Klasa A do dzisiaj z powodzeniem odnajduje się w roli rodzinnego auta miejskiego. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Mercedesa klasy A W169?
Świat prędko nie zapomni o najmniejszym modelu Mercedesa, głównie z uwagi na, lekko mówiąc, przeciętne adekwatności jezdne wczesnych aut pierwszej generacji (klasa A W168). W zaprezentowanym w 2004 roku następcy (W169) kłopoty ze stabilnością na dobre odeszły w niepamięć: producent usztywnił zawieszenie i zadbał o lepsze proporcje nadwozia (znacząco je wydłużył, praktycznie „nie ruszając” wysokości). Niemniej Klasa A drugiej generacji technicznie przez cały czas sporo czerpie z poprzednika – również ma jednobryłową karoserię i innowacyjną wówczas architekturę Sandwich, zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa (podczas zderzenia silnik ze skrzynią biegów „wślizgują się” pod podłogę zamiast wbijać się do wnętrza auta). Taki typ podwozia umożliwił wygospodarowanie naprawdę przestronnego wnętrza, w którym siedzi się niemal jak w samochodzie sportowym. Mało które niespełna 4-metrowe auto może się przy tym pochwalić takimi możliwościami przewozowymi: bagażnik zmieści od 435 do aż 1995 l.
Z jakim silnikiem warto rozważyć tego nietypowego Mercedesa z drugiej ręki? Omówmy całą paletę jednostek napędowych klasy A W169.
Używany Mercedes klasy A W169 – silniki benzynowe
- 1.5 8V (95 KM; A 150/A 160)
- 1.7 8V (116 KM; A 170/A 180)
- 2.0 8V (136 KM; A 200)
- 2.0 Turbo (193 KM; A 200 T)
Mercedes w szczególny sposób potraktował klasę A W169 oraz większą klasę B W245, ponieważ specjalnie dla nich opracował całą gamę silnikową. Montowanych w tych modelach jednostek nie spotkamy wobec tego m.in. w popularnych klasach C lub E, a choćby w autach użytkowych (np. Citan). Silniki klasy A W169 pochodzą z rodziny M266. Wszystkie mają 4 cylindry, łańcuchowy rozrząd, wielopunktowy wtrysk paliwa i 8 zaworów na cylinder. Bazowe odmiany A 150/A 160 napędza 95-konny 1.5, pośrodku natomiast umieszczono 116-konnego 1.7 (A 170/A 180). Topowe klasy A otrzymywały silniki 2-litrowe: wolnossące (136 KM; A 200) oraz turbodoładowane o mocy 193 KM (A 200 T). Ostatni wariant to prawdziwy sleeper: na dobrą sprawę trudno po nim poznać, iż pod maską pracuje mocny silnik o tak imponujących osiągach. Odnośnie spalania, wszystkie jednostki klasy A przeważnie mieszczą się w zakresie 7-8,5 l/100 km w cyklu mieszanym, choć silniki 2.0 raczej podchodzą w górne rejony tego zakresu. W autach z LPG trzeba się spodziewać wartości rzędu 9 l/100 km autogazu. Możliwe awarie tyczą się układu łańcuchowego rozrządu (napinaczy i ślizgów) oraz napinaczy wielorowkowego paska klinowego.
Pojemność | 1498 cmł | 1699 cmł | 2034 cmł | 2034 cmł |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 116 KM | 136 KM | 193 KM |
Maks. moment | 140 Nm | 155 Nm | 185 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 11,5 s | 9,8 s | 7,5 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 188 km/h | 200 km/h | 228 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Używany Mercedes klasy A W169 – silniki Diesla
- 2.0 CDI (82 KM/A 160 CDI; 109 KM/A 180 CDI; 140 KM/A 200 CDI)
Podobnie jak w gamie jednostek benzynowych, Mercedes specjalnie dla klasy A i B przewidział 2-litrowego turbodiesla w trzech wersjach mocy: 82 KM, 109 KM i 140 KM. To jednostka z rodziny OM 640 wyposażona we wtrysk common rail i rozbudowany osprzęt już w najsłabszej wersji (z kołem dwumasowym, turbo ze zmienną geometrią i w późniejszych latach z DPF-em). Na szczęście we wszystkich zastosowano regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne. Optimum do miasta i w trasę stanowi wariant 109-konny, natomiast wersja 140 KM sprawdzi się w częstych przelotach drogami szybkiego ruchu. Wysokoprężne klasy A średnio spalają ok. 5,5-6,5 l/100 km. Nie są specjalnie awaryjne. Usterki się zdarzają (np. wtryskiwaczy, sprzęgła, dwumasy), ale nie mają charakteru plagi. Większy problem stanowi ciasna zabudowa komory silnikowej, w której ledwo mieści się tak duży silnik (wynika to też z nietypowej budowy auta). W efekcie każda, choćby najmniejsza ingerencja wymaga opuszczenia lub choćby wyjęcia jednostki napędowej, co mocno podbija koszty.
Pojemność | 1991 cmł | 1991 cmł | 1991 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 82 KM | 109 KM | 140 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,0 s | 10,8 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 186 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Używany Mercedes klasy A W169 – który silnik wybrać?
Mercedes stworzył dla klasy A wystarczająco obszerną gamę silnikową, w której znalazły się dopracowane i godne zaufania jednostki napędowe. Na co dzień warto postawić na wersje A 170/180 lub 180 CDI. Niestety, niska awaryjność w tym modelu nie przekłada się na niewielkie koszty utrzymania, bo dostęp do silnika jest mocno utrudniony i mechanik z pewnością policzy sobie więcej za robociznę. Warto o tym pamiętać, decydując się na klasę A.
Przeczytaj więcej na temat używanego Mercedesa klasy A W169:
Używany Mercedes klasy A W169 (2004-2012) – opinie użytkowników