
W czasach PRL-u Fiat 132 był obiektem marzeń. Teoretycznie dostępnym, ale w praktyce dla wybranych. sukcesor Fiata 125 do dzisiaj robi wrażenie komfortem jazdy i trwałością mechaniki.
Fiat 132
- lata produkcji: 1972-1981
- ceny od: od 11 000 zł
Dzisiejsza skromna gama Fiata nie przypomina zupełnie tej z początku lat 70. Poza miejskimi autami oferowano wówczas m.in. usportowione odmiany 124, luksusowy model 130, a w planach były nowoczesny 127 i sportowy X 1/9.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/fiat-127-w-badaniu-drogowym-czyli-bardzo-szczegolowym-tescie-tygodnika-motor-z-1981-r,aid,3781Przedstawiciel klasy średniej, czyli 125, na tle reszty gamy był przestarzały (chociaż w Polsce zmodyfikowaną odmianę tego modelu produkowano do 1991 roku). Następca, czyli 132, urósł w stosunku do poprzednika, a stylistycznie nawiązywał do flagowego 130. I tak samo jak większy model rozpieszczał komfortem i niezłym wyciszeniem. Sporo uwagi poświęcono też bezpieczeństwu. Są tutaj kontrolowane strefy zgniotu i wzmocnienia w drzwiach.
Używany Fiat 132 – komfortowy klasyk
Fiat 132 to doskonałe auto na długie podróże. Tym bardziej iż na niektórych rynkach standardowo oferowano 5-biegowe skrzynie manualne, co było pewnym ewenementem. Opcjonalnie 132 można było też wyposażyć w trzybiegowy automat GM. Wszystkie skrzynie są trwałe.
Resory piórowe pracujące przy tylnym moście w 125 zastąpiono tutaj sprężynami. Ale wczesne 132 oceniono jako zbyt miękkie. adekwatności jezdne wyraźnie poprawiły się po liftingu w 1974 roku. Jednak układ jezdny pozostał niezbyt precyzyjny. Szukający komfortowego klasyka będą zachwyceni, ale oczekujący zadziorności i zwinności powinni raczej szukać trochę mniejszego modelu 131 Mirafiori.

„Montowany” w Polsce
Fiat 132 ma w Polsce szczególny status. W ramach gierkowskiej polityki otwierania się na świat dogadano się z Włochami i auta oznaczane 132p montowano na Żeraniu. Przynajmniej tak przedstawiała to propaganda. W praktyce do Polski trafiały gotowe 132, do których montowano krajowe ogumienie, wycieraczki, akumulatory i znaczki.
Krajowy „montaż” pozwalał omijać cła. Poza tym dzięki temu, iż auto miało krajowy rodowód, nieliczni, którzy mogli pozwolić sobie na jego zakup (oczywiście za dewizy), unikali innego podatku. Majętni obywatele PRL-u musieli płacić tzw. domiar. Ale aut krajowych nie wliczano do całości ich majątku. Często więc 132p zastępowały u tzw. prywaciarzy inne zachodnie auta.
Jednak głównym odbiorcą 132p były ministerstwa, zjednoczenia przemysłu i służby jak SB. Do dzisiaj dla wielu osób 132p to symbol auta dla dyrektorów z okresu PRL-u.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/polonez-1500-kontra-polski-fiat-125p-1500,aid,2851Używany Fiat 132 – udane silniki benzynowe
Największą zaletą 132 są zdecydowanie dynamiczne silniki benzynowe z dwoma wałkami rozrządu zaprojektowane przez Aurelio Lamprediergo. Jednostki te uwielbiają wysokie obroty, ale są też elastyczne, pięknie brzmią i okazały się trwałe oraz całkiem rozsądnie obchodzą się z paliwem.

Oferowane w trzeciej serii diesle praktycznie już nie występują. Są głośne i dość powolne, a naprawy pomp wtryskowych mogą być dzisiaj koszmarem. Za trwalszą jednostkę uchodziła 2.5, oba diesle były produktami Iveco-Sofim.
benzynowy | benzynowy | benzynowy | diesel |
1592 cm3 | 1756 cm3 | 1995 cm3 | 2445 cm3 |
R4/8 | R4/8 | R4/8 | R4/8 |
98 KM/6000 | 111 KM/5600 | 122 KM/5300 | 72 KM/4200 |
129 Nm/4000 | 148 Nm/3400 | 172 Nm/3500 | 147 Nm/2400 |
165 km/h | 170 km/h | 177 km/h | 148 km/h |
12,5 s | 11,2 s | 10,4 s | 17,5 s |
10,0 l/100 km | 11,2 l/100 km | 10,6 l/100 km | 8,2 l/100 km |
Używany Fiat 132 – którą serię wybrać?
Auta pierwszej serii są rzadkie, ale z dzisiejszej perspektywy najciekawsza wydaje się druga seria 132 (taka jak na naszych zdjęciach). Sporo w niej poprawiono, a w przeciwieństwie do trzeciej serii z plastikowymi zderzakami i nowocześniejszym wnętrzem zachowała bardzo klasyczny wygląd.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/z-historii-polskiej-motoryzacji-kulisy-kontraktu-na-fiata-125p-motor-51-52-1995,aid,2893Używany Fiat 132 – galeria zdjęć
1575
Fiat 132: historia modelu
- 1972: model 132 trafia na rynek z silnikami benzynowymi 1.6 i 1.8 (105 KM)
- 1973: rozpoczyna się produkcja Seata 132 w Hiszpanii i „montaż” 132p w Polsce
- 1974: zmiany stylistyczne, poprawiony układ jezdny, silnik 1.8 osiąga 107 KM
- 1976: 1.8 ma od dzisiaj 111 KM, a 1.6 trochę mniejszą pojemność skokową
- 1977: drugi lifting modelu, gaźnikowy 2.0 (112 KM) zastępuję 1.8, pojawiają się też 2.0 122 KM z wtryskiem i wolnossące diesle 2.0 (60 KM) oraz 2.5 (72 KM)
- 1981: model 132 zostaje zastąpiony przez Argentę
1576
Używany Fiat 132: typowe problemy
- Rdza atakuje doły drzwi, progi, tylny oraz przedni pas i podłogę
- Po latach często trzeba wymienić pompy hamulcowe czy też przewody
- Nieszczelne nagrzewnice
- Niektórzy zapominają o konieczności regularnej wymiany paska rozrządu
- Słaba dostępność części, ale niektóre mechaniczne pasują od innych Fiatów czy też od 125p lub Poloneza
Używany Fiat 132: sytuacja rynkowa
Fiat 132 nie jest mocno poszukiwanym klasykiem, więc ceny są rozsądne. Z drugiej strony nie ma ich wiele. Biorąc pod uwagę koszty remontów blacharskich, auta do odbudowy lepiej sobie darować. „Zdrowe” egzemplarze okażą się finalnie tańsze. Auta z polskim „rodowodem” to rarytasy.
132 do remontu, ale kompletne. Czasami będzie to już kolejna odbudowa blacharska. |
Auta z blacharką w dobrym stanie, czasami do niewielkich poprawek. W pełni sprawne. |
Bardzo rzadkie egzemplarze w stanie doskonałym. Ale popyt na nie jest niewielki. |
Używany Fiat 132: podsumowanie
Warto szukać zdrowego blacharsko Fiata 132. Wciąż akceptowalne są ceny, a komfort jazdy zachwyca. Genialne są silniki DOHC, a cała mechanika zaskakuje trwałością. I można poczuć się jak PRL-owski dygnitarz.