USA chcą wprowadzić zakaz stosowania chińskiego systemu w pojazdach autonomicznych

1 miesiąc temu

Stany Zjednoczone planują wprowadzenie nowych regulacji, które mogą mieć dalekosiężne konsekwencje dla globalnego rynku motoryzacyjnego — chcą wprowadzić zakaz stosowania chińskiego systemu w pojazdach autonomicznych na terenie USA. To kolejny krok w trwającym od kilku lat technologicznym konflikcie między dwoma największymi gospodarkami świata.

Propozycja, której szczegóły mają zostać ujawnione w najbliższych tygodniach, jest odpowiedzią na obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego. Władze amerykańskie od dawna wyrażają zaniepokojenie potencjalnym zagrożeniem, jakie mogą stanowić chińskie technologie wykorzystywane w kluczowych sektorach gospodarki, w tym w przemyśle motoryzacyjnym. Pojazdy autonomiczne, które coraz częściej pojawiają się na drogach, wymagają zaawansowanego systemu do nawigacji, komunikacji i zarządzania danymi. Z tego właśnie powodu ich zabezpieczenie jest priorytetem.

Władze USA proponują, aby zakaz objął pojazdy z autonomią poziomu 3 i wyższą.

Amerykańscy ustawodawcy i eksperci ds. cyberbezpieczeństwa obawiają się, iż chińskie oprogramowanie mogłoby być wykorzystywane do szpiegowania, a choćby sabotażu urządzeń, którymi steruje. Wprowadzenie zakazu mogłoby zmusić producentów pojazdów autonomicznych do rezygnacji ze współpracy z chińskimi firmami technologicznymi, co z kolei mogłoby wpłynąć na globalne łańcuchy dostaw i zwiększyć koszty produkcji takich maszyn.

To nie pierwszy zakaz obejmujący chińskie firmy

Chińskie firmy, takie jak Huawei i Baidu, są w czołówce innowacji technologicznych, w tym w zakresie systemu dla pojazdów autonomicznych i ewentualny zakaz mógłby znacząco utrudnić im dostęp do amerykańskiego rynku, a także wpłynąć na współpracę z innymi krajami, które mogą podążać śladem USA.

To pierwszy raz, gdy Stany Zjednoczone podejmują działania mające na celu ograniczenie wpływów chińskich technologii. W przeszłości władze USA wprowadziły ograniczenia na sprzęt i oprogramowanie produkowane przez chińskie firmy, argumentując to potrzebą ochrony infrastruktury krytycznej (łączność 5G).

Nowe regulacje mogą więc stanowić kolejny etap w trwającej rywalizacji technologicznej między USA a Chinami, której skutki odczuwalne będą na całym świecie.

Źródło: The Economic Times

Idź do oryginalnego materiału