Używany Opel Corsa A – tani i prosty kandydat na pierwszego youngtimera

2 tygodni temu

Prosty do bólu, kanciasty Opel Corsa A z wdziękiem przywołuje klimat coraz bardziej cenionych przez fanów motoryzacji lat. 80. Dziś takie Corsy widuje się jednak coraz rzadziej. A szkoda, bo to dobry kandydat na pierwszego youngtimera – tani w zakupie i eksploatacji. Przypominamy sylwetkę tego auta i radzimy, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań na rynku wtórnym.

Opel Corsa A

  • lata produkcji: 1982-1993
  • ceny: od 1900 zł

Opel mocno się spóźnił. Do walki o klientów w segmencie aut miejskich wszedł dopiero w 1982 roku, podczas gdy Francuzi, Włosi oraz Ford czy Volkswagen konkurowali w nim od kilku dobrych lat. Ale Opel podszedł do sprawy kompleksowo.

Początek z rozmachem

Zaczęto od wybudowania zupełnie nowej, bardzo nowoczesnej fabryki pod hiszpańską Saragossą. Od początku spora była też gama silników, a poza trzydrzwiowym hatchbackiem dostępny był też dwudrzwiowy sedan z potężnym jak na tę klasę bagażnikiem. Ten ostatni zdobył dużą popularność właśnie w Hiszpanii.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-seat-ibiza-i-1984-1993-model-miedzynarodowy,aid,3417

Chwalono sporą kabinę małego Opla. Mimo wymiarów auta do dzisiaj robi dobre wrażenie, w dużym stopniu dzięki mocnemu przeszkleniu (widoczność jest doskonała). Pudełkowaty kształt nadwozia sprawia, iż choćby wysokie osoby nie narzekają w Corsie na ilość miejsca nad głowami. Wszyscy kierowcy źle oceniają za to przesunięcie konsoli środkowej w lewo w stosunku do fotela kierowcy. Może to męczyć w długich trasach.

Opel Corsa A – lekki, zwinny, podatny na korozję

Poza odmianą GSi (która na zachodzie potrafi kosztować tyle co kilka słabszych egzemplarzy) Corsa A nie zachwyca na zakrętach. Postawiono na komfort, więc kiepskie drogi mały Opel przejeżdża lepiej niż wiele SUV-ów. Ale mimo przechyłów Corsa jest dość zwinna. I nie przeszkadza zbytnio brak wspomagania. Wszystko dzięki temu, iż masa własna wynosi od 735 do 865 kg.

Corsa mocno przechyla się na zakrętach, ale jest przewidywalna i dość stabilna. Bardzo dobrze radzi sobie choćby ze sporymi nierównościami. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Złośliwi mogliby dodać, iż wiele egzemplarzy waży jeszcze mniej dzięki gwałtownie postępującej korozji. To największa wada modelu. I dzisiaj zupełnie nie warto zawracać sobie głowy egzemplarzami, które nie zachowały się w bardzo dobrej kondycji, bo koszt napraw gwałtownie przekroczy wartość auta. Ale o dziwo choćby w Polsce wciąż można trafić na naprawdę zadbane Corsy A, zdarza się, iż jeszcze na czarnych tablicach.

https://magazynauto.pl/testy/fiat-panda-i-1980-2003-prosta-recepta-na-wielki-sukces,aid,3279

Proste i trwałe silniki benzynowe

Podstawowe wersje 1.0 oraz 1.2 N (oferowana do końca produkcji np. w Polsce) mają jeszcze wałek rozrządu w bloku (OHV). To jednostki pamiętające lata 60. Proste i trwałe. Reszta silników to już silniki typu OHC. Młodszy 1.2 oraz 1.3 i 1.4 mogły mieć zarówno zasilanie gaźnikowe, jak i wtrysk paliwa. choćby 45-konna odmiana 1.2 nieźle radzi sobie z lekkim autem. Trwałość mechaniczna jest wysoka, a jakiekolwiek naprawy – proste. Warto pamiętać o częstej wymianie oleju, bo wałki rozrządu miały tendencję do wycierania się.

Benzynowe silniki są niezwykle proste, są wśród nich choćby OHV. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Problematyczne diesle

Co ciekawe, Corsę oferowano nie tylko z dieslem, ale też turbodieslem. Ta druga wersja była stosunkowo szybka (13 s do „setki”) i miała zasięg ponad 900 km. Ale oba diesle były też głośne, znacznie droższe w serwisie i miały dość problematyczne alternatory połączone z pompami podciśnienia zasilającymi wspomaganie układu hamulcowego. Jednak odmiany wysokoprężne już wyginęły.

Opel Corsa A: SILNIKI, OSIĄGI, ZUŻYCIE PALIWA Dane techniczne 1.0 1.3 S 1.6 GSi 1.5 D Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy benzynowy benzynowy diesel
993 cm3 1297 cm3 1598 cm3 1488 cm3
R4/8 R4/8 R4/8 R4/8
45 KM/5400 70 KM/5800 100 KM/5600 50 KM/4800
68 Nm/2600 101 Nm/3800 135 Nm/3400 90 Nm/2400
140 km/h 165 km/h 186 km/h 151 km/h
19,5 s 13,0 s 9,5 s 17,5 s
6,6 l/100 km 6,5 l/100 km 7,2 l/100 km 5,0 l/100 km

Na ten model zaczęto z czasem patrzeć z politowaniem. Ale prosta do bólu Corsa po latach okazuje się mieć sporo uroku, a styl z lat 80. jest coraz bardziej ceniony. Do tego jest tańsza niż kultowi konkurenci.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/opel-kadett-e-prezentacja-w-motorze-z-1984-r,aid,1994

Używany Opel Corsa A: galeria zdjęć

1757

Opel Corsa A: historia modelu

  • 1982: debiut pierwszej Corsy, w gamie gaźnikowe 1.0, 1.2 i 1.3
  • 1985: pierwsze zmiany, pojawiają się 5-drzwiowy hatchback, 1.2 OHC i 1.3 z wtryskiem paliwa (60 KM) oraz 1.3 GT
  • 1987: ponowny delikatny lifting, debiutują diesel i turbodiesel (67 KM)
  • 1988: benzynowe 1.6 i (72 KM) i GSi (98 KM)
  • 1989: nowy silnik 1.4 zastępuje 1.3, wersja 60 KM (wtrysk) i 1.4 S (72 KM, gaźnik)
  • 1990: ostatni lifting, 1.2 i z wtryskiem
  • 1993: Corsę A zastępuje II generacja (B)

1756

Używany Opel Corsa A: typowe usterki

  • Korozja dotyka dołów drzwi, progów, rantów nadkoli, tylnej klapy, ale często też kielichów amortyzatorów
  • W starszych egzemplarzach występują problemy z prowadnicami tłoczków hamulcowych
  • Gaźniki często wymagają już regeneracji, układy wtryskowe też nie są niezawodne
  • Silniki są podatne na wycieki oleju

Używany Opel Corsa A: sytuacja rynkowa

Pierwszych Cors jest na rynku mało, ale dość łatwo trafić na egzemplarze jeszcze na czarnych tablicach. Łatwiej znaleźć te auta w ogłoszeniach w grupach o youngtimerach na Facebooku niż w popularnych serwisach z ogłoszeniami. Popyt jest niski, można mocno negocjować ceny.

Opel Corsa A: orientacyjne ceny rynkowe w zł zakresy cen Na co można liczyć 3500-5000 7000-10 000 Od 30 000
Można znaleźć (również w Polsce) ładne egzemplarze bez korozji, ale raczej tylko 1.0 i 1.2.
Rzadkie, mocniejsze odmiany, np. 1.3 S. Stan powinien być świetny. Małe podaż i popyt.
Co najmniej tyle kosztują idealne GSi w Niemczech, podobnie wersje od tunera Irmscher.

Używany Opel Corsa A: podsumowanie

Corsa A nie emocjonuje, ale może dać duży frajdy chcącym sprawić sobie pierwszego youngtimera. Na pewno nie zrujnuje budżetu, wciąż można ją tanio kupić i równie tanio naprawiać. Ważne, żeby nie miała korozji.

Ocena 3/5

Idź do oryginalnego materiału