SsangYong Korando nie jest najbardziej znanym samochodem w klasie rodzinnych SUV-ów, ale to nie znaczy, iż należy go ignorować podczas poszukiwań auta używanego. Dlaczego? Jakie są opinie o tym modelu i czy warto rozważyć jego zakup?
SsangYong nie jest popularną ani szczególnie lubianą marką – nie ma co tego ukrywać. Na szczęście to zaczyna się zmieniać, a z generacji na generację i z liftingu na lifting auta tej marki stają się coraz lepsze, ciekawsze i po prostu ładniejsze. Podobnie jest z SsangYongiem Korando, który co prawda nie ma szans w konkurowaniu z topowymi graczami w tym segmencie, ale może stanowić ciekawą i niekiedy sporo tańszą alternatywę np. dla Nissana Qashqaia czy Skody Karoq. W ofercie jest silnik benzynowy, wysokoprężny, od niedawna jest choćby wersja elektryczna. Do wyboru jest sporo wariantów, a wyposażenie potrafi pozytywnie zaskoczyć. Jakie jeszcze zalety, ale i jakie wady ma ten model?
Używany SsangYong Korando IV – wymiary, nadwozie
SsangYong Korando IV prezentuje się bardzo nowocześnie i atrakcyjnie. Fakt, takie opinie o aucie tej marki są rzadkością, ale trzeba się do nich przyzwyczaić, bowiem kolejne wersje i liftingi obecnych modeli są naprawdę udane. Widać typowo koreańską myśl stylistyczną, ale w najlepszym wydaniu bez dziwnych akcentów czy designerskich, nie zawsze udanych rozwiązań. Oczywiście jak przystało na crossovera, jest mnóstwo nakładek i dodatków z tworzywa sztucznego, ale i sporo chromowanych akcentów, które nadają całości elegancji. W przedniej części świetnie prezentują się smukłe światła z ładnym wypełnieniem, które koresponduje z chromowaną listwą przy grillu. W dolnej części na zderzaku również pojawiają się chromowane listwy, a po bokach ładne światła przeciwmgielne. W bocznej części znajdziemy sporo ładnych przetłoczeń, ciekawie wygląda słupek C, z tyłu zaś znajdziemy duże klosze lamp z estetyczną sygnaturą LED oraz kolejną listwą w chromowanym wykończeniu. Auto prezentuje się dobrze choćby w bazowym, białym kolorze. Jeśli chodzi o wymiary, Korando IV mierzy 4452 mm długości, 1870 mm szerokości oraz 1620 mm wysokości. Rozstaw osi to 2675 mm.
Używany SsangYong Korando IV – wnętrze, bagażnik
Pozycja za kierownicą w Ssangyong Korando jest trochę nietypowa, kierownica jest wyraźnie przesunięta i reguluje się tylko na wysokość, podczas gdy regulowane podparcie lędźwiowe fotela kierowcy jest zarezerwowane dla najwyższego poziomu wyposażenia. Konkurencja oferuje w tym zakresie nieco więcej. Na szczęście siedzi się dość wysoko, linia maski jest poprowadzona nieco niżej, dzięki czemu mamy dobry widok do przodu. Niestety widoczność do tyłu jest ograniczona z powodu dużych martwych punktów po obu stronach. Warto zdecydować się na wyższy poziom wyposażenia, aby uzyskać tylne czujniki parkowania i kamerę cofania, które ułatwiają manewrowanie.
Jakość wykonania wnętrza jest ogólnie dobra, ale nie dorównuje najlepszym w klasie. Niektóre tworzywa sztuczne są twarde i nieprzyjemne w dotyku, a nadmierna ilość połyskującego plastiku w kolorze „piano black” nie wygląda najlepiej w przypadku egzemplarzy intensywnie eksploatowanych i/lub zaniedbanych. Skórzane siedzenia w topowym modelu dodają jednak eleganckiej atmosfery, a wyeksponowane obszary są wykończone miękkimi w dotyku powierzchniami. Na przykład centralnym elementem deski rozdzielczej jest duży, czarny, błyszczący panel z tworzywa sztucznego z chromowanymi akcentami. Elementy sterujące systemem informacyjno-rozrywkowym są zamontowane wysoko, dzięki czemu nie trzeba odrywać wzroku zbyt daleko od drogi, aby z nich korzystać. Pod panelem sterowania klimatyzacją znajduje się również schowek z ładowarką i gniazdem USB. Miejsca z tyłu jest bardzo dużo i pomijając szeroki tunel środkowy, trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Bagażnik ma pojemność 551 litrów w standardowym ułożeniu oparć lub 1248 litrów po ich złożeniu.
Używany SsangYong Korando IV – silniki
Wybór silników jest skromny, ale w przypadku tej marki, trudno się temu dziwić. Silnik benzynowy to 1.5 T-GDI o mocy 163 KM i momencie obrotowym 280 Nm. jeżeli chodzi o napęd, tu pojawia się chyba największa zaleta Korrando (jak i innych modeli tej marki), a mianowicie elastyczność doboru. Możemy bowiem wybrać napęd na przednią oś i skrzynię automatyczną, jak i napęd na cztery koła z przekładnią manualną. Te wersje można było mieszać dowolnie, więc warto poszukać odmiany, która najbardziej będzie nam odpowiadać. Spalanie? W wersji z automatem i napędem na cztery koła jest to około 8,3 l/100 km.
Alternatywą jest silnik Diesla 1.5 e-Xdi o mocy 136 KM i momencie obrotowym 324 Nm. Podobnie jak w przypadku benzyny, tak samo tutaj mamy możliwość dowolnego wyboru konfiguracji napędu. W przypadku wersji z automatem i napędem na cztery koła, średnie spalanie to około 6,5 l/100 km. Jak widać silniki w Korando nie są specjalnie oszczędne, ale wykazują się niezłą kulturą pracy i przyjemna dynamiką. Od niedawna w ofercie jest także wersja elektryczna o nazwie E-Motion z silnikiem o mocy 190 KM i momencie obrotowym 360 Nm. Bateria o pojemności brutto 61 kWh powinna wystarczyć na około 423 km zasięgu (wg. producenta).
Używany SsangYong Korando IV – opinie użytkowników
Zalety
„W sumie interesująca i estetyczna stylistyka zewnętrzna”.
„Niewysoka cena jak za sporego, komfortowego crossovera z napędem 4×4”.
„Przyzwoite adekwatności terenowe, przewyższające większość konkurencji”.
„Oprócz drobnych awarii i usterek – bardzo niezawodny i solidny”.
Wady
„Trochę dziwna i niewygodna pozycja za kierownicą”.
„Wyższe niż u rywali koszty eksploatacji (m.in. wysokie spalanie)”.
„Przeciętny wybór silników, choć nadrabia możliwością wyboru wersji napędu”.
„Niewielki wybór na rynku wtórnym i wciąż kiepska renoma marki”.
Używany SsangYong Korando IV – awaryjność, typowe usterki
Większość Korando była używana w zgiełku miasta, więc zdecydowanie warto sprawdzić przód i tył samochodu pod kątem zarysowań lub wgnieceń. Należy również sprawdzić, czy siedzenia bezproblemowo się składają, klapa otwiera bez zacięć, a pod podłogą nie ma żadnych uszkodzeń itp. A w modelach z napędem na cztery koła warto sprawdzić, czy nie ma śladów uszkodzeń spowodowanych wyprawami terenowymi, zwłaszcza śladów na spodzie samochodu. Dobrą wiadomością jest to, iż silniki w Korando są wytrzymałe i niezawodne, a zgłaszanych problemów jest bardzo niewiele. Podobnie wnętrze, pomimo wszystkich twardych tworzyw sztucznych, jest solidne i powinno wytrzymać długo. Oprócz drobnych problemów ze skrzynią biegów, Korando wydaje się niezawodny i ma dość dobre oponie wśród swoich właścicieli.
Używany SsangYong Korando IV – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w SsangYongu Korando IV znajduje się na podszybiu, widoczny w lewym dolnym rogu za szybą czołową. Oprócz tego numer VIN znajdziemy na środkowej części przegrody czołowej pod maską .
Używany SsangYong Korando IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 20 ogłoszeń dotyczących używanego SsangYonga Korando IV. Przykładowo egzemplarz z 2019 roku z silnikiem 1.5 T-GDI i z przebiegiem 32 000 kilometrów to koszt około 95 000 złotych. Za około 130 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2022 roku z silnikiem 1.6 e-Xdi, automatem i napędem na cztery koła oraz z przebiegiem 15 000 kilometrów.
Używany SsangYong Korando IV – podsumowanie
Dzięki dość atrakcyjnej cenie początkowej oraz wysokiemu poziomowi praktyczności i bezpieczeństwa, Korando robi dobre pierwsze wrażenie. Nie jest specjalnie dynamiczny ani oszczędny, ale oferuje opcjonalny napęd na cztery koła i sporo przestrzeni, a to wszystko w ładnym opakowaniu i z niezłym wyposażeniem.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych SsangYongach:
Używany SsangYong Korando III (2010-2019) – opinie użytkowników
Używany SsangYong Tivoli (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 445/187/162 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | 551-1248 l |
Pojemność | 1497 cmł | 1597 cmł | 61 kWh (brutto) |
Paliwo | benz., turbo | turbodiesel | elektr. |
Maks. moc | 163 KM | 136 KM | 190 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 324 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. | b.d | b.d. |
Prędkość maks. | 191 km/h | 180 km/h | 156 km/h |
Śr. zużycie paliwa/prądu | 7,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 16,8 kWh/100 km |