Skoda jest jednym z najbardziej popularnych producentów samochodów – zarówno w Europie, jak i samej Polsce. zwykle kojarzymy te auta z wysokim poziomem bezawaryjności, trwałością, ale też świetnym stosunkiem ceny do jakości. Biorąc pod uwagę starsze, używane egzemplarze, mowa o dobrych, budżetowych autach, idealnych np. do miasta. Natomiast czeski producent ma też zupełnie inną twarz. Tę, o której na co dzień zbyt wiele się nie mówi.
Skoda za milion złotych – w dodatku używana
Pierwszym skojarzeniem z marką Skoda jest zwykle bezawaryjność, jakość, solidność wykonania, ale też świetne ceny. Szczególnie używane egzemplarze mogą być dziś traktowane jako budżetowe opcje. dla wszystkich, na co dzień, na każdą kieszeń. Co natomiast w przypadku, kiedy spojrzymy na temat od drugiej strony? Jakie są na ten moment najdroższe modele? Kodiaq RS według cennika kosztuje w tym momencie 243 600 zł. Enyaq Coupe w wersji RS to już cena 253 tysięcy. Oczywiście są to ceny podstawowe, które mogą ulec zmianie po konkretnej personalizacji. Czyli już – ustaliliśmy – Enyaq Coupe RS to najdroższy model Skody? Teoretycznie tak, ale… nie do końca.
Co ze Skodą Fabią? Tutaj najmocniejsza wersja ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI w wersji Monte Carlo nie kosztuje dziś choćby 100 tysięcy złotych. Wydaje się, iż nie jesteśmy tutaj choćby blisko Enyaqa, czy Kodiaqa, które przedstawiane są jako najdroższe Skody na rynku. Natomiast to nie do końca jest prawdą. Skoda ma bowiem swój dział Motorsport, który produkuje samochody rajdowe. Tutaj też można kupić Fabię… tyle iż z dopiskiem Rally2. 240, czy 250 tysięcy złotych nagle okaże się kwotą, która na nikim nie robi większego wrażenia.
Ile kosztuje rajdowa Skoda Fabia?
Zdarza się, iż ludzie patrzący na rajdową Skodę Fabię nie do końca potrafią uzmysłowić sobie z czym mają aktualnie do czynienia. Dla jednych to „przecież tylko Fabia”, w jakimś stopniu przerobiona. To przecież miejskie auto, tylko usportowione. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. Rajdowa Fabia to w swojej kategorii jeden z najlepszych samochodów świata. Od 2015 roku mieliśmy do czynienia z wersją R5, w 2019 pojawiła się Rally2 evo a w 2022 roku RS Rally2. Pierwsze dwa były wzorowane na trzeciej generacji Fabii, zaś RS Rally2 na czwartej. I nie – to nie jest „tylko Fabia” po jakichś przeróbkach.
Wersja Rally2 evo dziś na specjalistycznych portalach kosztuje w granicach 200-230 tysięcy… euro. Mówimy tu zatem o kwotach zbliżających się do miliona złotych. Nowsza – RS Rally2, to koszt zdecydowanie przekraczający 300 tysięcy euro. Na jednym z portali znajdziemy dziś taki samochód w świetnym stanie za 360 tysięcy euro, czyli ponad półtora miliona złotych. Jak już wspominałem – kwoty w okolicach 250 tysięcy złotych za najdroższe wersje cywilne wydają się tutaj niczym.
Najlepsza w historii
Rajdowa Skoda Fabia to najlepszy w historii samochód kategorii R5 / Rally2. Najbardziej niezawodny, cieszący się największym zainteresowaniem, seryjnie wygrywający niemal wszystko, bez względu na kraj, nawierzchnię, czy rangę cyklu. Samochód ma kapitalny napęd na cztery koła i waży zaledwie 1230 kg. Ma turbodoładowany silnik 1.6, który generuje moc ok. 300 koni mechanicznych i dysponuje 432 Nm momentu obrotowego. Rozpędza się do 100 km/h w około 3 sekundy. Maksymalnie osiąga – w zależności od ustawień i programu, około 200 km/h. W rajdach wyższe prędkości raczej się nie zdarzają, więc jest to w zupełności wystarczające. Dodajmy, iż są to osiągi wynikające z regulaminów, z konkretną zwężką turbosprężarki itd. Gdyby „zdjąć” z tego samochodu regulaminowe ograniczenia, osiągi byłyby jeszcze bardziej imponujące.
Natomiast nie o osiągi tutaj chodzi. Przynajmniej nie tylko o nie. Te samochody wyposażone są w najlepsze, najbardziej zaawansowane i niezawodne technologie. Występują tu też systemy bezpieczeństwa, które minimalizują ryzyko w chwili wypadku. Samochód Rally2 może przy prędkości 180 km/h wypaść z trasy i uderzyć w drzewo, lub kilkukrotnie dachować. Załoga zwykle wychodzi z takiego wypadku o własnych siłach i… często nie wymaga choćby pomocy. Rajdowa Fabia jako całość jest samochodem o niebotycznych możliwościach. A cena? No cóż, w świecie rajdów nikogo to nie dziwi.
Zdjęcia: Skoda