Używany Opel Astra IV (generacja J): typowe usterki i najlepsze silniki

1 rok temu
Zdjęcie: /materiały prasowe


Opel Astra IV generacji produkowana od 2009 do 2018 roku była chętnie kupowanym nowym samochodem w Polsce, a w tej chwili jest popularna na rynku aut używanych. Kierowców przyciąga wciąż atrakcyjna stylizacja i szeroki wybór silników – niestety, są też potencjalne „miny”.




Produkcję Opla Astry rozpoczęto pod koniec 2009 roku, do sprzedaży w Polsce model ten trafił na początku 2010. Około sześć miesięcy później do 5-drzwiowego hatchbacka dołączyła odmiana kombi, a dwa lata później ofertę uzupełnił 3-drzwiowy hatchback o dynamicznej stylizacji oraz 4-drzwiowy sedan, który zresztą produkowany był dłużej niż pozostałe wersje, do 2020 roku.
Po drodze Opel Astra przeszedł, w 2012 roku, face lifting, zmieniający nieco wygląd nadwozia (nowe zderzaki, wzór osłony chłodnicy), z kolei w 2014 roku zaktualizowano wyposażenie (między innymi nowy ekran systemu multimedialnego, LED-owe światła do jazdy dziennej) oraz wprowadzono nowe jednostki napędowe.Reklama



Używany Opel Astra J - wymiary i komfort


Podobnie jak debiutująca w tym samym okresie Insignia także Opel Astra zmagał się z wysoką masą własną - auto było wyraźnie cięższe niż konkurenci, warto więc mieć to na uwadze wybierając do niej odpowiedni silnik. Niestety, dodatkowe kilogramy odbijają się nie tylko na osiągach, ale też na zużyciu paliwa, które, szczególnie przy dynamicznej jeździe w autach wyposażonych w jednostki benzynowe, może przekraczać 10 l/100 km.
Tak jak Insignia, również Opel Astra nie rozpieszcza pasażerów siedzących z tyłu, którzy mogą narzekać na ciasnotę. W słabiej wyposażonych wersjach brakowało choćby zagłówka dla trzeciego pasażera. Lepiej wypada bagażnik, który w 5-drzwiowym hatchbacku mieści 370 litrów. Deska rozdzielcza, wzorem tej z Insignii, upstrzona jest przyciskami i pokrętłami, co początkowo może być problematyczne, ale kierowcy generalnie doceniają fakt, iż każda funkcja ma oddzielny przełącznik.
Mocną stroną Opla Astry są fotele, szczególnie te z atestem AGR, czyli Niemieckiego Stowarzyszenia na Rzecz Zdrowych Pleców. Wyposażenie Astry mogło być bogate, na liście znalazły się m.in. amortyzatory o regulowanej sile tłumienia (przycisk Sport) czy ksenonowe reflektory z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów.



Używany Opel Astra J - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika


Dł./szer./wys. - 4419/1814/1510 mm (4698/1814/1535 mm - kombi)
Rozstaw osi - 2685 mm
Pojemność bagażnika - 370/1235 l (500/1550 l - kombi)

Używany Opel Astra J - który silnik benzynowy wybrać?


Z uwagi na wspomnianą masę własną auta odradzamy silniki benzynowe bez turbodoładowania, szczególnie te o mocy 87 lub 100 KM, kompromisem może być wersja 115-konny silnik 1.6. Tak naprawdę najlepszy silnik do Astry ma pojemność 1.4, turbodoładowanie i moc 120 lub 140 KM - zapewnia już wystarczającą dynamikę przy rozsądnym spalaniu, a w dodatku dobrze dogaduje się z instalacją LPG. Co ciekawe, auto było dostępne z fabryczną instalacją od 2012 roku.
Mocniejsze jednostki benzynowe 1.6 turbo (170/180/200 KM) okazują się już bardziej paliwożerne, a przede wszystkim są rzadziej spotykane. Silniki 1.4 mają łańcuchowy napęd rozrządu, z kolei wersje 1.6 paskowy. Generalnie wszystkie jednostki benzynowe Opla Astry okazały się mało awaryjne, w przeciwieństwie, niestety, do skrzyni biegów oznaczonej kodem M32. Trzeba w niej zadbać o wymianę oleju (co 60 tys. km, najlepiej też od razu po zakupie), a pierwszymi oznakami zużycia są problemy z przełączaniem biegów. jeżeli je wyczujemy, należy gwałtownie udać się do serwisu, zlekceważenie problemu może doprowadzić do całkowitego zniszczenia skrzyni.



Używany Opel Astra J - silniki wysokoprężne


Szeroki wybór jednostek jest też po stronie diesli, ale tak jak w przypadku benzynowych odmian lepiej odpuścić tę najsłabszą, w tym wypadku 1.3 CDTI (95 KM). Przyzwoitą dynamikę zapewniają silniki 1.7 CDTI (produkcji Isuzu) dostępne w wariantach o mocy 110/125/130 KM. Od 2014 roku w ofercie zastąpił je 1.6 CDTI (110/136 KM), ale w jego wypadku częściej dochodzi do awarii związanych np. z zaworem EGR, filtrem DPF czy rozciągniętym łańcuchem rozrządu.
Rządni lepszych osiągów mogą spojrzeć przychylnym okiem w kierunku silnika 2.0 CDTI (produkcji Fiata), który był dostępny w odmianach 160/165 KM, a także przejętego z Insignii silnika biturbo o mocy 195 KM (2.0). Ten pierwszy znany jest jednak z tego, iż występują w nim awarie zaworu EGR, klapek w kolektorze ssącym, a także paska rozrządy, który wymaga wymiany już przy 100 tys. km.

Używany Opel Astra J - typowe usterki


rowki pojawiające się na tylnych tarczach hamulcowychzużywające się końcówki drążków kierowniczychawaryjna hydraulika w skrzyniach automatycznychdrobne problemy z elektryką



Używany Opel Astra J - ceny na rynku używanych


Popularny na największych portalach ogłoszeniowych Opel Astra najczęściej występuje w wersjach benzynowych (z czego co mniej więcej szósty egzemplarz ma założoną instalację LPG), choć nie brakuje też diesli. Polecana przez nas odmiana 1.4 turbo o mocy 140 KM kosztuje, w zależności od rocznika, 25-40 tys. zł, są i tańsze, ale wyglądają na zmęczone życiem.
Ceny najdroższych diesli (1.6) także sięgają 40 tys. zł, za odmianę sprzed face liftingu z lepszym, bo mniej awaryjnym, silnikiem 1.7 zapłacimy co najwyżej nieco ponad 30 tys. zł, większość kosztuje między 20 a 30 tys. zł.

Używany Opel Astra J - plusy


dobre adekwatności jezdne, komfortowe zawieszenieprzestronne wnętrze z przodu, wygodne foteleodporne na zużycie materiały w kabiniedobre wyposażenie

Używany Opel Astra J - minusy


ciasne wnętrze z tyłusłaba elastyczność turbodiesliwysoka masa własna auta i podwyższone zużycie paliwa oraz słabe osiągi podstawowych odmian napędowych



Wybór Interii


Opel Astra 1.4 turbo (140 KM) z lat 2009-2018

Opel Astra IV (2009-20015): dane techniczne i osiągi Wersja1.4 Turbo1.61.7 CDTI2.0 CDTI Silnikbenzynowy, turbobenzynowyturbodieselturbodiesel Pojemność skokowa1364 cm31598 cm31686 cm31956 cm3 Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16 Moc maksymalna120 KM/6000115 KM/6000125 KM/4000160 KM/4000 Maksymalny moment obrotowy200 Nm/1850155 Nm/4000280 Nm/2000350 Nm/1750 Osiągi (dane producenta) Prędkość maksymalna192 km/h188 km/h195 km/h215 km/h Przysp. 0-100 km/h10,1 s11,7 s11,5 s9,0 s Średnie zużycie paliwa5,9 l/100 km6,4 l/100 km4,6 l/100 km4,9 l/100 km
Idź do oryginalnego materiału