BMW serii 3 G20 to wciąż bardzo świeże auto, ale na rynku wtórnym możemy znaleźć wiele ciekawych egzemplarzy, które wciąż są na gwarancji. Mnóstwo wersji wyposażenia, kilka wariantów nadwozia, wiele silników do wyboru – oferta jest ogromna. Jakie są opinie o tym aucie?
BMW serii 3 to jedno z najpopularniejszych aut segmentu D premium. jeżeli ktoś chce się wyróżnić, kupowanie tego modelu mija się z celem, bowiem niemal na każdej ulicy znajdziemy jedną z licznych wersji czy generacji. Kombi, coupe, gran coupe i wiele, wiele innych odmian, do tego dziesiątki wersji, konfiguracji, jednostek napędowych – jest w czym przebierać. Z jednej strony taka mnogość sprawia, iż łatwo wtopić się w tłum i wybierając wersję pośrednią na pewno się nie wyróżnimy, ale z drugiej strony wybór jest olbrzymi i każdy powinien znaleźć coś interesującego dla siebie.
Używane BMW serii 3 G20 – wymiary, nadwozie
Generacja o oznaczeniu G20 zdecydowanie ewoluowała i stała się nie tylko większa, ale i znacznie bardziej dojrzała zarówno pod względem stylu, jak i wielkości. Siódma generacja tego popularnego auta jest o 85 mm dłuższa i 16 mm szersza niż jej poprzednik, a jej przód jest zdominowany przez większą i znacznie bardziej imponującą wersję popularnych „nerek”. Rozstaw osi zwiększył się o dodatkowe 41 mm, co wpłynęło pozytywnie nie tylko na prowadzenie, ale i miejsce w środku. Czystszy, bardziej nowoczesny wygląd widać również z tyłu, gdzie kontury nadwozia przechodzą w smukłe tylne lampy LED z przyciemnionymi kloszami. Warto również wspomnieć o tym, iż seria 4, która bazuje na serii 3, oraz topowe odmiany M3 mają nieco inny przód, a konkretniej większe, kontrowersyjnie wyglądające „nerki”. Na początku niemal wszyscy kręcili nosem i twierdzili, iż przód jest okropny, brzydki i przesadzony. Po jakimś czasie większość przyzwyczaiła się do tego przodu, dziś zaś słyszę głosy, że… jest choćby ładny. Cóż, gusta zmieniają się dość dynamicznie. Tak czy inaczej BMW serii 3 G20 (limuzyna) mierzy 4709 mm długości, 1827 mm szerokości i 1435 mm wysokość. Rozstaw osi to 2851 mm. W wersji G21 (kombi) wymiary są niemal takie same, choć różni się nieco wysokość – 1440 mm.
Używane BMW serii 3 G20 – wnętrze, bagażnik
Sporo zmian zaszło także we wnętrzu obecnej „trójki”. Jest nowocześnie, ale jednocześnie świetnej jakości materiały oraz spasowanie budują atmosferę premium i poczucie obcowania z autem wyższej klasy. W zależności od wersji, choćby w obrębie niemal bazowych wersji silnikowych, wnętrze może być wykończone np. jasną lub brązową skórą, drewnem i wstawkami z aluminium, jak również czarną łączoną tapicerką skórzaną i zamszową, z wstawkami z lakierowanego włókna węglowego itp. Możliwości jest naprawdę mnóstwo. Funkcje multimedialne będą oczywiście tematem do dyskusji, bowiem jednym nowy system i wirtualne zegary odpowiadają, inni twierdzą, iż to psuje cały klimat BMW. Popularny poziom wyposażenia „M Sport” zapewnia m.in. pakiet „Live Cockpit Professional”, który obejmuje 12,3-calowy wirtualny ekran zestawu wskaźników i 10,25-calowy monitor iDrive na środku deski rozdzielczej. Warto dokładnie sprawdzać listę wyposażenia, bowiem wiele elementów wsparcia kierowcy jest wyposażeniem opcjonalnym. Zdarzają się wersje, które nie posiadają np. kamer 360 stopni czy aktywnego tempomatu.
Z tyłu jest z pewnością więcej miejsca niż w przypadku poprzedniej generacji modelu – odległość między przednimi i tylnymi siedzeniami została zwiększona o 11 mm. Jest też nieco więcej miejsca nad głowami niż wcześniej. BMW uważa, iż kabina jest wystarczająco szeroka, aby pomieścić trzy foteliki dziecięce obok siebie, chociaż tylko dwie zewnętrzne pozycje są wyposażone w punkty mocowania Isofix. Podobnie jak z przodu – w wyższych wersjach wyposażenia możemy liczyć na fantastyczną tapicerkę skórzaną, trzecią strefę klimatyzacji itp. Bagażnik? W wariancie sedan, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika jest częścią dodatkowego pakietu „Comfort”, ale w wersji kombi elektryczna klapa tylna jest standardem. Pojemność bagażnika w sedanie jest identyczna jak w poprzedniej generacji modelu – 480 litrów. To tyle samo, co w Audi A4 i Alfa Romeo Giulia, ale o 25 litrów więcej niż w Mercedesie klasy C lub Jaguarze XE. Wersja kombi (G21 – Touring) mieści 500 litrów, czyli o 5 litrów więcej niż w modelu poprzedniej generacji, dzięki zwiększeniu szerokości przestrzeni ładunkowej o 112 mm. Kombi zyskało tylną szybę, która otwiera się oddzielnie, dzięki czemu łatwiej jest załadować mniejsze przedmioty. Z układem napędowym PHEV pojemność bagażnika jest nieco mniejsza. Po złożeniu oparć kanapy maksymalna pojemność to 1510 litrów.
Używane BMW serii 3 G20 – silniki
Oferta silnikowa jest bardzo obszerna i pomijając wersje specjalne M (tj. M340 i „pełna” M3), wybór jest ogromny i zróżnicowany. Bazową wersją benzynową jest 318i z silnikiem 2.0 o mocy 156 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Nie jest to auto o sportowych aspiracjach, ale trudno odmówić mu sprawności. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Jak na bazową wersję – całkiem przyzwoicie. O wiele lepiej sprawuje się wersja 320i z jednostką 2.0 o mocy 184 KM i momencie obrotowym 320 Nm. W wariancie z napędem xDrive i 8-stopniowym automatem, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,6 sekundy a prędkość maksymalna to 240 km/h. Jeszcze lepiej spisuje się wersja 330i. Wbrew pozorom, pod maską wciąż pracuje 2-litrowa jednostka, ale w tym przypadku generująca 258 KM i 400 Nm. Tu już sportowych emocji nie brakuje, bo sprint do setki zajmuje poniżej 6 sekund, a prędkość maksymalna to 250 km/h, a przecież to nie są wersje z M-ką.
O topowych wariantach za chwilę, tymczasem rzućmy okiem na silniki wysokoprężne. Bazą jest wersja 318d z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Podobnie jak w bazowej benzynie, tak samo tutaj osiągi są zadowalające. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 226 km/h. Warto jednak wybrać wersję 320d, która oferuje 190 KM i 400 Nm. W wersji z automatem i napędem xDrive przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mniej niż 7 sekund, a średnie spalanie może zejść poniżej 5 l/100 km. W topowej odmianie 330d mamy do dyspozycji choćby 286 KM i imponujące 650 Nm momentu obrotowego (po 2020 roku), co przekłada się na fantastyczne osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 5 sekund, prędkość maksymalna to 250 km/h, a średnie spalanie oscyluje w okolicach 5 l/100 km.
Na uwagę zasługuje również hybryda plug-in na bazie jednostki benzynowej 2.0 o mocy systemowej 292 KM i momencie obrotowym 420 Nm. Zasięg na w pełni naładowanej baterii (10 kWh) to około 50-60 kilometrów. Ale najciekawsze są oczywiście warianty z literką M. jeżeli dla kogoś topowe jednostki napędowe z bazowej oferty są za słabe, powinien zwrócić uwagę na odmiany M340i lub M340d. To prawdopodobnie najbardziej optymalne wersje, które zapewniają fantastyczne osiągi i prowadzenie, ale mają w sobie sporo komfortu i wygody do codziennej eksploatacji. pozostało oczywiście odmiana M3 i M3 Competition. Ta topowa posiada podwójnie doładowany rzędowy silnik sześciocylindrowy o mocy 510 KM i momencie obrotowym 650 Nm. Sprint do setki zajmuje 3,5 sekundy (w wersji xDrive), a prędkość maksymalna to 250 km/h (ograniczona elektronicznie).
Używane BMW serii 3 G20 – opinie użytkowników
Zalety
„Rewelacyjne adekwatności jezdne i świetne osiągi”.
„Bardzo dobra jakość wykonania i bogate wyposażenie (w większości opcjonalne)”.
„Mnóstwo wersji silnikowych, wyposażenia, nadwoziowych itp.”.
„Ogromny wybór na rynku wtórnym (choć ceny są wysokie)”.
Wady
„Większość wyposażenia to dodatki opcjonalne (nie każdy egzemplarz ma wszystko)”.
„Wysokie ceny zakupu i ryzyko znalezienia mocno zużytego egzemplarza”.
„Niskie zawieszenie nie sprzyja podczas jazdy po nierównościach”.
„Topowe wersje z serii M mogą być mocno zmęczone”.
Używane BMW serii 3 G20 – awaryjność, typowe usterki
Sporo właścicieli skarżyło się na grzechotanie wydechu, gdy samochód uruchamia się na zimno. Inni wspominali o wyciekach oleju z tylnego mechanizmu różnicowego — warto sprawdzić, czy pod tylnymi kołami nie ma plam oleju. Jako problem pojawiły się skrzypiące dźwięki z wewnętrznych tworzyw sztucznych; podobnie jak grzechotanie z okolic szyberdachu. Inni zgłaszali problemy z łącznością z systemem informacyjno-rozrywkowym iDrive, więc warto to dokładnie zweryfikować. Niektórzy właściciele wspominali, iż basy systemu audio wyłączają się losowo, szczególnie w modelach wyposażonych w opcjonalną wersję systemu dźwięku Harmon Kardon. Poza tym w 2019 roku było kilka akcji serwisowych związanych m.in. z poduszkami powietrznymi, kamerami cofania, pasami bezpieczeństwa czy oprogramowaniem silnika 3.0 R6. Kupując egzemplarz z 2018-2019 roku warto sprawdzić, czy auto kwalifikowało się do akcji serwisowej.
Używane BMW serii 3 G20 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w BMW serii 3 G20 znajduje się pod przednią szybą w lewym dolnym rogu, jak również w komorze silnika, na pasie przednim po prawej stronie auta. Numer VIN można również znaleźć na słupku B pod drzwiami kierowcy.
Używane BMW serii 3 G20 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było ponad 500 ogłoszeń dotyczących używanego BMW serii 3 G20. Przykładowo egzemplarz z 2020 roku w wersji 320d i przebiegiem 250 000 kilometrów to koszt około 127 000 złotych. Za około 195 000 złotych znajdziemy model z 2019 roku z przebiegiem około 50 000 kilometrów i w wersji 330i M Sport.
Używane BMW serii 3 G20 – podsumowanie
Niesamowite zróżnicowanie oferty, ogromny wybór na rynku wtórnym, bogate wyposażenie opcjonalne i fantastyczne wrażenia z jazdy choćby w niskich wersjach silnikowych. jeżeli ktoś szuka auta uniwersalnego, które daje sporo frajdy z jazdy oraz naprawdę dobre osiągi, jest bezproblemowe i nowoczesne, BMW serii 3 G20 to warta rozważenia propozycja.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych BMW:
Używane BMW serii 3 F30 (2012-2019) – opinie użytkowników
Używane BMW X3 G01 (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 470/182/143-144 cm |
Rozstaw osi | 285 cm |
Pojemność bagażnika | sed 480-b.d., kmb 500-1510 l |
Pojemność | 1997 cmł | 1997 cmł | 1997 cmł | 2998 cmł | 2993 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. + elektr. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 184 KM | 258 KM | 292 KM | 374 KM | 510 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 400 Nm | 420 Nm | 500 Nm | 650 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s | 5,5 s | 5,8 s | 4,4 s | 3,5 s |
Prędkość maks. | 230 km/h | 250 km/h | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 2,0 l/100 km | 7,4 l/100 km | 10,1 l/100 km |
Pojemność | 1995 cmł | 1995 cmł | 2993 cmł | 2993 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 190 KM | 265 KM | 340 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 400 Nm | 580 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 6,9 s | 5,1 s | 4,6 s |
Prędkość maks. | 224 km/h | 233 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km |