Ford EcoSport to samochód światowy! Dlaczego? Zaprojektowano go w Brazylii, wyprodukowano w Indiach, a sprzedaje się dobrze na całym świecie. Czym charakteryzuje się ten niewielki crossover i jakie są o nim opinie?
Ford to nie tylko duże, amerykańskie SUV-y, pickupy etc., ale również niewielkie crossovery. Od niedawna w ofercie jest nowa Puma, ale rolę tej skromniejszej, nieco tańszej propozycji wciąż dzierży EcoSport. To dość specyficzne auto, które wyróżnia się w swoim segmencie wyraźnie wyższą sylwetką. Z jednej strony mamy nieco wyższe zawieszenie i cechy crossovera, z drugiej zaś EcoSport pasuje trochę do segmentu minivanów. Auto polubią przede wszyscy kierowcy, którzy szukają przestrzeni dla rodziny, ale w niewielkim nadwoziu auta miejskiego. Zamiast modnej stylistyki kosztem funkcjonalności, styliści poszli w zupełnie innym kierunku – nie ma tu smukłych linii i opadającego dachu, tylko sporo miejsca nad głową kosztem nieco niezgrabnej sylwetki. To dobrze, iż na rynku są auta zarówno dla zwolenników dobrego stylu, jak i tych, dla których priorytetem jest funkcjonalność.
Używany Ford EcoSport – wymiary, nadwozie
Teoretycznie Ford EcoSport powinien przypominać podniesioną Fiestę, ale styliści poszli w innym kierunku i postanowili upodobnić tego sympatycznego malucha do starszych i większych braci w ówczesnej ofercie, np. Edge’a. Widać to przede wszystkim w przedniej części, gdzie szczególnie po liftingu króluje typowo amerykański styl. Duży grill w charakterystycznym dla ówczesnych Fordów kształcie z chromowanymi lub czarnymi elementami (w zależności od wersji), do tego smukłe klosze lamp i agresywnie narysowany zderzak z wbudowanymi lampami przeciwmgłowymi. Oczywiście wokół auta nie brakuje „terenowych” dodatków, czyli sporej ilości plastikowych nakładek, ale co ciekawe, nie ma ich na nadkolach (występują w wersji Active). Co więcej, w odmianie ST-Line wszystkie nakładki polakierowano w kolor nadwozia, co prezentuje się naprawdę bardzo dobrze. Ciekawostką jest z pewnością otwierany na bok bagażnik. Ma to oczywiście swoje zalety, jak i wady. Wypakowując zakupy w deszczu na pewno zmokniemy, trzeba omijać drzwi dookoła i zostawiać więcej miejsca za samochodem. Na plus należy zaliczyć niski próg załadunku. Ford EcoSport mierzy 4273 mm długości, 1765 mm szerokości i 1648 mm wysokości. Rozstaw osi to 2519 mm.
Używany Ford EcoSport – wnętrze, bagażnik
Wewnątrz pozycja za kierownicą jest imponująca, a jakość późniejszych rocznikowo samochodów wydaje się poprawiać niemal z roku na rok. Deska rozdzielcza jest oparta na ówczesnej Fieście, a większość głównych elementów sterujących jest łatwa w użyciu. jeżeli ktoś jeździł Fordami z podobnych roczników i odpowiadała mu ich funkcjonalność i ergonomia, z pewnością poczuje się bardzo dobrze w modelu EcoSport. Kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 6,5 cala jest standardem, podczas gdy wyższe modele Titanium i ST-Line otrzymują wersję 8-calową. Obie wersje systemowe są proste w obsłudze, gwałtownie reagują i są wyposażone w funkcję integracji telefonów Apple CarPlay i Android Auto, chociaż jeżeli ktoś liczy na nowoczesne rozwiązania i gadżety, może być nieco rozczarowany.
Nikt nie będzie jednak zawiedziony, jeżeli chodzi o przestrzeń. Z przodu jest wystarczająco dużo miejsca, ale należy pamiętać, iż EcoSport jest wąskim samochodem, co utrudnia trzem osobom siedzenie obok siebie z tyłu przez dłuższy czas. Trochę rozczarowujący jest również nieduży bagażnik, do którego można dostać się przez otwieraną na bok tylną klapę. Praktycznych dodatków też zbyt wielu nie uświadczymy, a pojemność bagażnika w standardowym ułożeniu oparć kanapy to 333 litry. Po złożeniu oparć przestrzeń bagażowa powiększa się do 1238 litrów.
Używany Ford EcoSport – silniki
Oferta silnikowa również jest skromna, ale obejmuje jednostki, które sprawdzą się w niedrogim i oszczędnym miejskim crossoverze. Przed liftingiem podstawą był silnik 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM i momencie obrotowym 170 Nm. Alternatywą był nieco większy, ale słabszy silnik 1.5 Duratec Ti-VCT o mocy 112 KM i momencie obrotowym 140 Nm. W tej wersji sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 13,3 sekundy, prędkość maksymalna to 172 km/h, a średnie spalanie to 6,3 l/100 km. Po liftingu oferta składała się już tylko z jednostek 1.0 EcoBoost o mocy od 95 do 140 KM. Najmocniejszy (140 KM i 180 Nm) to dość interesująca propozycja, która od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,8 sekundy, osiąga 188 km/h prędkości maksymalnej i średnio pali 5,2 l/100 km.
Jest też silnik 1.5 TDCi (potem EcoBlue) o mocy od 95 do 125 KM. Najpopularniejszym i najdłużej oferowanym jest silnik 95-konny z momentem obrotowym 210 Nm, który nie będzie demonem prędkości, ale zadowoli się ok. 5,4 l/100 km.
Używany Ford EcoSport – opinie użytkowników
Zalety
„Dość przestronna (ale nie na szerokość) konstrukcja i praktyczne wnętrze”.
„W odpowiedniej konfiguracji – interesująca stylistyka i niektóre rozwiązania”.
„Układ jezdny z optymalnym połączeniem komfortu i stabilności prowadzenia”.
„Oszczędne jednostki napędowe, choć nie dla dynamicznych kierowców”.
Wady
„Wysoka, ale wąska kabina – raczej dla rodziny 2+2 bez większych wymagań”.
„Irytujące, drobne usterki elektroniki (np. wariujące zimą czujniki parkowania)”.
„Hałas we wnętrzu i podatność na podmuchy wiatru”.
„Mimo wszystko, choćby najnowsze modele są przestarzałe konstrukcyjnie”.
Używany Ford EcoSport – awaryjność, typowe usterki
EcoSport był w większości przypadków używany na ciasnych parkingach w centrum miasta i na trasie praca-szkoła-dom, więc warto sprawdzić, czy nie ma zarysowań na karoserii i uszkodzeń od krawężników na felgach aluminiowych. Warto również sprawdzić stan i działanie tylnych siedzeń; powinny się łatwo składać i podnosić. Należy również dokładnie sprawdzić stan otwieranej na bok klapy bagażnika, czy nie ma obić od ścian i czy otwiera się łatwo, bez wysiłku i zacięć. Ogłoszono kilka akcji serwisowych, m.in. w związku z możliwymi wyciekami paliwa spowodowanymi przez przewody paliwowe, które mogą korodować. Dotyczy to egzemplarzy wyprodukowanych od rozpoczęcia produkcji do 26 czerwca 2014 roku. Wymiana zostanie dokonana w ASO Forda. Poza tym auto nie ma poważnych wad, a jedynie drobne usterki dotyczące systemu, problemów z klimatyzacją czy korozji elementów podwozia.
Używany Ford EcoSport – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Fordzie EcoSport znajduje się po stronie pasażera pod drzwiami, w dolnej części przy podłodze, jak również na podszybiu, widoczny w lewym dolnym rogu za szybą czołową.
Używany Ford EcoSport – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 200 ogłoszeń dotyczących używanego Forda EcoSport. Przykładowo egzemplarz z 2018 roku z silnikiem 1.5 EcoBlue z wyposażeniem ST-Line z przebiegiem 75 000 kilometrów to koszt około 40 000 złotych. Za około 60 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2019 roku z silnikiem 1.0 EcoBoost i z przebiegiem 33 000 kilometrów.
Używany Ford EcoSport – podsumowanie
Ford EcoSport to doskonała opcja dla poszukujących praktycznego, niedużego i nietuzinkowego auta miejskiego, z podstawowym wyposażeniem i oszczędnym silnikiem. Auto jest zaskakująco przestronne, praktyczne i wygodne, choć na pewno nie skusi tych, którzy szukają modnego i dynamicznego crossovera.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fordach:
Używany Ford Fiesta VIII (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używany Ford Kuga II (2012-2019) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 427/176/164 cm |
Rozstaw osi | 251 cm |
Pojemność bagażnika | 333-1238 l |
Pojemność | 998 cmł | 998 cmł | 998 cmł | 1499 cmł | 1499 cmł | 1499 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 100 KM | 125 KM | 140 KM | 112 KM | 100 KM | 125 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 170 Nm | 180 Nm | 140 Nm | 215 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s | 12,7 s | 11,8 s | 13,3 s | 14 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 173 km/h | 180 km/h | 188 km/h | 172 km/h | 160 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,3 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,7 l/100 km |