Używane Audi 80 B3 – ceny od kilku lat stoją w miejscu, egzemplarze znikają z dróg, a auto ma zadatki na klasyka

3 dni temu

Audi 80 B3 – kiedyś król giełd, później ogłoszeń w gazetach. W dobę internetu wkroczyło jako poszukiwane auto… użytkowe, nierzadko zaprzęgane do roboty. Dziś coraz bardziej ma zadatki na klasyka. O ile przetrwało do teraźniejszości w niezbyt dalekim od królewskiego stanie. Uwaga! Pewnie zacznie drożeć, jak wcześniej BMW E30.

Audi 80 B3

  • Lata produkcji: 1986-1991
  • Przedział cen: 2-25 tys. zł

Mimo zmian we współczesnej motoryzacji wciąż trudno wyobrazić sobie klasę średnią w Audi bez wersji kombi. W latach 80. była to jednak norma – nie oferowano niczego poza sedanem, a jego niecodzienna na dzisiejsze czasy konstrukcja ze zbiornikiem paliwa za tylną kanapą uniemożliwiała zaoferowanie kombi, na czym zyskiwał główny rywal – BMW.

https://magazynauto.pl/testy/audi-100-c2-klasyk-juz-o-statusie-bialego-kruka-o-ile-nie-zardzewial,aid,3136

Używane Audi 80 B3: funkcjonalność

Wnętrze Audi 80 B3 jest trochę smutne, ale nadzwyczaj solidnie wykonane. Wielkością odpowiada dzisiejszym samochodom kompaktowym. Ze względu na wysoki komfort i dobre wyciszenie 80 B3 świetnie nadaje się do codziennej jazdy, jednak warto pamiętać, iż słabsze wersje mają tylko 4 biegi i w trasie będą głośniejsze niż zmodernizowany wariant B4 z lat 1991-1994.

1671

Używane Audi 80 B3: trwałość

Z przodu zastosowano standardowe, trwałe zawieszenie w postaci kolumn McPhersona. Ocynkowane nadwozie niełatwo poddaje się korozji, chyba iż było naprawiane po kolizji. Czasem w tylną część pojazdu wdaje się „zgnilizna” z powodu nieszczelności i wody w bagażniku, radzimy więc przed zakupem odchylić wykładzinę i... powąchać, w poszukiwaniu zapachu stęchlizny. Koło zapasowe umieszczono nie we wnęce pod podłogą, a w pionie.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/audi-80-trzeciej-generacji-konczy-w-tym-roku-35-lat,aid,1107

Używane Audi 80 B3: silniki

Polecamy poszukiwanie silników z wtryskiem. Gaźnikowe są bardziej problematyczne. fot. archiwum

Standardowej „osiemdziesiątce” musiały wystarczyć silniki 4-cylindrowe. jeżeli ktoś szukał wariantu 5-cylindrowego, musiał kupić droższy i nieco inaczej stylizowany model 90. Wszystkie silniki zawieszono wzdłużnie przed przednią osią, co powiększa zwis. Najlepsze jednostki napędowe do B3 to 1.8 E i 2.0 E – pierwsza z nich to adekwatnie obrócony o 90 stopni silnik z Golfa II GTI, ma więc choć odrobinę sportowego charakteru, którego brakuje wersji 2.0.

Diesle są klekoczące i powolne, a przy tym najczęściej wyeksploatowane do granic możliwości. Odradzamy szczególnie auta oferowane przy wschodniej granicy, które z dużym prawdopodobieństwem jeździły na „importowanym” paliwie o gorszej jakości. Naszym zdaniem B3 z dieslem o wiele później zyska charakter youngtimera, ponadto jego naprawy mogą już okazać się drogie.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/audi-a4-b5-prezentacja-i-wrazenia-z-jazdy-z-1994-roku,aid,2655

Używane Audi 80 B3: awarie

Pneumatycnie sterowany centralny zamek raczej powoduje problemy niż zwiększa wygodę fot. archiwum

Podczas jazdy próbnej radzimy zwrócić uwagę na wskazówkę temperatury i załączanie się wentylatora chłodnicy, bo szwankuje jego włącznik. Psuje się także pneumatycznie sterowany centralny zamek i urywa linka od otwierania maski, ale to wszystko drobiazgi – pod warunkiem regularnej wymiany oleju i paska rozrządu, Audi 80 B3 jest niemal zawsze gotowe do jazdy.

https://magazynauto.pl/testy/audi-100-c2-klasyk-juz-o-statusie-bialego-kruka-o-ile-nie-zardzewial,aid,3136

Używane Audi 80 B3: sytuacja rynkowa

Ten samochód nigdy nie będzie już tańszy. Można kupić jeżdżący egzemplarz za 2000 zł – oczywiście daleki od ideału, ale przez cały czas sprawny. Jednak przy nastawieniu na youngtimera trzeba już podnieść budżet do 6-8 tys. zł – tyle kosztują atrakcyjnie wyglądające egzemplarze sedanów z silnikami benzynowymi. Najdroższe egzemplarze kosztują 25 tys. zł - i są to popularne wersje, takie jak 1.8 czy 2.0. Co ciekawe, zakres cen pięć lat temu był podobny, ale teraz na rynku obecnych jest o wiele mniej egzemplarzy. Z drugiej strony, oferta jest całkiem dobrej jakości - najgorsze pojazdy zostały już wycofane z eksploatacji.

Model 90 jest dzisiaj białym krukiem, trudno mówić o cenach rynkowych, za mało aut pojawia się w obrocie. Wersje quattro występują sporadycznie. Bardzo rzadko spotyka się też coupe w nadwoziu B3 .

Używane Audi 80 B3: historia modelu

  • 1986: premiera rynkowa
  • 1988: wersja coupe
  • 1990: zmiany w gamie silników, wzmocnione wersje 1.6 i 2.0 z wtryskiem paliwa
  • 1991: duży lifting i zmiana nazwy na B4, przekonstruowane nadwozie
Audi 80 B4 fot. Audi

Używane Audi 80 B3: wersje nadwoziowe

Sedan fot. Audi
Coupe fot. Audi

Używane Audi 80 B3: dane techniczne

Dane techniczne wybranych wersji Audi 80 B3 1.8 1.8 S 2.0 E 2.3 (Audi 90) 1.6 Diesel 1.6 TD Silnik: Moc: Maks. moment obr.: 0-100 km/h: Prędkość maks.: Zużycie paliwa: Naszym zdaniem
benzynowy, 1781 cm3, R4 benzynowy, 1781 cm3, R4 benzynowy, 1984 cm3, R4 benzynowy, 2309 cm3, R5 diesel, 1588 cm3, R4 turbodiesel, 1588 cm3, R4
75 KM 90 KM 113 KM 170 KM 54 KM 80 KM
140 Nm 140 Nm 170 Nm 220 Nm 100 Nm 155 Nm
13,7 s 12,2 s 10,9 s 8,4 s 22,0 s 14,0 s
167 km/h 182 km/h 196 km/h 218 km/h 153 km/h 172 km/h
7,9 l/100 km 8,2 l/100 km 7,5 l/100 km 10,0 l/100 km 5,9 l/100 km 5,6 l/100 km
Gaźnikowy 1.8 ma naprawdę kilka mocy z litra. 1.8 w wersji wtryskowej – można go polecić. Niezniszczalny silnik z wtryskiem paliwa. Nasz typ do 80 B3. Wersja z 20-zaworową głowicą to prawdziwy rarytas. Diesel dla cierpliwych. Nie ma się tu co zepsuć. Znaczna różnica w osiągach. To był szybki diesel lat 80.
  • Długość/szerokość/wysokość: 439/169/140 cm
  • Rozstaw osi: 255 cm
  • Pojemność bagażnika: 401 l

Używane Audi 80 B3: typowe usterki

  • Zużyta pompa wtryskowa w 1.6 D.
  • Przegrzewanie się silnika – niedziałający wentylator.
  • Urwana linka otwierania maski.
  • Wilgoć zbierająca się w bagażniku, mimo ocynku korozja i tak potrafi przeżreć podłogę.
  • Uszkodzenia pneumatycznie sterowanego zamka centralnego.

Używane Audi 80 B3: wersja specjalna

fot. audi

Model 90 stanowił „propozycję premium” w gamie Audi 80. O ile w standardowej „osiemdziesiątce” stosowano tylko silniki 4-cylindrowe, o tyle w „dziewięćdziesiątce” można było zamówić wariant pięciocylindrowy o pojemności 2,0 lub 2,3 litra, a w topowej wersji – 2.3 20V 170 KM, który rozpędzał to auto do 100 km/h w 8,4 s.

Do dużej rzadkości należy już model Coupe na bazie B3, w którym montowano silnik 2.3 Turbo rozwijający moc 220 KM.

Używane Audi 80 B3: podsumowanie

fot. archiwum

Audi 80 B3 jest może trochę ciasne, może trochę nudne, ale za to wspaniale wykonany samochód i z potencjałem na wzrost cen – pod warunkiem, iż chodzi o ciekawą, mocną wersję w dobrym stanie.

Idź do oryginalnego materiału