
Boxster pierwszej generacji – wbrew temu, co sądzi wiele osób – to stuprocentowe Porsche. Ma sztywniejsze nadwozie niż 911 Cabrio, prowadzi się doskonale i… potrafi niemiło zaskoczyć kosztami serwisu.
Nie można oczekiwać zbyt wiele w kategorii walorów praktycznych – Porsche Boxster to dwuoosobowy roadster z centralnie umieszczonym silnikiem, nawet duże zakupy mogą przerosnąć jego możliwości. Ale kabina jest stosunkowo obszerna, jak na auto tego typu.
Zabezpieczenie antykorozyjne okazuje się bardzo dobre, a prowadzenie bardziej neutralne niż w przypadku 911, można więc okazjonalnie używać Boxstera choćby zimą.



Problem z silnikami
Niestety – ogólna trwałość jednostek napędowych jest niska, z tego powodu warto profilaktycznie wymienić panewki przy większym przebiegu. Silniki nie dają szczególnych sygnałów o tym, iż nadchodzi ich koniec, a kupowanie używanej jednostki to loteria. Odbudowa to koszt rzędu aż 30-40 tys. zł.
Najlepiej eksploatację znosi najstarszy 2.5, o ile dba się o napęd rozrządu. Również łączone z tym silnikiem pięciobiegowe skrzynie uchodzą na najbardziej bezproblemowe. W „szóstkach” słabe są synchronizatory, automatyczne skrzynie Tiptronic są trwałe, ale powolne.
Kąty tolerancji w punktach bazowych zawieszenia są tak małe, iż powypadkowe auta mogą już nigdy nie jeździć dobrze.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-porsche-924-duzo-mitow-wiele-radosci-i-odwieczne-pytanie-czy-to-prawdziwe-porsche,aid,3635Obowiązkowa kontrola
Ze względu na trwałość silników przebieg musi być udokumentowany, warto zrobić przegląd przed zakupem u specjalisty. Wybór aut na rynku wtórnym w kraju – mizerny, w Niemczech jest ok. 500 sztuk na sprzedaż.

Warto wiedzieć
- Silniki pochodzą z rodziny M96, tej samej co jednostki napędowe 911 996, to pierwsze boksery Porsche chłodzone cieczą.
- Trzeba uważać na wersję, zestaw hamulców na obie osie do podstawowej wersji kosztuje połowę tego, co do najmocniejszej. (około 1500 kontra 3000 zł)
- Boxster nie ma suchej miski, bardzo źle znosi jazdę torową, zwłaszcza na sportowych oponach typu slick.
Ceny
50 000-60 000 zł
Samochody z silnikami 2.5, dosyć często sprowadzone z USA. Konieczna weryfikacja przeszłości za oceanem.
60 000-70 000 zł
Wersje 2.7, z niezłą historią serwisową, czasami po wymianie lub naprawie głównej silnika.
70 000-80 000 zł
Można kupić 3.2 S i najlepsze 2.7. Patrząc na ceny innych Porsche można być pewnym, iż te auta podrożeją (i już od jakiegoś czasu drożeją). W tych widełkach pojawiają się zresztą modele kolejnej generacji.
https://magazynauto.pl/testy/porsche-718-caymany-gts-4-0-kontra-gt4-porownanie,aid,124Dane techniczne
2.5 | 2.7 | 3.2 |
benzynowy, 2480 cm3, B6 | benzynowy, 2687 cm3, B6 | benzynowy, 3179 cm3, B6 |
204 KM | 220 KM | 252 KM |
245 Nm | 260 Nm | 305 Nm |
6,9 s | 6,6 s | 5,9 s |
240 km/h | 250 km/h | 260 km/h |
9,5 l/100 km | 9,9 l/100 km | 10,8 l/100 km |
Historia modelu
- 1993: pierwszy koncept Boxstera
- 1996: początek produkcji, w ofercie jedynie wersja 2.5
- 1999: w gamie silników pojawiają się jednostki 2.7 oraz 3.2 zarezerwowana dla wersji S
- 2002: lifting modelu obejmujący nadwozie i kabinę, zmieniony układ wydechowy oraz dolotowy, plastikową tylną szybę zastąpiono szklaną
- 2003: silnik 2.7 osiąga teraz 228 KM, a 3.2 – 260 KM
- 2004: specjalna wersja Boxster S 550 Spyder 50th Anniversary Edition, pojawia się druga generacja modelu, również jako Cayman z zamkniętym nadwoziem

Typowe usterki
- Zużycie jednostek napędowych, trwałość określa się na 200-250 tys. km, remont jest bardzo kosztowny

- W silnikach 2.5 zużywa się napęd łańcucha rozrządu (ślizgi)
- Duże trudności z ustawieniem geometrii (auta powypadkowe)
- Ze zużytego łożyska wałka pośredniego (tzw. IMS) mogą wydostawać się opiłki
- Nietrwałe drążki kierownicze
- Rozszczelniają się zbiorniczki płynu chłodniczego znajdujące się w tylnym bagażniku