Renault Megane IV niedługo zniknie z oferty francuskiego producenta, więc to idealny moment, aby znaleźć zadbany i niemal nowy model z drugiej ręki. Jakie są opinie o czwartej generacji Megane?
Renault dotychczas nie zdobyło pozycji mocnego gracza na rynku samochodów kompaktowych. Oczywiście, model Megane zawsze cieszył się dużą popularnością i utrzymuje ją do dziś, jednak konsumenci poszukujący aut z segmentu C na rynku wtórnym częściej kierują swoje zainteresowanie w stronę sprawdzonych propozycji pochodzących z Niemiec czy Czech. Warto jednak zaznaczyć, iż obecna, czwarta generacja modelu Megane przez cały czas stanowi bardzo interesującą propozycję, która dostępna jest w wielu różnorodnych wariantach. Nie da się zaprzeczyć, iż konkurencja w segmencie kompaktowych samochodów jest zacięta. Nie można zapominać o Golfie, Focusie, Octavii, koreańskich propozycjach tj. i30 czy Ceed. Niemniej jednak, Renault Megane niezmiennie trzyma się na rynku dzięki swojemu charakterystycznemu designowi, różnorodności wariantów oraz atrakcyjnym cenom. Czym charakteryzuje się ostatnia spalinowa generacja popularnej Meganki?
Używane Renault Megane IV – wymiary, nadwozie
Renault Megane czwartej generacji prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie. Poprzednie wcielenia tego francuskiego kompaktu wykazywały różnorodność stylów. Według niektórych opinii druga generacja była nieco zbyt ekstrawagancka i kanciasta, podczas gdy „trójka” miała zbyt zaokrąglone kształty. Naturalnie, niemożliwym jest spełnić oczekiwania wszystkich. Ale czy na pewno? Obecna, czwarta generacja wydaje się optymalna pod tym względem, łącząc w sobie różne style. Przedstawia ona interesującą i równocześnie uniwersalną stylistykę. Samochód doskonale łączy w sobie elegancję z dynamicznym charakterem, zwłaszcza w wersji R.S. Line. Wybierając inne warianty wyposażenia, otrzymujemy po prostu ładnie zaprojektowane auto, z intrygującymi reflektorami z przodu, z charakterystycznym podpisem świetlnym. Tył pojazdu również pozostawia wrażenie, iż mamy do czynienia z modelem Megane – trudno go pomylić z jakimkolwiek innym samochodem. Co prawda po modernizacji charakterystyczna grafika świetlna nieco straciła na swoim pierwotnym wyrazie, ale auto wciąż prezentuje się po prostu dobrze. Linie auta są bardzo klasyczne, co oznacza, iż auto niekoniecznie rzuca się w oczy. Od swojego debiutu w 2015 roku wiele osób uważało go za najładniejszego przedstawiciela segmentu C. Warto zaznaczyć, iż Megane czwartej generacji, podobnie jak jego poprzednicy, oferowany jest w różnych wersjach nadwoziowych, w tym sedan i kombi. To dowód na to, iż producent dąży do zaspokojenia różnorodnych potrzeb i preferencji kierowców. Renault Megane IV w odmianie 5-drzwiowej mierzy 4359 mm długości, 1814 mm szerokości i 1447 mm wysokości. Rozstaw osi to 2669 mm.
Używane Renault Megane IV – wnętrze, bagażnik
Nadwozie prezentuje się naprawdę ładnie, ale jak jest we wnętrzu? Wnętrze modelu Megane czwartej generacji charakteryzuje się subtelnymi, wyważonymi liniami. Panuje tu atmosfera spokoju, elegancji i przede wszystkim funkcjonalności, ponieważ wiele elementów sterowania opiera się na tradycyjnych przyciskach i pokrętłach. W nowych modelach wielu marek niestety staje się to wyjątkiem. W wyższych wariantach wyposażenia zwraca uwagę sporej wielkości ekran systemu info-rozrywki, umieszczony centralnie w pionowej pozycji. Dodatkowy ekran może również znajdować się w polu widzenia kierowcy. Mimo to wiele aspektów wnętrza przez cały czas pozostaje wiernych tradycyjnym rozwiązaniom, co sprawia, iż osoby preferujące konwencjonalne rozwiązania poczują się komfortowo w Megane IV.
Jakość materiałów wykorzystanych we wnętrzu jest jednak dość słabym punktem. W zestawieniu z niemieckimi i czeskimi konkurentami, wybór materiałów wydaje się mniej wyszukany. Niektóre elementy prezentują się dość tanio, a sam poziom spasowania w niektórych miejscach pozostawia wiele do życzenia. Gdy przechodzimy do oceny pojemności bagażnika, warto zaznaczyć, iż w zależności od rodzaju nadwozia i wariantu, użytkownicy mają do dyspozycji choćby 402 litry przestrzeni, a po złożeniu tylnej kanapy – przyzwoite 1247 litrów. Miejsca z przodu nie zabraknie choćby wysokim użytkownikom (dla tych polecamy wersję bez okna dachowego). Z tyłu również jest nieźle, choć miejsca nad głową może brakować wyższym pasażerom. Są nawiewy na tył, tunel środkowy może przeszkadzać osobie siedzącej w środku, ale dwójka dorosłych pasażerów nie będzie miała powodów do narzekań.
Używane Renault Megane IV – silniki
Paleta dostępnych jednostek napędowych w Renault Megane naprawdę robi wrażenie. Zaczekajmy jednak z omówieniem odmian wprowadzonych po modernizacji w 2020 roku oraz hybryd typu plug-in, skupmy się teraz na opcjach dostępnych przed tą aktualizacją. Na uwagę zasługuje przede wszystkim wolnossący silnik 1.6 SCe o mocy 115 KM, który zdaniem wielu ekspertów stanowi jedną z najlepszych propozycji dla tego modelu. Pomimo iż nie jest on nadzwyczaj dynamiczny, wydajnie radzi sobie z kompaktowym nadwoziem i jest niezawodny w działaniu. Dla tych, którzy oczekują nieco więcej temperamentu, dostępne są silniki turbo: 1.2 TCe generujący 130 KM oraz 1.3 TCe, który dostępny jest w wariantach o mocy 160 KM. Modele z silnikiem 1.6 TCe oferują moc w zakresie od 165 do 205 KM, co zapewnia Megane naprawdę przyzwoitą dynamikę. Natomiast dla pasjonatów sportowych wrażeń przewidziana jest wersja R.S. z silnikiem 1.8 TCe generującym imponujące 300 KM. Po liftingu w ofercie została jednostka 1.3 TCe o mocy od 115 do 160 KM.
W zakresie silników wysokoprężnych dostępny jest m.in. prosty i sprawdzony 1.5 dCi o mocy od 90 KM. Wersja 1.6 dCi osiąga moc aż 163 KM, zapewniając jednocześnie zauważalną dynamikę przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Po liftingu w ofercie jednostek Diesla nic się nie zmieniło, ale do oferty wskoczyła hybryda plug-in – 1.6 E-Tech. To zespół napędowy o mocy systemowej 160 KM. Jednostkę wolnossącą o mocy 91 KM (144 Nm) wspiera silnik elektryczny o mocy 66 KM (205 Nm), co w rezultacie pozwala na sprint do setki w 9,4 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 175 km/h. Akumulator trakcyjny o pojemności 10 kWh pozwala na przejechanie do 51 kilometrów bezemisyjnie.
Używane Renault Megane IV – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo ładna stylistyka i dostępność auta w kilku wersjach nadwozia”.
„Przyjemne prowadzenie i komfort podróży”.
„Niezłe wyposażenie w wyższych wersjach”.
„Silniki mają optymalne parametry i przyzwoite zużycie paliwa”.
Wady
„Mimo wszystko, miejsca nad głową z tyłu mogłoby być nieco więcej”.
„Jakość wykończenia wnętrza i materiały – mogłoby być lepiej”.
„Bazowe warianty są niezawodne, ale bardzo ospałe”.
„Praca hybrydowego systemu napędowego bywa irytująca”.
Używane Renault Megane IV – awaryjność, typowe usterki
Renault Megane czwartej generacji kontynuuje pewne charakterystyczne dla francuskich aut wyzwania związane z elektroniką i wyposażeniem. Niektóre egzemplarze borykają się z problemami z systemami multimedialnymi, czasami możemy doświadczać zawieszania się lub spowolnienia działania. Kłopoty nie omijają także centralnego zamka oraz karty zamiast tradycyjnego kluczyka – te elementy mogą okazywać się kapryśne w użyciu. W przypadku modeli z pierwszych lat produkcji, odnotowywane były pewne usterki w sterowniku silnika, które jednak można wyeliminować poprzez aktualizacje systemu dokonywane w autoryzowanych serwisach. Elementy techniczne również mogą wymagać uwagi. W pewnych przypadkach, łączniki stabilizatora mogą dość gwałtownie ulegać zużyciu. Amortyzatory, szczególnie te tylne, mogą wykazywać większe zużycie, zwłaszcza na bardziej wymagających nawierzchniach dróg. Warto zaznaczyć, iż modele wyposażone w mocniejsze silniki, posiadające tylną oś skrętną (oznaczane tabliczką „4Control” na słupku B), mogą posiadać bardziej skomplikowaną konstrukcję tylnego zawieszenia, co może wpłynąć na wymagania serwisowe i koszty napraw.
Używane Renault Megane IV – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Renault Megane IV znajduje się za szybą czołową w lewym dolnym rogu oraz pod tylnymi prawymi drzwiami pasażera, na naklejce umieszczonej na boku nadkola.
Używane Renault Megane IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około ponad 800 ogłoszeń dotyczących Renault Megane IV. Trzeba jednak pamiętać, iż spora część to auta poleasingowe, które mogą wykazywać znaczny stopień wyeksploatowania. Przykładowo model z 2021 roku z silnikiem 1.3 TCe w wersji Intens oraz z przebiegiem 22 000 kilometrów to koszt około 85 000 złotych. Za około 54 000 złotych można znaleźć model z 2018 roku z silnikiem 1.2 TCe i z przebiegiem 115 000 kilometrów.
Używane Renault Megane IV – podsumowanie
Renault Megane czwartej generacji stanowi niezwykle ciekawą propozycję, która wyróżnia się ładną stylistyką i dostępnością kilku wersji nadwoziowych. Jednak przed podjęciem decyzji o zakupie, najważniejsze jest dokładne sprawdzenie samochodu, zwłaszcza pod kątem potencjalnych problemów z elektryką i elektroniką.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Renault:
Używany Renault Megane III (2008-2016) – opinie użytkowników
Używany Renault Kadjar (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 435-463/181/144-145 cm |
Rozstaw osi | 266-271 cm |
Pojemność bagażnika | htb 434-1247 l, sdn 550 l, kmb 580-1504 l |
Pojemność | 1197 cmł | 1197 cmł | 1332 cmł | 1598 cmł | 1618 cmł | 1798 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 130 KM | 160 KM | 114 KM | 165 KM | 300 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 205 Nm | 260 Nm | 156 Nm | 250 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 10,6 s | 9 s | 11,5 s | 8,2 s | 5,7 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 198 km/h | 205 km/h | 191 km/h | 215 km/h | 260 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,0 l/100 km | 8,2 l/100 km |
Pojemność | 1461 cmł | 1461 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł | 1749 cmł | 1598 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | benz. + elektr. |
Maks. moc | 90 KM | 110 KM | 130 KM | 160 KM | 149 KM | 160 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 380 Nm | 340 Nm | 205 Nm (elektr.) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 11,3 s | 10 s | 8,8 s | 9,3 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 188 km/h | 199 km/h | 214 km/h | 205 km/h | 178 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,7 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,8 l/100 km | 1,6 l/100 km |