Jeep ma dobrą reputację w budowaniu mocnych samochodów terenowych, a Grand Cherokee nie jest wyjątkiem. Druga generacja tego modelu wciąż cieszy się sporym uznaniem wśród miłośników marki. Jakie są opinie o tym modelu?
Jeep to marka, która przez lata ugruntowała swoją pozycję i zyskała reputację producenta tworzącego mocne, solidne i wytrzymałe samochody terenowe. Model Grand Cherokee nie jest wyjątkiem i druga generacja bardzo solidnie to potwierdza. Fakt, auto być może nie prezentuje się tak okazale i imponująco jak niektóre pojazdy konkurencji, ale dzięki sprytnemu układowi napędu na cztery koła jest imponująco zwrotny w trudnym terenie i radzi sobie w pozornie niemożliwych sytuacjach. Niestety ta umiejętność odbija się na równych, twardych drogach. Chociaż Jeep to dobry krążownik długodystansowy z przestronną kabiną i niezwykle wygodnymi siedzeniami, nie jest szczególnie stabilny na zakrętach, a jazda jest niepewna na drogach niskiej jakości. Ale cóż – coś za coś. Czym jeszcze charakteryzuje się Jeep Grand Cherokee II?
Używany Jeep Grand Cherokee II – wymiary, nadwozie
Jeep Grand Cherokee pierwszej generacji wyznaczył kierunek rozwoju i sprawił, iż stylistyka tego modelu stała się znana na całym świecie. Niemal prostokątna sylwetka, proste linie, niemal odrysowane od ekierki załamania – to spodobało się miłośnikom nie tylko tej marki, ale i zwolennikom surowych, nieco staroświeckich aut. Druga generacja co prawda kontynuuje ten zamysł, ale widać, iż projektanci starali się nieco złagodzić ostre kształty. Sylwetka wciąż jest dość surowa i prosta, ale pojawiły się liczne załamania i łagodne przejścia. Z przodu dominuje siedmioszczelinowy grill, duże klosze lamp i minimalistyczny zderzak ze światłami przeciwmgielnymi. Z boku w oczu rzucają się wyraźne przetłoczenia nad nadkolami oraz listwa biegnąca przez dolną część drzwi. Tył jest minimalistyczny z dużą klapą bagażnika (z otwieraną niezależnie szybą) i niewielkimi kloszami lamp. Auto mierzy 4610 mm długości, 1836 mm szerokości i 1763 mm wysokości. Rozstaw osi to 2690 mm, a prześwit w najniższym punkcie to 210 mm.
Używany Jeep Grand Cherokee II – wnętrze, bagażnik
Kabina Jeepa nie była szczególnie nowoczesna, gdy model został wprowadzony na rynek w 1999 roku, ale chociaż zestarzała się z klasą. Jest typowo amerykańska, z dużą ilością skóry i sztucznego drewna, tworzywa sztuczne sprawiają wrażenie tanich, a ogólne wykończenie nie jest zbyt dobre, ale jeżeli ktoś lubi taki styl i trafi na zadbany egzemplarz, będzie w pełni zadowolony. Plusem jest to, iż większość rzeczy jest sterowana elektrycznie, a widoczność też jest dobra za sprawą sporej powierzchni szyb wokół. Chociaż Grand Cherokee jest dużym pojazdem, ilość miejsca na nogi z tyłu jest zaskakująco skromna. Na szczęście jest dużo miejsca na głowę, a trzy dorosłe osoby mogą dość łatwo zmieścić się z tyłu. Duże miękkie siedzenia są przytulne i wygodne, ale brakuje im podparcia, zwłaszcza w dolnej części pleców.
Wszystkie samochody są standardowo wyposażone w klimatyzację i skórzaną tapicerkę, jednak przy wyższych prędkościach zauważalny jest hałas silnika (zwłaszcza z wczesnych silników wysokoprężnych 3.1 TD) i szum wiatru. Co prawda z tyłu jest mało miejsca na nogi, ale w zamian Grand Cherokee ma duży bagażnik z szeroką i głęboką przestrzenią ładunkową. Szybę tylnej klapy można otwierać oddzielnie, co jest bardzo przydatne w ciasnych przestrzeniach i na parkingach wielopoziomowych. Oparcia tylnych siedzeń są składane (choć nie na płasko), aby zwiększyć przestrzeń bagażową. Jest także zestaw relingów dachowych. Pojemność bagażnika to imponujące 1104 litry w standardowym układzie siedzeń, a po złożeniu oparć bagażnik ma aż 2047 litrów. Na dalekie wyprawy w sam raz.
Używany Jeep Grand Cherokee II – silniki
Pod maską Jeepa Grand Cherokee II może pracować jeden z dwóch silników benzynowych – 4.0 V6 oraz 4.7 V8. Co prawda perspektywa posiadania jednostki benzynowej o tak dużej pojemności jest kusząca, ale warto podejść do tematu zdroworozsądkowo. Silniki te są paliwożerne, drogie w eksploatacji i w zasadzie mało wydajne. Kusi jedynie przyjemna kultura pracy i dźwięk – nic ponad to. Przykładowo silnik 4.0 V6 ma zaledwie 190 KM i 295 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na sprint od 0 do 100 km/h w aż 11 sekund. Spalanie? W mieście choćby 22 l/100 km. Najmocniejsza wersja jednostki 4.7 V8 pojawiła się pod koniec produkcji i oferowała 258 KM i 425 Nm momentu obrotowego, co przekładało się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy. Średnie spalanie? Ponad 16 l/100 km.
W palecie silników wysokoprężnych była jednostka 3.1 TD o mocy 140 KM z początku produkcji oraz 2.7 CRD oferowana w ostatnich latach. Ta druga dysponuje mocą 163 KM oraz momentem obrotowym 400 Nm. Osiągi nie są specjalnie porywające, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje ponad 11 sekund, ale średnie spalanie to około 9,8 l/100 km, co przy zbiorniku paliwa o pojemności 78 litrów daje średni zasięg około 800 kilometrów.
Używany Jeep Grand Cherokee II – opinie użytkowników
Zalety
„Sporo przestrzeni i wrażenie komfortowego SUV-a w rozsądnej cenie”.
„Specyficzna, nieco staromodna stylistyka, ale w zadbanym egzemplarzu wygląda świetnie”.
„Wygodne, komfortowe wnętrze i bardzo duży bagażnik”.
„ Świetne adekwatności terenowe w każdych warunkach”.
Wady
„Jakość materiałów i stylistyka wnętrza może niektórych zniechęcać”.
„Wybór na rynku wtórnym (zadbanych sztuk) jest raczej skromny”
„Prowadzenie jest niestabilne i mało precyzyjne”.
„Droga eksploatacja, wysokie spalanie, trudno znaleźć zadbany egzemplarz”.
Używany Jeep Grand Cherokee II – awaryjność, typowe usterki
Biorąc pod uwagę, iż Jeep Grand Cherokee II to auto idealne do pokonywania dłuższych dystansów, większość egzemplarzy może mieć spore przebiegi i dość wyeksploatowane wnętrze. Poza tym to świetne auto terenowe i mało prawdopodobnym jest, iż poprzedni właściciel kupił właśnie ten model do spokojnej jazdy po mieście. Reasumując, warto sprawdzić poprawność przebiegu, stan podwozia, wycieki (tych niestety nie brakuje), prace napędów i skrzyni biegów etc. Trudno będzie znaleźć naprawdę zadbany egzemplarz, a jeżeli się to uda, jego cena będzie wysoka.
Używany Jeep Grand Cherokee II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Grand Cherokee II znajduje się za szybą w lewym dolnym rogu, jak również na tabliczce znamionowej umieszczonej w górnej części prawej szyby ramy w komorze silnika. VIN znajdziemy również w bagażniku obok koła zapasowego pod wykładziną.
Używany Jeep Grand Cherokee II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 60 ogłoszeń dotyczących używanego Jeepa Grand Cherokee II. Przykładowo egzemplarz z 2003 roku z silnikiem 4.7 V8 w wersji Overland i z przebiegiem 198 000 kilometrów to koszt około 29 000 złotych. Za około 33 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2004 roku z silnikiem 2.7 CRD i przebiegiem 250 000 kilometrów.
Używany Jeep Grand Cherokee II – podsumowanie
Jeep Grand Cherokee II to świetna propozycja dla tych, którzy wiedzą czego chcą i są gotowi na wszystkie ustępstwa oraz poświęcenia. To rewelacyjne auto w teren, na dalekie trasy, do wygodnej i nieśpiesznej podróży, ale trzeba liczyć się z problematyczną i kosztowną eksploatacją. choćby silniki wysokoprężne nie są szczególnie oszczędne, a topowe wersje V8 potrafią spalić ogromne ilości paliwa.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:
Używany Jeep Grand Cherokee WK/WH (2004-2010) – opinie użytkowników
Używany Jeep Cherokee IV (2008-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 461/183/176 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Pojemność bagażnika | 1104-2047 l |
Pojemność | 3960 cmł | 4701 cmł | 4701 cmł | 2685 cmł | 3125 cmł |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 190 KM | 220 KM | 258 KM | 163 KM | 140 KM |
Maks. moment | 295 Nm | 390 Nm | 425 Nm | 400 Nm | 384 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 9,0 s | 8,3 s | 11,2 s | 14 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 200 km/h | 207 km/h | 190 km/h | 173 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 15,7 l/100 km | 16,2 l/100 km | 16,5 l/100 km | 9,8 l/100 km | 11,7 l/100 km |