 zamiast 9,4 s) i zużywa niemal identyczne ilości paliwa (średnio: 5,7 wobec 5,6 l/100 km).

Dane techniczne Volkswagen Golf 1.5 eTSI EVO mHEV 130 DSG R-Line Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Masa przyczepy z hamulcem Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena
benzynowy, turbo
1498 cm3
R4/16
130 KM/5000
200 Nm/1400
przedni
aut./7-biegowa
428/179/148 cm
262 cm
11,1 m
1350/490 kg
1400 kg
381/1237 l
45 l (Pb 95)
225/45 R17
213 km/h
9,4 s
5,6 l/100 km
800 km
135 690 zł

Zresztą pod tym względem 130-konny Golf na co dzień pokazuje się ze świetnej strony. Na autostradzie zużywa kilka ponad 7 l na 100 km. W trasie bez problemu schodzi do 4,5 l/100 km, zaś w miejskim zgiełku potrzebuje 7,0-7,8 l/100 km.

Silnik ma przyjazną charakterystykę: wigoru nabiera przy ok. 1500 obr./min, a na gaz, m.in. dzięki układowi miękkiej hybrydy, reaguje rześko. Co istotne, niewyczuwalnie wyłącza się przy jeździe z niewielkim obciążeniem i w taki sam sposób przechodzi w 2-cylindrowy tryb pracy.

1,5-litrowy silnik ma oszczędną naturę. Zaopatrzono go m.in. w układ miękkiej hybrydy i system odłączania cylindrów przy niewielkim obciążeniu.

Skrzynia DSG w podstawowych trybach jazdy z uporem maniaka dąży do wbicia jak najwyższego biegu. To celowe działanie w celu oszczędzania paliwa. W rezultacie każe ona chwilę czekać na kickdown i niespecjalnie nadaje się do dynamicznej jazdy. Za to w trybie S znacznie lepiej współpracuje z kierowcą, a na dodatek gwałtownie i bez szarpania wbija kolejne przełożenia.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-volkswagen-golf-vi-kontra-golf-vii-czy-doplacic-do-nowszej-generacji,aid,2815

Dynamiczne usposobienie

W przeciwieństwie do modelu 150-konnego, słabszy w tylnym zawieszeniu wykorzystuje prostą belkę skrętną. W zdecydowanej większości sytuacji na drodze się tego nie odczuwa, a auto posłusznie i płynnie reaguje na komendy kierowcy.

Golf R-Line, szczególnie w kolorze „niebieski Lapiz” i z czarnymi felgami (18'') wygląda niemal jak sportowa „erka”.

Zachowanie Golfa jest neutralne, natomiast praca, seryjnego w R-Line, progresywnego układu kierowniczego – płynna i zdecydowana. W podstawowych trybach przydałoby się jednak nieco więcej informacji z kół.

Na drodze Golf jest zwarty, zwinny oraz solidny. Wyróżnia się szeroko rozwieszoną granicą przyczepności i... jedynie przyzwoitym komfortem. Wina za to spada z pewnością na usztywnione zawieszenie, z którym auto niezbyt dobrze tłumi pojedyncze skazy w asfalcie.

dane testowe Volkswagen Golf 1.5 eTSI EVO mHEV 130 DSG R-Line Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,2 s
9,3 s
34,3 m
34,0 m
57,2 dB
63,1 dB
96 km/h
2,5
7,4/4,5/6,0 l/100 km
750 km

Dyskusyjna obsługa

Niespecjalnie do gustu przypada również obsługa Golfa. Rozbudowany system informacyjno-rozrywkowy działa niezbyt szybko, a dotykowe paski do zmiany temperatury czy głośności radia – nie są podświetlone.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-skroci-czas-opracowywania-nowych-modeli-o-18-miesiecy-obiecuje-przy-tym-wysoka-jakosc,aid,3479

Plus za atrakcyjną szatę graficzną cyfrowych zegarów i centralnego ekranu oraz schludne wykończenie. I choć względem poprzednika widać tu pewne oszczędności, jak np. twarde wyłożenie schowka po stronie pasażera, jakością kabina Golfa góruje nad większością rywali.

Niezależnie od tego kompakt Volkswagena przez cały czas prezentuje wysoką formę. 130-konny silnik eTSI polubią przede wszystkim kierowcy, którzy preferują oszczędny sposób jazdy.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 130 DSG R-Line – zdjęcia

1256

Idź do oryginalnego materiału