Niektórzy mają dość konkretne wymagania dotyczące auta. Ma być małe, ale sprawne w terenie. Zwinne, ale solidne w każdych warunkach, a do tego oszczędne i ciekawe. Takie jest Daihatsu Terios II. Czy warto je kupić?
Daihatsu Terios drugiej generacji jest nieco większy i lepiej wyposażony niż samochód, który zastępuje, z miejscem dla czterech dorosłych osób i niewielkiego bagażu. Mimo to przez cały czas jest jednym z najbardziej kompaktowych i przystępnych cenowo samochodów terenowych na rynku, które oferują napęd na cztery koła i przyzwoite umiejętności jazdy w trudnych warunkach. Na rynku jest mnóstwo aut, które udają terenowe i są w zasadzie modnymi pojazdami do snucia się po mieście jak np. RAV4 czy CR-V, ale jeżeli ktoś szuka prostego, solidnego auta o kompaktowych wymiarach, Daihatsu Terios II powinien wylądować na liście modeli do sprawdzenia.
Używane Daihatsu Terios II – wymiary, nadwozie
Daihatsu Terios II to przedstawiciel kompaktowych aut terenowych. w tej chwili byłby to pewnie segment B-SUV, który okupowany jest przede wszystkim przez delikatnie podniesione i ozdobione nakładkami z tworzywa sztucznego, bez szans na napęd na cztery koła czy jakiekolwiek poważniejsze adekwatności terenowe. Terios prezentuje się ciekawie, choć jego priorytetem nie jest imponowanie prezencją na bulwarach, tylko sprawne pokonywanie lekkiego terenu. Już na pierwszy rzut oka widać, iż auto ma bardzo krótkie zwizy i przyzwoity prześwit. Całe nadwozie narysowane jest łagodną linią z dużą ilością krągłości i subtelnych przetłoczeń. Jedynie klosze przednich lamp mają ostre kształty i nadają sylwetce dynamizmu. W niektórych wariantach na nadkolach montowano nakładki w kontrastującym kolorze, a na klapie bagażnika wylądowało koło zapasowe w obudowie. Daihatsu Terios II mierzy 4055 mm długości, 1695 mm szerokości i 1680 mm wysokości. Rozstaw osi to 2580 mm.
Używane Daihatsu Terios II – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Daihatsu jest dość specyficzne, a model Terios II nie wyróżnia się pod tym względem. Stylistyka jest ciekawa, oczywiście dominują twarde plastiki, ale jeżeli trafimy na zadbany egzemplarz, będzie miał swój styl i charakterystyczny klimat. Uwagę zwraca przede wszystkim niemal pionowa konsola środkowa ze srebrnym panelem i dużymi kratkami nawiewów, które umieszczono dość nisko, pod panelem radia. Niżej wylądowały trzy pokrętła sterujące klimatyzacją i nawiewami. Przed kierowcą z kolei znajdują się trzy okrągłe zegary analogowe. Całość prezentuje się naprawdę ciekawie i jeżeli ktoś lubi azjatycką stylistykę aut. w Teriosie poczuje się bardzo dobrze. Poza tym model ten ma wysoką pozycję siedzącą, która zapewnia dobry widok na drogę, ale jest też druga strona medalu – kierownicę można regulować tylko pod względem wysokości, a nie zasięgu, więc znalezienie odpowiedniej pozycji może być trudne. Główne elementy sterujące są dobrze rozmieszczone, a kabina sprawia wrażenie masywnej i trwałej.
Bagażnik jest większy niż w wówczas oferowanym Fordzie Focusie, a tylne siedzenia mają podział 60/40 – można je również złożyć i przechylić do przodu, pozostawiając płaską przestrzeń ładunkową do przewożenia większych przedmiotów. Pojemność bagażnika w konfiguracji 5-osobowej to 380 litrów, a po złożeniu oparć pojemność (do linii okien) rośnie do 755 litrów. Niektóre modele mają relingi dachowe dla większej praktyczności. Tylne drzwi są odchylane na bok, a nie do góry (ponieważ jest do nich zamontowane koło zapasowe), więc przy ograniczonej przestrzeni (np. parkingi wielopoziomowe) nie da się ich całkowicie otworzyć.
Używane Daihatsu Terios II – silniki
W Teriosie dostępny jest tylko jeden silnik – 1,5-litrowy silnik benzynowy oferowany z pięciobiegową manualną lub czterobiegową automatyczną skrzynią. Moc 105 KM oraz moment obrotowy 140 Nm to wartości w zupełności wystarczające do jazdy w terenie i do codziennego użytku, ale brakuje jej do pewnego wyprzedzania i długich podróży po autostradzie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje (w wersji z napędem na cztery koła i przekładnią manualną) 12,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Średnie spalanie to niecałe 8 l/100 km, a więc raczej przeciętnie, jak na tak nieduże i lekkie auto.
Używane Daihatsu Terios II – opinie użytkowników
Zalety
„Kompaktowe nadwozie i przyjemna dla oka stylistyka”.
„Napęd na cztery koła i bardzo dobre adekwatności terenowe”.
„Ciekawa i niespotykana na drogach stylistyka”.
„Niewygórowana cena i niedroga eksploatacja”.
Wady
„Dość kiepsko wykończone wnętrze, twarde plastiki”.
„Auto nie prowadzi się najlepiej (koszt dobrych adekwatności terenowych)”.
„Raczej niewielki wybór na rynku wtórnym”.
„Problemowy serwis (kiepski dostęp do części)”.
Używane Daihatsu Terios II – awaryjność, typowe usterki
Daihatsu Terios II to dość wytrzymałe mechaniczne auto o dobrej reputacji wśród użytkowników. Brak silnika wysokoprężnego ograniczył jego potencjał sprzedażowy i sprawił, iż niewielu kupujących wybrało Teriosa do holowania przyczepy czy jazdy w terenie. W rezultacie większość modeli miała lekki żywot, a niezawodne podstawy pochodzące z Toyoty nie powinny sprawiać większych problemów. jeżeli jednak poprzedni właściciel miał ambicje do jazdy w terenie, warto sprawdzić podwozie pod kątem uszkodzeń, koncentrując się na zawieszeniu, układzie wydechowym etc. Poza tym należy upewnić się, iż układ kierowniczy i mechanizm różnicowy są przez cały czas sprawne.
Używane Daihatsu Terios II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Daihatsu Terios II znajduje się na podłodze pod fotelem pasażera – pod wycięciem w wykładzinie.
Używane Daihatsu Terios II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było kilkanaście ogłoszeń dotyczących Daihatsu Terios II. Przykładowo model z 2006 roku z silnikiem 1.5, napędem na cztery koła oraz z przebiegiem 210 000 kilometrów to koszt około 22 000 złotych. Za około 33 000 złotych można znaleźć model z 2010 roku i z przebiegiem 120 000 kilometrów.
Używane Daihatsu Terios II – podsumowanie
Daihatsu Terios nie jest najbardziej oczywistym kompaktowym samochodem z napędem 4×4, ale jego interesujący kształt i dobre adekwatności zarówno na drodze, jak i w lekkim terenie sprawiają, iż jest to interesująca opcja.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Daihatsu:
Używane Daihatsu Sirion II (2005-2010) – opinie użytkowników
Najlepsze używane Daihatsu. Proste i niezawodne!
Dł./szer./wys. | 405/169/168 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Pojemność bagażnika | 380-755 l |
Pojemność | 1495 cmł |
Paliwo | benzynowy |
Maks. moc | 105 KM |
Maks. moment | 140 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s |
Prędkość maks. | 160 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,9 l/100 km |