Volkswagen Crafter to jeden z najczęściej wybieranych modeli dostawczych na rynku. To bezpośrednia konkurencja dla Fiata Ducato, Iveco Daily, lub Renault Mastera. Model, w pierwszym wydaniu dzielący bazę z Mercedesem Sprinterem, może doznawać szeregu usterek i awarii.
Volkswagen Crafter w pigułce: krótka historia modelu
Volkswagen Crafter zadebiutował na rynku w 2006, zastępując swojego poprzednika, model LT, który był produkowany od 1975 roku. W wewnętrznej nomenklaturze producenta, Crafter jest czasami określany jako LT3, co podkreśla jego „dziedzictwo”.
Pierwsza generacja Craftera (2006-2016) była produkowana w tych samych niemieckich fabrykach Mercedesa, gdzie powstawał Sprinter (podobnie jak LT II). Początkowo Crafter I był wyposażany w silniki 2.5-litrowe I5 TDI z filtrem cząstek stałych (DPF) i systemem wtrysku common rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, spełniające normy emisji Euro IV.
Współpraca technologiczna i produkcyjna może być zaletą dla diagnostyki i serwisu pojazdu. Wiele komponentów mechanicznych, elektronicznych i strukturalnych jest identycznych lub bardzo podobnych. Problemy występujące w tej generacji Craftera często nie są unikalne dla inżynierii Volkswagena, ale wynikają z konstrukcji wspólnej platformy, co wpływa na ogólny profil niezawodności i długoterminowe koszty utrzymania.
Druga generacja Craftera (od 2017 roku) została wprowadzona na rynek jako całkowicie niezależnie opracowany i produkowany model, powstający w fabryce we Wrześni w Polsce. Nowy model przyniósł szereg usprawnień w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i technologii, a także bardziej zoptymalizowane jednostki napędowe. Znacząca modernizacja przyniosła wprowadzenie bardziej efektywnych jednostek 2.0-litrowych TDI, w tym wariantów BiTDI, o mocach od 109 KM do 163 KM. Te nowsze silniki, zgodne z normami Euro 5b i Euro 6, przyczyniły się również do zwiększenia ładowności niektórych modeli. Na rynku pojawiły się również rebrandowane wersje Craftera, na przykład MAN TGE.
Jakie usterki mogą występować w Crafterze I generacji?
W starszych jednostkach 2.5 TDI częstym zjawiskiem są zapocenia olejowe z obudowy filtra oleju i jej podstawy, a także z bloków silnika, co często wymaga ponownego uszczelnienia, a problem ten nasila się wraz z przebiegiem pojazdu. Podobnie jak w innych dieslach z DPF, mogą występować problemy z zatykaniem się filtra cząstek stałych, szczególnie przy eksploatacji na krótkich dystansach, co objawia się utratą mocy.
Awarie skrzyni biegów i układu napędowego
Często zgłaszane są problemy z dwumasowym kołem zamachowym, które może grzechotać i ulegać przedwczesnemu zużyciu, szczególnie pod dużym obciążeniem, a towarzyszą temu awarie wysprzęglika i przyspieszone zużycie sprzęgła. Wadliwie działające dwumasowe koło zamachowe może prowadzić do przenoszenia wibracji na tylny dyferencjał, co może skutkować jego uszkodzeniem.
Typowe objawy awarii skrzyni biegów obejmują niepokojące dźwięki, takie jak zgrzyty, metaliczne odgłosy, szumy, gwizdy czy wycie, zwłaszcza podczas zmiany biegów, a w przypadku skrzyni automatycznych mogą występować również szumy i wycie. Biegi mogą ciężko wchodzić, choćby na rozgrzanym silniku, co może wskazywać na zużycie synchronizatorów lub innych elementów przekładni.
Wycieki oleju ze skrzyni biegów są zwykle widoczne jako tłuste plamy na obudowie, często w miejscu połączenia przekładni z półosią, co wskazuje na konieczność wymiany uszczelniacza lub przegubu. W manualnych skrzyniach zgrzyty mogą świadczyć o zużytym sprzęgle lub synchronizatorach, natomiast w automatycznych skrzyniach mogą pojawić się drgania lub szarpnięcia podczas zmiany biegów. Warto zaznaczyć, iż awaria skrzyni może być często sygnalizowana także kontrolką Check Engine, podobnie jak w Sprinterze.
Usterki zawieszenia i ukladu kierowniczego
Elementy przedniego zawieszenia w Crafterze są podatne na zużycie, szczególnie przy dużych przebiegach i intensywnej eksploatacji, co jest typowe dla pojazdów dostawczych. Zły stan amortyzatorów ma wpływ na cały pojazd, przyspieszając zużycie innych elementów zawieszenia, opon, wydłużając drogę hamowania oraz zakłócając pracę systemów ABS i ESP.
Problemy z karoserią
Korozja, szczególnie na progach, nadkolach i drzwiach, jest problemem zgłaszanym choćby w stosunkowo nowych egzemplarzach Craftera, a w starszych modelach ochrona antykorozyjna była słabsza, co skutkuje częstszym występowaniem rdzy.
Takie same problemy z korozją dotyczyły bliźniaczych Sprinterów oraz starszych generacji, LT2.
Typowe usterki i awarie w Volkswagenie Crafterze II
Druga generacja Craftera, z nowymi silnikami 2.0 TDI i bardziej zaawansowanymi systemami, boryka się z charakterystycznymi usterkami.
Problemy z silnikiem (2.0 TDI, BiTDI)
W nowszych modelach zaobserwowano twardnienie i kurczenie się uszczelnień między chłodnicą oleju a podstawą filtra, co prowadzi do wycieków. Problemy z układem oczyszczania spalin w Crafterze często nie stanowią odizolowanych zdarzeń, ale są ze sobą ściśle powiązane, tworząc kaskadę potencjalnie katastrofalnych uszkodzeń silnika.
Jedną z najczęściej zgłaszanych i najbardziej uciążliwych usterek, szczególnie w silnikach Euro 5 i nowszych 2.0 TDI, są kłopoty z filtrem cząstek stałych. Częste zapychanie się DPF jest wynikiem eksploatacji pojazdu na krótkich dystansach lub przy niskich prędkościach, co uniemożliwia prawidłową regenerację filtra, a objawia się to spadkiem mocy, zwiększonym zużyciem paliwa, a także zapalaniem się kontrolki DPF lub kontrolki świec żarowych. Problem może być pogłębiany przez uszkodzone czujniki temperatury lub ciśnienia DPF, prowadzące do nadmiernie częstych cykli regeneracji (nawet co 100-200 km), co z kolei może skutkować rozcieńczaniem oleju paliwem, uszkodzeniem tłoków, a w konsekwencji poważną awarią silnika. W skrajnych przypadkach konieczna jest kosztowna wymiana filtra.
Zawór EGR i jego chłodnica są podatne na zapychanie się nagarem węglowym lub pęknięcia; nieszczelności chłodnicy EGR prowadzą do ubytku płynu chłodniczego i białego dymu z wydechu, natomiast zablokowanie zaworu może skutkować przejściem silnika w tryb awaryjny lub zapaleniem się kontrolek ostrzegawczych.
Występują także awarie pompy AdBlue i wtryskiwaczy dozujących, co skutkuje ostrzeżeniami o niemożności ponownego uruchomienia silnika, a często wymagają wymiany czujników i modułów ECU. Piezoelektryczne wtryskiwacze w silnikach 2.0 TDI są znane z podatności na zapychanie się lub awarie, co objawia się wypadaniem zapłonów, nierówną pracą silnika, słabym przyspieszeniem i nadmiernym dymieniem z wydechu, a problemy ze świecami żarowymi lub ich przekaźnikiem prowadzą do trudności z rozruchem na zimno i aktywacji kontrolek błędów.
W silnikach 2.0 TDI, pasek pompy oleju pracujący w kąpieli olejowej jest podatny na degradację i musi być wymieniany wraz z głównym paskiem rozrządu, zwykle około 210 000 km, a zaniedbanie tej wymiany może skutkować utratą ciśnienia oleju i katastrofalnym uszkodzeniem silnika.
Awarie wysokociśnieniowej pompy paliwa (HPFP) są powszechne w starszych modelach 2.0 TDI i mogą prowadzić do zanieczyszczenia całego układu paliwowego opiłkami metalu, co objawia się trudnościami w uruchamianiu, gaśnięciem silnika i słabym przyspieszeniem, wymagając wymiany pompy i czyszczenia.
Awarie układu napędowego i skrzyni biegów
Problemy z dwumasowym kołem zamachowym i sprzęgłem, opisane w sekcji dotyczącej I generacji, przez cały czas mogą występować w II generacji, zwłaszcza pod dużym obciążeniem. Objawy i przyczyny awarii skrzyni biegów, takie jak niepokojące dźwięki, trudności ze zmianą biegów, zapach spalenizny, ślizganie się biegów (w automatycznych), wycieki oleju, zgrzytanie/drżenie oraz sygnalizacja kontrolki Check Engine, są przez cały czas aktualne dla II generacji Craftera.
Jakie kłopoty występują w układzie zawieszenia?
W nowszych modelach Volkswagena Craftera, wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne, pojawia się specyficzny rodzaj podatności na awarie, które mogą wiązać się z wysokimi kosztami naprawy. Zgłaszane są problemy, takie jak niemożność podniesienia pojazdu, jego przechylanie się na jedną stronę, pojawianie się komunikatów o błędach na desce rozdzielczej oraz nierówna jazda. Częstą przyczyną tych objawów jest uszkodzony zawór worka powietrznego, a diagnostyka zwykle potwierdza nieszczelność powietrza w układzie i błędy w module sterującym zawieszeniem.
Elektronika i karoseria: czy Crafter II generacji też rdzewieje?
Chociaż druga generacja Craftera oferuje lepszą ochronę antykorozyjną niż pierwsza, przez cały czas należy regularnie sprawdzać miejsca narażone na zużycie.
Zgłaszane są przedwczesne awarie akumulatora oraz zaniki zasilania na desce rozdzielczej, a częstą przyczyną tych problemów są usterki stacyjki i połączeń masowych. Czasami konieczna jest ponowna kalibracja czujników lub wymiana modułów.
Użytkownicy zgłaszają stopniowe awarie systemu siłowników drzwi, zaczynając od pojedynczych klamek, a następnie rozprzestrzeniając się na cały system bezkluczykowy, co często wiąże się z kodem błędu P0643, a główną przyczyną jest zwykle problem z okablowaniem lub głównym modułem sterującym drzwiami, w tym śladowa korozja połączeń.
Awarie czujników, np. czujnika zaparowania przedniej szyby, mogą prowadzić do szeregu problemów systemowych, w tym z klimatyzacją i czujnikami widoczności, a często objawia się to kodem błędu U0401, wskazującym na problemy komunikacyjne między modułami sterowania klimatyzacją a systemami czujników; stopniowy charakter tych awarii często wskazuje na problemy z korozją złączy.
Podsumowanie. Czy warto kupić Craftera?
Volkswagen Crafter, choć jest pojazdem cenionym za swoją funkcjonalność i pojemność, wykazuje szereg typowych usterek, które mogą znacząco wpłynąć na koszty eksploatacji i niezawodność.
Właściciele powinni przyjąć proaktywne podejście do konserwacji. Regularne przeglądy, terminowa wymiana płynów eksploatacyjnych o odpowiednich specyfikacjach, monitorowanie systemów kontroli emisji oraz szybka reakcja na wszelkie sygnały ostrzegawcze są najważniejsze dla minimalizacji ryzyka poważnych awarii.