
Dodge Ram jest absurdalnie potężny, ma ogromne silniki i wydaje się bardzo nie pasować do europejskich warunków. Sporo osób ceni u nas jednak ten model. Nie tylko za styl. Bierzemy pod lupę wersję 1500 – najbardziej popularną na naszym rynku wtórnym.
Ram 1500
- lata produkcji: 2009-2018
- ceny od: 55 000 zł

Na krajowych portalach ogłoszeniowych pick-upów Dodge'a (od 2013 roku sprzedawanych pod samodzielną marką Ram) jest więcej niż wielu innych modeli oferowanych na naszym rynku.
Wszystkie amerykańskie pick-upy kategorii full-size oferowane są w wielu wersjach, różne są typy kabin, długości przestrzeni ładunkowych, rodzaje napędu. Ale najważniejsze różnice zawarte są w oznaczeniach 1500, 2500, 3500, 4500 i 5500. Kiedyś odnosiły się wprost do ładowności. Ale od dekad pozwalają odróżnić najcięższe robocze odmiany od tych bardziej komfortowych, przeznaczonych nie tylko do pracy.

Bazowy rozmiar pick-upa
Olbrzymia większość takich aut na naszym rynku to wersje 1500 – i na nich się skupiamy. Producent w tej odmianie zastosował na tylnej osi sprężyny zamiast powszechnych resorów piórowych (są też w 2500). A to diametralnie wpłynęło na komfort jazdy. choćby gdy Ram 1500 nie jest załadowany, tylna oś świetnie wybiera nierówności. Do tego takie rozwiązanie poprawia też trakcję w terenie.

Mało tego, potężny pick-up miło zaskakuje na asfalcie. Prowadzi się pewnie, przewidywalnie. Nie jest oczywiście królem zakrętów, ale zawstydza na nich mniejsze, oferowane u nas auta tego typu.
Gdy dodamy do tego przestronną kabinę, często bogate wyposażenie, napęd 4x4 i mocne silniki, okazuje się, iż Ram może być świetnym kompanem na co dzień. Z jednym zastrzeżeniem – niekoniecznie w mieście. A niezależnie od sposobu użytkowania warto zamontować w tym aucie kamerę cofania, jeżeli nie ma jej seryjnie.
2019
https://magazynauto.pl/uzywane/czy-oplaca-sie-sprowadzic-auto-z-ameryki-polacy-importuja-z-usa-i-kanady-coraz-wiecej-samochodow-z-czego-wynika-atrakcyjnosc-tych-kierunkow,aid,4215Legendarne silniki Hemi
Podczas miejskiej eksploatacji trudno też liczyć na niskie spalanie widlastej „ósemki” Hemi (z półkolistymi komorami spalania). A to właśnie odmiana 5.7 zdecydowanie rządzi na naszym rynku. Ale w jeździe mieszanej i w trasie Hemi miło zaskakuje. Co więcej, silnik 5.7 według użytkowników świetnie spisuje się na LPG.
Podobne opinie krążą na temat również udanego 3.6 V6, znanego u nas dobrze choćby z Jeepów. Z nich znany jest też V6 EcoDiesel, projektu VM Motori. Nie zbiera on jednak tak dobrych opinii jak jednostki benzynowe.
3.6 | 5.7 Hemi | 3.0 EcoDiesel | 6.7 TD* |
benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
3604 cm3 | 5654 cm3 | 2988 cm3 | 6690 cm3 |
V6/24 | V8/16 | V6/24 | R6/24 |
305 KM/6400 | 395 KM/5600 | 240 KM/3600 | 385 KM/2800 |
364 Nm/4175 | 548 Nm/3950 | 569 Nm/2000 | 1152 Nm/1700 |
8,7 s | 7,5 s | 8,7 s | 8,1 s |
11,6 l/100 km | 14,2 l/100 km | 10,2 l/100 km | 12,2 l/100 km |
* diesle Cumminsa są dostępne jedynie w odmianach 2500 i większych
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-chevrolet-corvette-c4-amerykanin-bez-kompleksow,aid,3653Problemy z silnikami

Sporo słychać na temat postukujących na zimno popychaczy zaworowych i wałków rozrządu w 5.7. Prawda jest taka, iż w olbrzymiej większości przypadków to wina oleju – złej lepkości, jego zużycia. Poza tym nie warto wpadać w panikę, gdy ubędzie chłodziwa. Z reguły to skutek wycieków, a nie problemów z uszczelką pod głowicą.
Doskonały holownik
Potężny moment obrotowy i spora moc V8 przekładają się na świetne osiągi oraz imponujące możliwości holowania. A przy okazji 5.7 to jeden z najlepiej brzmiących silników V8. W naszych warunkach klimatycznych warto szukać egzemplarzy z opcją napędu 4WD Auto (przód dołącza się automatycznie w razie problemów z przyczepnością, można z tego korzystać również na asfalcie). Tej opcji nie miał najbardziej terenowy Rebel. Skrzynie automatyczne w V8 były 6- lub 8-biegowe, uchodzą za trwałe.


Prosta, solidna konstrukcja
Następnymi zaletami Rama są trwałość i prostota konstrukcji. Do tego części zamienne okazują się stosunkowo tanie. Trzeba się jednak pogodzić z tym, iż wiele aut na naszym rynku miało wcześniej w USA kolizje. Z drugiej strony ich stan i historię łatwo sprawdzić. Kupując samodzielnie z amerykańskich aukcji, można trafić na okazję. Ale może się też okazać, iż w praktyce auto wymaga znacznie więcej pracy, niż zakładaliśmy.
Co ciekawe, zupełnie nowe Ramy można aktualnie kupować w Polsce od niezależnych dealerów.
2018
https://magazynauto.pl/testy/dodge-challenger-znikajacy-punkt,aid,4645Historia modelu
- 2009: pojawia się czwarta, opisywana przez nas, generacja Dodge'a Rama, po raz pierwszy zamiast resorów piórowych z tyłu zastosowano sprężyny
- 2012: stary silnik 3.7 V6 zostaje zastąpiony przez mocniejszy 3.6 V6 Pentastar
- 2013: lifting, Ram staje się oddzielną marką, znika niezbyt popularny silnik 4.7 V8, opcjonalnie można zamówić 8-biegowe skrzynie i zawieszenie pneumatyczne
- 2014: debiutuje wysokoprężny EcoDiesel V6
- 2016: pojawia się Rebel
- 2018: debiut piątej generacji
Typowe usterki
- Wycieki chłodziwa z pomp wody, chłodnic, przewodów do nagrzewnicy
- Postukiwanie 5.7 i 3.6 na zimno, często wystarczy wymienić olej na lepszy
- W 5.7 Hemi potrafią pękać kolektory wydechowe
- Nieszczelności opcjonalnego pneumatycznego zawieszenia
Sytuacja rynkowa
Diesle to rzadkość, jeżeli się zdarzają, to odmiany 1500 z V6. Bardzo mało jest też egzemplarzy z jedynie tylnym napędem i wersji 3.6 V6. A jeszcze rzadsze są potężne 2500 występujące też z silnikiem 6.4. Wielkich diesli Cumminsa prawie się nie spotyka. choćby 30-40% aut ma już instalacje LPG.
Wersje z krótką kabiną, czasami 3.6, ale raczej z 4x4. Sporo aut do napraw blacharskich. |
Lepsze wyposażenie, prawie tylko 5.7 z podwójnymi kabinami. Zdarzają się z „pneumatyką”. |
Roczniki 2016-2018, często odmiany Longhorn czy Rebel, można liczyć na niskie przebiegi. |
Używany Dodge Ram 1500: podsumowanie

Jest olbrzymi, ma potężne silniki i na pozór wydaje się zupełnie nie pasować do europejskich dróg. W praktyce oferuje jednak komfort oraz możliwości nieosiągalne dla oferowanych u nas pick-upów. Do tego sporo swoistej przyjemności z jazdy i niezłą niezawodność. Dinozaur, ale współczesny.