Kompaktowa, ale wystarczająco obszerna, aby pomieścić niewielką rodzinę. Mazda CX-30 to idealna równowaga i alternatywa dla znacznie droższego modelu CX-5. Jakie są opinie o Maździe CX-30 i czy warto rozważyć zakup?
Mazda 3 to jeden z najlepiej wyglądających hatchbacków w segmencie, ale ma swoje ograniczenia. Nie jest to auto przestronne i specjalnie praktyczne, a jeżeli ktoś szuka niedużego auta rodzinnego, stylistyka i pierwsze wrażenie nie jest najważniejszymi argumentami skłaniającymi do zakupu. jeżeli jednak ktoś naprawdę chce auto marki Mazda, model CX-3 wydaje się nieco za mały, kuszą go odrobinę lepsze adekwatności jezdne w trudniejszych warunkach, tj. większe ilości śniegu, nierówne drogi za miastem czy okazjonalny wyjazd z rodziną na piknik do lasu, model CX-30 może być idealną alternatywą. Nieco wyższe zawieszenie, dużo elementów ochronnych z tworzywa sztucznego, jak również opcjonalny napęd na cztery koła – takie argumenty mają dużą siłę przebicia.
Używana Mazda CX-30 – wymiary, nadwozie
O ile Mazda 3 w wersji hatchback jest po prostu pięknym autem, dodanie do nadwozia sporej ilości nakładek z tworzyw sztucznych, podniesienie zawieszenia i zmodyfikowanie płynnych linii nie wyszło jej na dobre. Mazda CX-30 to wciąż bardzo ładne auto, ale nie ma tego subtelnego uroku, który gdzieś zniknął wraz z dodaniem do nadwozia bardzo szerokich elementów z czarnego plastiku m.in. w dolnej części drzwi, na progach, zderzakach i nadkolach. Na szczęście w połączeniu z tradycyjnym dla Mazdy czerwonym lakierem Soul Red Crystal, sporą ilością chromowanych dodatków w przedniej części, ładnym, szerokim grillem i felgami z ciekawym wzorem, CX-30 wciąż będzie wyróżniała się na drodze i w tym segmencie zasługuje na miano jednego z najładniejszych aut. Pięknie prezentuje się tył, ze smukłymi światłami o bardzo ładnym wypełnieniu i podwójnym wydechem. jeżeli ktoś lubi styl crossoverów i nie przeszkadzają mu bardzo duże nakładki z plastiku, propozycja Mazdy na pewno przypadnie mu do gustu. Japońska propozycja mierzy 4395 mm długości, 1795 mm szerokości i 1540 mm wysokości. Rozstaw osi to 2655 mm.
Używana Mazda CX-30 – wnętrze, bagażnik
Mazda CX-30 naprawdę wyróżnia się jakością wnętrza: żaden inny kompaktowy SUV nie dorównuje jej klasyczną solidnością, jakością wykończenia i doboru materiałów. Deska rozdzielcza jest oblepiona gąbczastym, wyglądającym na drogi materiałem, a elementy wykończenia ze sztucznej skóry są solidnie spasowane i sprawiają bardzo dobre wrażenie. Dodajmy do tego klasyczne chromowane wykończenia, estetyczne elementy i ładnie wykonane przełączniki i mamy świetny przepis na eleganckie, klasyczne wnętrze. Naprawdę trzeba się mocno postarać, aby zużyć elementy sterujące, dlatego też podczas oględzin dokładnie wszystko sprawdźmy, aby nie kupić wyeksploatowanego i zaniedbanego modelu.
Wszystkie wersje są wyposażone w centralnie zamontowany wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 8,8 cala, obsługiwany dzięki intuicyjnego kontrolera obrotowego, który jest montowany między przednimi siedzeniami wraz z przyciskami skrótów. Auto zapewnia również dobre, staroświeckie przyciski i pokrętła do ogrzewania i stereo, dzięki czemu bardzo gwałtownie poznamy wszystkie funkcje i opcje bez konieczności długiego studiowania instrukcji obsługi. Dla miłośników tradycyjnych rozwiązań w nowoczesnym wydaniu, CX-30 będzie idealnym wyborem. Wewnątrz jest dużo miejsca z przodu, pozycja za kierownicą jest bardzo poprawna, jednak pasażerowie tylnych siedzeń muszą zmagać się z małym otworem drzwiowym i dość ciasnym wnętrzem. Jak na rodzinne SUV-y, bagażnik też jest trochę mały – oferuje 430 litrów w standardowym ułożeniu oparć. Po ich złożeniu bagażnik ma pojemność 1406 litrów.
Używana Mazda CX-30 – silniki
Pod maską do wyboru są dwa 2-litrowe silniki benzynowe, z których oba wykorzystują technologię miękkiej hybrydy. Mały silnik elektryczny i akumulator modelu CX-30 współpracują ze sobą, poprawiając wydajność i szybkość reakcji przy niskich prędkościach. Oba silniki są standardowo wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, a opcjonalnie dostępny jest również sześciobiegowy automat. Najmocniejszy silnik daje również opcję napędu na cztery koła. Nie ma silników Diesla – są same benzyny. Bazą jest silnik 2.0 e-SKYACTIV-G o mocy 122 KM, ale jest on dość ospały.
Jednostki wolnossące mają swoją specyfikę, więc niska moc wymaga dość mocnego „kręcenia”, a to przekłada się na wyższe spalanie. O wiele lepiej spisze się wersja o mocy 150 KM, a topowy wariant 2.0 e-SKYACTIV-X o mocy 186 KM i momencie obrotowym 240 Nm zapewni całkiem niezła dynamikę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie 8,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 204 km/h. Średnie spalanie – około 5,6 l/100 km. Przez pewien czas dostępna była również 189-konna wersja 2.5 SKYACTIV-G, choć nie zabawiła ona zbyt długo w ofercie CX-30.
Używana Mazda CX-30 – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo przyjemna dla oka stylistyka i świetnie wykończone wnętrze”.
„Zwinna, sprawna i zadowalająco dynamiczna w mieście (również z opcjonalnym napędem 4×4)”.
„W najmocniejszej wersji bardzo dobra dynamika i zadowalające spalanie”.
„Wysoka niezawodność i solidność wykonania”.
Wady
„Niewielki wybór jednostek napędowych (brak diesla i hybrydy)”.
„Nie jest to auto dla miłośników nowych technologii i gadżetów”.
„Nadwozie przy wyższych prędkościach generuje sporo szumu”.
„Bazowe wersje o mocy 122 KM są ospałe i mało elastyczne”.
Używana Mazda CX-30 – awaryjność, typowe usterki
Mazda CX-30 może wyglądać na solidną i terenową, ale jej rozmiary oznaczają, iż z pewnością wielokrotnie pokonywała ciasne miejskie ulice i parkingi. Mając to na uwadze, warto sprawdzić karoserię pod kątem zadrapań i wgnieceń, a także koła pod kątem uszkodzeń od krawężników. Wnętrze jest solidne, ale wykonane z miękkich materiałów, które źle znoszą zaniedbania i ostre traktowanie. W niektórych egzemplarzach występowały problemy z elektrycznie podnoszoną klapą bagażnika, która mogła niespodziewanie opaść przy pełnym otwarciu. Warto sprawdzić w ASO Mazdy, czy dany egzemplarz kwalifikuje się do nieodpłatnej naprawy. Mazda CX-30 to w zasadzie nowe auto, które nie doczekało się jeszcze żadnych historii związanych z popularnymi i powtarzającymi się usterkami.
Używana Mazda CX-30 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Mazda CX-30 znajduje się za szybą czołową w lewym dolnym rogu oraz na naklejce na prawym słupku B. Numer VIN może się również znajdować pod plastikową osłoną na podłodze przed fotelem pasażera.
Używana Mazda CX-30 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 150 ogłoszeń dotyczących Mazdy CX-30. Przykładowo model z 2021 roku z przebiegiem 45 000 kilometrów to koszt około 110 000 złotych. Za około 100 000 złotych można znaleźć model z 2020 roku i z przebiegiem 10 000 kilometrów.
Używana Mazda CX-30 – podsumowanie
Mazda CX-30 to świetna alternatywa dla tych, którzy szukają niedużego auta rodzinnego. jeżeli priorytetem jest wygląd, przyjemność z prowadzenia, świetne wykończenie i elegancja, niedostatek miejsca i funkcjonalności nie będzie sprawiał problemów. Ogromną zaletą jest także niezawodność oraz względna oszczędność jednostek napędowych przy odpowiednim traktowaniu.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:
Używana Mazda CX-5 II (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 439/179/154 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Pojemność bagażnika | 430-1406 l |
Pojemność | 1998 cmł | 1998 cmł | 1998 cmł |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Maks. moc | 122 KM | 150 KM | 186 KM |
Maks. moment | 213 Nm | 213 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 8,8 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 198 km/h | 204 km/h |
Śr. zużycie paliwa/energii | 6,2 l/100 km | 6,2 l/100 km | 5,6 l/100km |