Używana Dacia Duster II z przebiegiem 260 tys. km – jak się sprawdziła na takim dystansie? TEST

1 rok temu

Prosty i tani SUV, który zasługuje na większy szacunek niż wiele drogich aut. Dacia Duster z napędem 4x4 i niedużym dieslem 1.5 dCi zaskakuje pod wieloma względami. Jak sobie poradziła podczas bardzo intensywnej eksploatacji na dystansie ponad ćwierć miliona kilometrów?

Dacia Duster II 1.5 dci 4x4 – egzemplarz w teście

  • Obecny przebieg: 260 tys. km
  • Rok produkcji: 2018
  • Szczegółowy raport z 260 tys. km: start: 0 km, meta: 260 tys. km
  • Obecna wartość: 58 tys. zł

Dacia Duster II: o modelu

  • W produkcji: od 2018 r.
  • Silniki benzynowe: 1.0-1.6 (91-150 KM)
  • Silniki Diesla: 1.5 (90-115 KM)

Sporo Dusterów jest kupowanych prywatnie. Mają niezłe ceny, a do tego dużo innych zalet. Najważniejszą z nich jest uniwersalność – SUV Dacii żadnych dróg się nie boi. Użytkownicy chwalą go też za komfort jazdy, całkiem przestronną kabinę i prostotę. Do tego można ten model zamówić z fabryczną instalacją LPG, co dzisiaj jest już wielką rzadkością.

Ale produkowany w Rumunii SUV przekonał też do siebie wiele firm i instytucji. Prezentowany egzemplarz należy do floty firmy z branży budowlanej, która serwisuje maszyny i wynajmuje je, często wraz z operatorami.

Większość kilometrów tym egzemplarzem pokonał pan Szymon, współwłaściciel przedsiębiorstwa, który często uczestniczy w pracach serwisowych w terenie.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-dacia-duster-1-6-sce-2015-test-dlugodystansowy,aid,731

Używana Dacia Duster II: konkurencja na rynku

SUV-ów na rynku jest bardzo dużo. Jak jednak zaznacza pan Szymon, nie bez powodu po raz drugi zakupiono do firmy Dacie Duster. Poprzednio użytkowane egzemplarze pierwszej generacji pojazdu spisały się nieźle. Gdy chciano je zastąpić, myślano o autach innych marek. Okazało się, iż w praktyce jedyna alternatywa to terenowe pick-upy. Zresztą kilka takich aut też kupiono. Najtańsze z nich były dwukrotnie droższe niż wysokoprężne Dustery z napędem 4x4.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-uterenowione-kombi-polecane-wersje-typowe-usterki-oferta-rynkowa,aid,1818

Używana Dacia Duster II: zdolności terenowe

Napęd obu osi może teoretycznie w trybie LOCK do 80 km/h być stały.

Oczywiście pan Szymon nie zrównuje adekwatności terenowych Dacii do tych oferowanych przez Forda Rangera czy Toyotę Hilux. Ale z drugiej strony uważa, iż żaden z (i tak droższych od Dustera) konkurencyjnych SUV-ów nie jest tak dobrze dostosowany do codziennej eksploatacji w trudnych warunkach.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie pierwszych Dusterów rozważano też Mitsubishi ASX czy Nissany Qashqai i X-Trail. Później również Renault Kadjara czy Suzuki Vitarę. Okazywało się, iż drogi, które na Dusterze nie robiły większego wrażenia, dla pozostałych aut były katorgą. Do tego podczas jazd testowych Dusterem okazało się, iż druga generacja nic nie straciła, za to sporo zyskała.

Używana Dacia Duster II: zachowanie na drodze

Duster nie powstał do dynamicznej jazdy, ale prowadzi się bezpiecznie i całkiem pewnie. Nadwozie się przechyla, jednak jest bez porównania lepiej niż w poprzedniku.

Rumuński SUV pierwszej generacji nie zachwycał prowadzeniem na asfalcie. Pan Szymon narzekał na zdecydowanie zbyt duże przechyły nadwozia. W tej generacji układ jezdny jest bardziej sprężysty. Duster prowadzi się znacznie pewniej.

Jak mówi pan Szymon, niektórzy jego pracownicy i tak narzekają na prowadzenie Dusterów. Ale taka jest cena użyteczności poza asfaltem. Za to nikt nie narzeka na komfort jazdy. Dopóki nie pędzi się też autostradą, dobrze oceniane jest wyciszenie wysokoprężnego Dustera.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-duster-tce-150-edc-co-zmienilo-sie-po-liftingu-test,aid,3073

Używana Dacia Duster II: jakość wnętrza

Materiały wykończeniowe w kabinie to twarde tworzywa, ale w tej cenie nie można oczekiwać niczego innego. Za to miejsca jest tu sporo, a obsługa okazuje się przyjemnie prosta.

Specyficzna jest pozycja za kierownicą, której koło mocno pochylono. Pan Szymon mówi, iż przypomina to pozycję za kierownicą w starszych Renault. I nie narzeka na wygodę w trasach liczących po 300-400 km. Choć, jak mówi, w dłuższe raczej wybrałby inny samochód.

Używana Dacia Duster II: koszty utrzymania

Napęd 4x4 na pewno ma wpływ na spalanie, ale i tak okazało się niskie.

Nieduży, ale kulturalnie pracujący diesel nikogo nie zrujnuje. Spalanie Dusterów, i to mimo napędu 4x4, rzadko kiedy przekracza 6,5 l oleju napędowego na 100 km. Mimo przebiegu tego egzemplarza i zapocenia silnika pomiędzy wymianami oleju nie trzeba było uzupełniać.

Ale pan Szymon pilnuje, żeby w firmowych autach poziom środka smarnego zawsze był maksymalny. I nie jest to w przypadku Dacii łatwe, bo producent niezbyt dobrze zaprojektował bagnet. Praktycznie niemożliwe jest jego wyjęcie bez rozmazania oleju. A to w zasadzie uniemożliwia dokładną kontrolę.

Użytkownik auta nie miał jak dotąd problemów z filtrem cząstek stałych FAP. Trzeba było się nim zająć już w innym egzemplarzu z firmowej floty, przy 310 tys. km przebiegu. Warto wspomnieć, iż młodsze Dustery 1.5 dCi mają już układ SCR wymagający korzystania z AdBlue. Nie jest on według użytkowników tak bezproblemowy jak FAP.

Używana Dacia Duster II: trwałość

Sama jednostka napędowa nie dała tutaj żadnych powodów do narzekania. Czasami wciąż można spotkać opinię, iż 1.5 dCi jest usterkowym silnikiem. Jednak w praktyce poza wczesnymi egzemplarzami to bardzo udane źródło napędu. Wielokrotnie opisywaliśmy eksploatację różnych modeli z tym silnikiem – okazywały się jednymi z najmniej problematycznych aut.

Pracujące egzemplarze Dusterów nie mają lekko, i tak też było w tym przypadku. Wymieniano tu już wahacze, tuleje wahaczy, kilkukrotnie końcówki drążków kierowniczych czy też łączniki i gumy stabilizatorów. Aktualnie wymiany domagają się przednie amortyzatory, tylne już były zmieniane. Ale hałasy nie dochodziły jedynie z układu jezdnego. Stukał też przegub.

Co gorsza, nieprzyjemne dźwięki wydawała też skrzynia biegów. Czasami było to rzężenie, kiedy indziej delikatne stuknięcia. Przy ok. 170 tys. km dźwięki się nasiliły i zmieniono po prostu skrzynię na używaną z mniejszym przebiegiem. Do dzisiaj pracuje ona dobrze. Przy okazji wymieniono też sprzęgło, choć pewnie jeszcze trochę by wytrzymało i wciąż było miękkie.

Trzeba dodać, iż jeszcze w okresie gwarancji naprawiano też układ przeniesienia napędu na tylną oś. Później nie sprawił już niespodzianek.

Sama przekładnia wymaga przyzwyczajenia. Pierwszy bieg jest bardzo krótki, bo ma być w trudnych sytuacjach namiastką reduktora. I faktycznie, w terenie niejednokrotnie się to przydało. Teoretycznie na co dzień można ruszać z drugiego biegu, ale pan Szymon uważa, iż jednostka napędowa jednak średnio sobie z tym radzi.

https://magazynauto.pl/uzywane/dobre-i-tanie-kombi,aid,593

Używana Dacia Duster II: ocena wnętrza i jakości wykończenia

Kabina Dustera oferuje sporo przestrzeni. Co ciekawe, mimo napędu 4x4 tunel z tyłu jest bardzo niski. Niestety tworzywa są twarde i niezbyt ładne, ale okazały się całkiem nieźle spasowane i wytrzymałe.

Trudom eksploatacji poddała się tapicerka fotela kierowcy. Ale użytkownik auta zaznacza, iż dość często wsiadał z przypiętymi z tyłu do spodni metalową klamrą rękawiczkami, co na pewno tapicerce nie pomogło.

Bardzo uciążliwa jest ręczna regulacja lusterek, szczególnie prawego. Oszczędności można zrozumieć, jednak może lepiej było zaoszczędzić np. na siłownikach maski niż na elektrycznej regulacji lusterek.

1135

  • Auto jest przestronne, a jego obsługa łatwa. Oszczędności tu jednak czuć, trzeba to zaakceptować.

Ocena: 4/5

Używana Dacia Duster II: ocena silnika, dynamiki i zużycia paliwa

Oszczędność i wysoka kultura pracy to niejedyne zalety 1.5 dCi.

Silnik 1.5 dCi w odmianie 110-konnej był w Dusterze II przez niecały rok. Później sprzedawano wersję 115-konną oferującą wyraźnie lepsze przyspieszenie czy wyższą prędkość maksymalną.

Ale na tę odmianę i tak narzekać nie wypada. Osiągi są wystarczające, a spalanie bardzo niskie. Do tego silnik zużywa jedynie niewielką ilość środka smarnego i co chyba najważniejsze – nie psuje się.

Oferowana od 2001 roku jednostka o oznaczeniu K9K przeszła długą drogę. Pierwsze 1.5 dCi były bardzo awaryjne, później mocno się poprawiły i stały się jednymi z najlepszych w klasie.

Dane techniczne 1.5 dCi Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
turbodiesel
1461 cm3
R4/8
109 KM/4000
260 Nm/1750
169 km/h
12,4 s
4,7 l/100 km
  • Nieduży silnik okazał się wystarczająco mocny, oszczędny i trwały. To świetny wybór do Dustera.

Ocena: 5/5

Używana Dacia Duster II: przegląd w serwisie – ocena mechanika

Od spodu od razu widać, iż tego auta nikt nie oszczędzał. Mimo iż dość często myto podwozie, ślady zaschniętego błota są prawie wszędzie.

Pomimo trudów eksploatacji płyta podłogowa, progi, nadkola czy punkty mocowania zawieszenia praktycznie nie noszą śladów rdzy. Gorzej jest z ramami pomocniczymi, wahaczami czy wydechem.

Silnik i przekładnia mają lekkie zapocenia, za to wolny od wycieków jest tylny dyferencjał. Całkiem dobrze spisała się stalowa osłona układu napędowego.

1136

  • Prywatni użytkownicy, choćby gdy jeżdżą często w terenie, rzadko kiedy tak mocno sprawdzają wytrzymałość Dusterów. Ale mimo bezlitosnej eksploatacji Dacia zdała egzamin. Warto w takich autach zabezpieczać antykorozyjnie układ jezdny.

Ocena: 4/5

Używana Dacia Duster II: ocena trwałości podzespołów, typowe usterki

O opisywane auto dbano, ale jego eksploatację zdecydowanie trzeba nazwać trudną. Dlatego dość częste naprawy układu jezdnego ciężko mieć Dacii za złe. Tym bardziej iż większość części nie jest droga.

Niezbyt trwały okazał się układ hamulcowy. Problemów nie sprawiły wtryskiwacze, filtr FAP czy turbosprężarka. Wymienić trzeba było jedynie (niezbyt tani) zawór EGR.

Najsłabszym ogniwem okazała się skrzynia biegów, za to całkiem trwałe jest sprzęgło.

1137

  • Dustery są raczej chwalone, ten egzemplarz potwierdza, iż to całkiem solidne samochody.

Ocena: 4/5

Używana Dacia Duster II: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Wysoki komfort jazdy, choćby po kiepskich drogach
  • Napęd 4x4 jest prosty, ale całkiem skuteczny

To się nam nie podoba

  • Chociaż prawe lusterko powinno mieć elektryczną regulację
  • Krótki pierwszy bieg – czasami pomaga, ale na co dzień drażni

Kabinę Dustera zaprojektowano bardzo poprawnie. Ale tylna półka unosi się zbyt nisko po otwarciu klapy.

  • Duster jest prosty, ale przyjemny w użytkowaniu. Trzeba się przyzwyczaić do krótkiej „jedynki”.

Ocena: 4/5

Używana Dacia Duster II: sytuacja rynkowa, utrata wartości

To rynek sprzedających, bo Duster jest autem poszukiwanym. Wielu interesujących się tym modelem czeka jeszcze jeden zawód – jedynie 10% egzemplarzy ma napęd obu osi. I takie auta są dużo droższe. Najłatwiej o 4x4 z 1.5 dCi, w drugiej kolejności z 1.3 TCe, o 1.6 SCe 4x4 trudno.

Orientacyjne ceny rynkowe (w zł) Ceny 48 000-52 000 60 000-65 000 80 000-90 000
Na co można liczyć?
O 4x4 można zapomnieć. Dominują proste wersje z 1.0 i 1.6 (obie często z LPG) oraz 1.5 dCi.
Można kupić choćby 4-letnie auto. Sporo benzynowych Dusterów. Ale z 4x4 tylko diesle.
Można kupić nowe 1.0 TCe, roczne 1.3 TCe albo dwuletniego diesla z napędem 4x4.
  • Szeroki wybór, ale nie aut z 4x4. Wiele tańszych Dusterów eksploatowano jako auta użytkowe.

Ocena: 3/5

Używana Dacia Duster II: koszty najważniejszych czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt 14 000 km 60 200 km 91 000 km 119 900 km 133 000 km 177 500 km 182 000 km 205 000 km 232 000 km SUMA
Problemy z elektroniką pokładową, pomogła aktualizacja. 0 zł
Przegląd w ASO, wymiana oleju filtrów (w tym paliwa), przednich tarcz i klocków hamulcowych oraz jednej końcówki drążka. 2050 zł
Problemy z napędem 4x4. Na gwarancji wymieniono cały układ sprzęgła wielopłytkowego przenoszącego napęd na tył. 0 zł
Przegląd, wymiana oleju silnikowego, oleju w skrzyni biegów, skrzynce rozdzielczej i tylnym dyferencjale. Wymieniono też układ napędu rozrządu wraz z pompą wody i pasek napędu osprzętu z napinaczem. Wyczyszczono wentylator nawiewu. 2620 zł
Wymiana stukającego przegubu, łączników stabilizatora na przedniej osi i gum stabilizatora. 880 zł
Wymieniono mocno hałasującą skrzynię biegów na używaną. Zamontowano też nowe sprzęgło z kołem dwumasowym oraz uszczelniono silnik. 3100 zł
Naprawa przedniego zacisku hamulcowego, drugi oczyszczono. 300 zł
Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtrów, tulei przednich wahaczy, łączników stabilizatora i tylnych amortyzatorów. 1560 zł
Wymiana układu napędu rozrządu z pompą wody, paska osprzętu i zaworu EGR. Przy okazji wymieniono olej i filtry. 2120 zł
12 630 zł

Używana Dacia Duster II: rywale rynkowi

Jeep Renegade (od 2014 r.)

  • Ceny: od 49 tys. zł

Oryginalnie stylizowany Jeep to bliźniak Fiata 500X. Spora jest tutaj paleta silników i wszystkie są raczej chwalone. Główne usterki modelu związane są z elektroniką, dość często szwankują fabryczne radia czy system monitorowania martwego pola. Benzynowe jednostki 1.4, 1.6 i oferowana w USA 2.4 dobrze współpracują z LPG. Tak jak u konkurentów – auta z 4x4 to rzadkość na rynku.

Suzuki Vitara (od 2015 r.)

  • Ceny: od 47 tys. zł

Vitara jest znacznie lepiej wykonana niż Duster i stosunkowo często zamawiano ją z napędem 4x4. Do tego całkiem skutecznym. Ceny tych aut są spore, bo dużo z nich to od nowości auta prywatne. Dominują tu silniki benzynowe, chwalone przez użytkowników. Wysokie noty zbiera też ogólna niezawodność modelu. W gamie Suzuki jest też odrobinę mniejszy S-Cross, również dostępny z 4x4.

PODSUMOWANIE

Duster 4x4 to świetne auto w rozsądnej cenie. Mimo iż czas diesli się kończy, w tym przypadku to wciąż dobry wybór. Trzeba się pogodzić z niewyszukanymi materiałami w kabinie czy brakami w wyposażeniu. Ale dla wielu użytkowników to bez znaczenia, bo ten model nie ma realnej alternatywy.

Ocena końcowa: 4/5

Idź do oryginalnego materiału