Używane sedany popularnych marek – może nie za ładne, ale praktyczne i niedrogie. 19 modeli: zalety, wady, ceny

3 godzin temu

Niedawno praktycznie każdy producent miał w ofercie przynajmniej jednego sedana. Ustąpiły one jednak pola crossoverom i SUV-om. Używane sedany popularnych marek zasługują jednak na uwagę. To często solidne, praktyczne i niedrogie auta. W naszym zestawieniu – 19 wartych rozważenia propozycji (w tym jedna, którą zamieszczamy jako swoistą przestrogę).

W przypadku niektórych typów nadwozia granice ich występowania można nakreślić dosłownie na mapie. Jest tak chociażby z sedanami popularnych marek, które do dzisiaj są popularne we wschodniej i centralnej Azji oraz na Bliskim Wschodzie – nieprzypadkowo fabryki wybranych modeli ulokowano w Turcji.

Polska jest swoistym geograficznym buforem dla takich aut – niektórych nie oferowano na zachód od Odry lub miało to charakter krótkotrwałego i niezbyt udanego eksperymentu. U nas sedany popularnych marek miały swoją chwilę świetności na przełomie wieków – małe limuzyny uchodziły za eleganckie i funkcjonalne, z racji nierzadko wielkiego bagażnika.

https://magazynauto.pl/uzywane/dobre-uzywane-sedany-te-modele-znajdziesz-najlatwiej,aid,2436

Z czasem uwaga klientów zwróciła się ku innym modelom lub wersjom hatchback czy kombi. Nie oznacza to, iż sedany popularnych marek z miejsca zostały wyparte z rynku. Wiele firm jeszcze do niedawna miało w ofercie takie samochody. Mechanicznie bazują na autach miejskich, kompaktowych lub klasy średniej, więc ich naprawy nie stanowią problemu – nie brakuje zamienników czy używanych części. Plusem jest też zaznajomienie serwisów z budową pojazdów – nie naprawiają więc ich metodą prób i błędów.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-kombi-z-dieslem-10-modeli-do-35-tys-zl-kompakty-i-klasa-srednia-zalety-wady-usterki,aid,1978

Gasnące zainteresowanie sedanami popularnych marek może się okazać sprzymierzeńcem kupującego – powinno pozwolić na zakup pojazdu na korzystniejszych warunkach niż modnego crossovera czy SUV-a. Nierzadko transakcja będzie dotyczyła samochodu pochodzącego z prywatnych rąk i od nowości mającego jednego lub dwóch właścicieli. Floty wykazywały umiarkowane zainteresowanie takimi sedanami, podobnie jak miłośnicy dynamicznej jazdy, co przekłada się na stan pojazdów.

https://magazynauto.pl/uzywane/najlepsze-uzywane-auta-rodzinne-na-czas-kryzysu-15-modeli-z-5-klas,aid,2977

Chevrolet Cruze (2008-2016)

  • Ceny ofertowe: 13-29 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.8

Silnik: benzynowy, pojemność: 1796 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 176 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km

W Europie Chevrolet miał pełnić rolę budżetowej marki koncernu General Motors, która dzieliła komponenty z Oplem. Cruze jest więc spokrewniony z Astrą. To dobra wiadomość – po blisko dekadzie od wycofania się Chevroleta z Europy wciąż można z łatwością dokupić podstawowe części eksploatacyjne.

Co równie ważne, Cruze nie sprawia wrażenia samochodu wybitnie taniego. Oczywiście nie brakuje w nim twardych plastików, ale widać też, iż projektanci wnętrza walczyli o estetykę kabiny – front deski rozdzielczej obito tkaniną, co jest rozwiązaniem dopiero teraz zyskującym na popularności. Z palety silników polecamy jednostki benzynowe – 1.4 Turbo doskonale pracuje na gazie, a 1.6/1.8 są niezbyt szybkie, ale trwałe (LPG najlepiej sprawdza się w 1.8 ze wzmocnionymi gniazdami zaworowymi). Dość kosztowne problemy może sprawić ręczna skrzynia M32 ze słabymi łożyskami.

Fiat Linea (2007-2015)

  • Ceny ofertowe: 6-18 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1..4 T-Jet

Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 206 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km

4,5-metrowy sedan został zbudowany na bazie Fiata Grande Punto. Ma 500-litrowy bagażnik i paletę udanych silników – benzynowych, doskonale pracujących na LPG 1.4 i 1.4 T-Jet oraz oszczędnych i trwałych diesli 1.3 i 1.6. Odradzamy egzemplarze ze zautomatyzowaną skrzynią Dualogic – jest dość skomplikowana w serwisowaniu. W dieslu 1.3 warto zwrócić uwagę na hałaśliwość łańcucha rozrządu i pracę sprzęgła. Z kolei w 1.6 szczelność traci uszczelka smoka olejowego.

Fiat Tipo II (od 2015 r.)

  • Ceny ofertowe: 16-110 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.4 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 127 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km

44 900 zł – tak kilka kosztowało Tipo w chwili debiutu. W 2018 r. bazową wersję 1.4 16V z sześciobiegową skrzynią wciąż można było kupić za 48 tys. zł. Kompaktowy sedan Fiata zyskał uznanie osób poszukującego taniego auta z solidną mechaniką, a także przewoźników osób.

W przeciwieństwie do części konkurentów nie powstał w wyniku zwiększenia rozstawu w miejskim aucie i doklejenia do niego bagażnika. Dzięki temu proporcje nadwozia nie wyglądają na zaburzone, a wnętrze jest szerokie. Budżetowy charakter modelu nie przeszkodził w zaprojektowaniu estetycznie wyglądającej kabiny (jakość materiałów nie jest oczywiście wybitna).

Na przestrzeni lat Tipo dało się poznać jako bardzo solidny model, który dobrze znosi upływ kilometrów – dużo bardziej prawdopodobne od poważnej awarii silnika są defekty jego osprzętu czy spalanie oleju.

Ford Focus II (2004-2010)

  • Ceny ofertowe: 7-16 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6

Silnik: benzynowy, pojemność: 1596 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km

Pierwsze trzy generacje Focusa były dostępne w wersji sedan. Są umiarkowanie popularne na rynku wtórnym, ale warto ich szukać, bo nierzadko okazują się znacznie mniej zużyte od taniego Mondeo (zwłaszcza Mk3). W przypadku Focusa II największym problemem staje się korozja. Tylne wielowahaczowe zawieszenie jest dość drogie w naprawach. Odradzamy auta z instalacjami LPG.

Ford Mondeo Mk5 (2014-2020)

  • Ceny ofertowe: 29-120 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 2.0 TDCi

Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,2 l/100 km

Przestronne, dobrze wykończone i przyjemne w prowadzeniu Mondeo trzyma cenę. Na rynku nie brakuje aut z polskich salonów. Polecamy diesla z ręczną skrzynią. Niezłym wyborem będzie też Mondeo Mk4, ale na rynku jest coraz więcej mocno wyeksploatowanych egzemplarzy.

Honda Civic VIII (2005-2011)

  • Ceny ofertowe: 6-34 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.8 i-VTEC

Silnik: benzynowy, pojemność: 1799 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 174 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s, średnie zuycie paliwa: 6,7 l/100 km

Produkowany w Turcji sedan istotnie różni się od równolegle oferowanego Civica „UFO”. Ma dłuższe i niższe nadwozie, wielowahaczowe tylne zawieszenie, był dostępny także jako hybryda 1.3 IMA. Cechy wspólne to trwały i oszczędny przy spokojnej jeździe silnik 1.8, wysoka trwałość i problemy z korozją.

Hyundai Elantra V (2010-2015)

  • Ceny ofertowe: 22-49 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6 CVVT

Silnik: benzynowy, pojemność: 1591 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 158 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km

Model kierowany raczej od odbiorców z Azji był oferowany na wybranych rynkach Europy, w tym polskim. Mechanicznie Elantra jest blisko spokrewniona z Hyundaiem i30, więc ewentualne naprawy nie będą wyzwaniem. Tym bardziej iż dość prosta mechanika okazuje się trwała.

Kia Rio III (2011-2017)

  • Ceny ofertowe: 25-39 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.4 DOHC

Silnik: benzynowy, pojemność: 1396 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 137 Nm, prędkość maksymalna: 187 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km

Problemem wielu małych sedanów były zaburzone proporcje nadwozia. Zespół pracujący nad trójbryłowym Rio stanął na wysokości zadania. 4,36-metrowe auto powstało na bazie jednego z bardziej przestronnych miejskich modeli. Rio sedan może więc pełnić rolę małej limuzyny dla rodziny.

Mazda 3 II (2009-2013)

  • Ceny ofertowe: 11-32 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6 MZR

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 145 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km

Mechanicznie kompaktowa Mazda 3 jest spokrewniona z Fordem Focusem II oraz Volvo S40 II. Za sprawą inaczej zestrojonego układu jezdnego zapewnia większą dawkę euforii z jazdy.

Za modelem przemawia także efektowny wygląd nadwozia i wnętrza. Mazda nie zawodzi w kwestii jednostek napędowych – benzynowe silniki 1.6/2.0 są bardzo trwałe (niestety czasem spalają znaczne ilości oleju z powodu zapieczonych pierścieni tłokowych). Diesel 1.6 był dostarczany przez koncern PSA. To oszczędna i trwała jednostka, która przy wysokich przebiegach może wymagać napraw osprzętu. Niezbyt rozbudowana elektronika nie generuje problemów.

Podobnie jak w innych Mazdach największym problemem jest korozja, która atakuje kolejne elementy podwozia. Polecamy wnikliwą kontrolę przedzakupową, a później ewentualne zabezpieczenie antykorozyjne.

Mazda 6 II (2007-2012)

  • Ceny ofertowe: 10-32 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 2.0 MZR

Silnik: benzynowy, pojemność: 1999 cm3, moc: 147 KM, maksymalny moment obrotowy: 184 Nm, prędkość maksymalna: 212 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km

Model trafił do zestawienia jako swoista przestroga. Używane Mazdy z benzynowymi silnikami cieszą się dobrymi opiniami, co przekłada się na ich wysokie ceny ofertowe. W przypadku „szóstki” można trafić na felerny egzemplarz – na rynku wtórnym nie brakuje samochodów z mocno skorodowanymi elementami podwozia, a do tego palącymi duże ilości oleju. Zakup polecamy warunkowo – po wnikliwym sprawdzeniu, a najlepiej auta, które jest nam znane.

Opel Astra J (2012-2018)

  • Ceny ofertowe: 19-49 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.4 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1398 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 130 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km

W ofercie Opla nie brakuje sedanów – dostępność Vectry, Insignii i Astry sprawia, iż każdy nabywca będzie w stanie dopasować auto do własnych potrzeb i budżetu zakupowego. Optymalną propozycją dla większości kupujących może się okazać produkowana w Gliwicach Astra J. Atrakcyjna linia nadwozia kryje przestronne wnętrze i paletę sprawdzonych silników.

Plusem Astry jest pochodzenie – nie brakuje zadbanych egzemplarzy z prywatnych rąk. Benzynowe silniki 1.4 bardzo dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Większe jednostki nie mają hydraulicznych popychaczy luzów zaworowych, więc średnio nadają się do zasilania LPG. Są jednak trwałe.

Peugeot 301 (2012-2019)

  • Ceny ofertowe: 14-38 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6 VTi

Silnik: benzynowy, pojemność: 1587 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km

„Bliźniak” Citroena C-Elysee nie jest specjalnie urodziwy z zewnątrz, ale jak na budżetowy model ma nieźle wykończone wnętrze. Do tego montowano w nim stary konstrukcyjnie silnik 1.6, który bardzo dobrze pracuje na LPG. Na wysoką notę zasługują też oszczędne i trwałe diesle 1.6 (92-100 KM).

Peugeot 508 I (2010-2018)

  • Ceny ofertowe: 17-60 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 2.0 HDi

Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km

W kwestii relacji ceny do wieku, wyposażenia i stanu technicznego Peugeot 508 ma niewielu rywali. Auto broni się także przestronnym i bardzo dobrze wykończonym wnętrzem. Zapewnia też wysoki komfort jazdy, a do tego zostało dobrze zabezpieczone przed korozją.

Głównym minusem modelu są silniki benzynowe – jednostki 1.6 VTi/THP z rodziny Prince, które mają problemy z trwałością rozrządu, a w doładowanej wersji THP z bezpośrednim wtryskiem także z odkładaniem się nagaru i spalaniem oleju.

Stan rzeczy z nawiązką rekompensują doskonałe diesle. Dopracowana elektronika nie sprawia przesadnie dużo problemów. Odradzamy wersję hybrydową i zautomatyzowane skrzynie – oba rozwiązania niepotrzebnie komplikują konstrukcję auta i utrudniają naprawy.

Renault Fluence (2009-2016)

  • Ceny ofertowe: 14-35 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 151 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,7 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km

Produkowane w Turcji Renault Fluence to z technicznego punktu widzenia Megane III w wersji sedan. Wydłużony do 2,7 m rozstaw osi sprawił, iż w kabinie miejsca jest pod dostatkiem. Podstawowy benzynowy silnik 1.6 bardzo dobrze pracuje na LPG. Alternatywnego paliwa nie polecamy natomiast do jednostki 2.0 z palety Nissana (łączono ją wyłącznie ze skrzynią CVT). Dostępne były też oszczędne diesle 1.5 dCi (85-110 KM) oraz wyraźnie dynamiczniejszy 1.6 dCi (130 KM).

Toyota Corolla X (2006-2013)

  • Ceny ofertowe: 12-29 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6 Valvematic

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Mimo wysokich cen ofertowych paradoksalnie jest to jeden z... najmniej udanych modeli w całym zestawieniu. Wszystko przez korozję, która w pozornie „zdrowym” aucie mogła już dokonać sporego spustoszenia w podwoziu. Przed zakupem Corollę trzeba koniecznie obejrzeć na podnośniku. Z palety silników polecamy oszczędnego i trwałego diesla 1.4 D-4D oraz wprowadzony po modernizacji benzynowy silnik 1.6 Valvematic, który nie pali oleju jak starsze jednostki VVT-i.

Toyota Corolla XI (2013-2019)

  • Ceny ofertowe: 33-72 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6 Valvematic

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 132 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km

Toyota wyciągnęła wnioski z popełnionych błędów i znacząco udoskonaliła Corollę. Jedenasta odsłona w wersji sedan jest na tyle przestronna, iż pod znakiem zapytania stawia sensowność szukania większego Avensisa. Wciąż można polecić udane silniki 1.6 Valvematic oraz diesla 1.4 D-4D. Szkoda, iż w gamie zabrakło hybrydy, dostępnej w równolegle oferowanym Aurisie II.

Bezwypadkowe i należycie serwisowane auta są w zasadzie bezawaryjne. Poważniejsze problemy z korozją nie występują. Ponarzekać można natomiast na niezbyt odporne na zużycie materiały w kabinie – ich stan nie musi świadczyć o wysokim przebiegu danego auta.

https://magazynauto.pl/uzywane/15-najlepszych-uzywanych-hybryd-malo-pala-i-sa-tanie-w-eksploatacji-zalety-wady-ceny-dane-techniczne,aid,2333

Volkswagen Bora (1998-2005)

  • Ceny ofertowe: 5-25 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 2.0 8V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1984 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 172 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km

Mimo iż Bora jest bliźniacza z Golfem IV, VW pozycjonował ją nieco wyżej, co przekładało się na nieco lepsze wykończenie i wyposażenie. Klienci chętniej wybierali mocniejsze silniki. Bora doczekała się też wersji kombi. Plusy za odporność nadwozia na rdzę, prostą budowę i bazę części zamiennych.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-vento-konkurent-dla-passata-test-z-motoru-nr-29-z-1992-r,aid,4639

Volkswagen Jetta V (2005-2010)

  • Ceny ofertowe: 7-25 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 1.6 8V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 186 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km

Limuzyna bazująca na Golfie V bardzo dobrze sprzedawała się w Ameryce – powierzenie produkcji fabryce w Meksyku nie było dziełem przypadku. Najlepszym źródłem mocy są trwałe i oszczędne diesle z common railem – 1.6/2.0 oraz benzynowy 1.6 8V. Najbardziej ryzykowne to 1.4 TSI i 2.0 TDI PD.

Volkswagen Jetta VI (2010-2018)

  • Ceny ofertowe: 21-63 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecana wersja: 2.0 TDI

Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km

Premiera auta miała miejsce na nowojorskim Times Square – wyraźnie widać, ze sprzedażą na jakim rynku wiązano największe nadzieje.

Jetta trafiła do Europy. Nie była złą propozycją. Wręcz przeciwnie – zwłaszcza po modernizacji z 2014 r., która przyniosła wnętrze nawiązujące do Golfa VII oraz stosowane w nim silniki – w tym zrywne, oszczędne, a do tego trwałe 1.4 TSI EA211 z paskiem rozrządu. W gamie nie zabrakło też udanych diesli 1.6/2.0 TDI CR.

Przy wysokich przebiegach, podobnie jak w innych modelach Volkswagena, spore koszty serwisowe potrafią wygenerować skrzynie DSG. Jednostki 1.2/1.4 TSI EA111 (do 2014 r.) mają problemy z napędem rozrządu. Z kolei 2.0 TSI z początkowego okresu produkcji potrafi spalać duże ilości oleju.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-japonskie-i-koreanskie-crossovery-11-polecanych-modeli-zalety-wady-typowe-usterki-najlepsze-wersje-ceny,aid,4611

PODSUMOWANIE

Przedstawiliśmy jedynie część palety sedanów popularnych marek, co jednak wystarczy do zobrazowania, jak duży jest wybór na rynku wtórnym. Sama podaż trójbryłowej wersji nadwoziowej zależy od modelu i marki. Czasami jest umiarkowana, a w innych przypadkach – zadziwiająco duża. Nierzadko zaskakująco dobrym wyborem okazuje się podstawowa wersja silnikowa – po zagłębieniu się w historię auta może się okazać, iż pochodzi ono z polskiego salonu, a do tego od lat ma jednego właściciela.

  • Dzięki technicznym koneksjom z popularnymi modelami naprawy sedanów nie są drogie.
Idź do oryginalnego materiału