Po roku intensywnych testów praktycznych, prowadzonych między Wolfsburgiem, Lehrte i Barceloną, projekt pilotażowy EcoDuo w Niemczech zakończył się sukcesem. EcoDuo, zestaw pojazdów składający się z dwóch standardowych naczep połączonych wózkiem i ciągniętych przez jeden ciągnik siodłowy, okazał się wydajny, bezpieczny i przyjazny dla klimatu w transporcie kombinowanym przed i po zakończeniu przewozu.
Projekt został zainicjowany przez Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) i realizowany we współpracy z Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland i Schmitz Cargobull.
Andreas Schmitz, prezes Schmitz Cargobull AG powiedział:
– W porównaniu z poprzednimi koncepcjami długich ciężarówek, EcoDuo spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa i idealnie nadaje się do transportu kombinowanego, ponieważ standardowe naczepy można załadować na pociąg bez żadnych komplikacji. EcoDuo jest dostępne już teraz, bez kosztownych inwestycji, i może natychmiast przyczynić się do redukcji emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym.
TÜV Rheinland zapewnił wsparcie naukowe dla pilotażowego projektu EcoDuo, a wyniki potwierdzają znaczny potencjał oszczędności i wzrost efektywności. W porównaniu z dwoma ciągnikami siodłowymi, każdy ze standardową naczepą, EcoDuo zmniejszył zużycie oleju napędowego i odpowiadający mu ślad węglowy o 27,6%. Transport drogowy towarów może być bardziej efektywny poprzez znaczne zmniejszenie liczby wykonywanych przejazdów przy zachowaniu tej samej wielkości transportu. Standardowe naczepy są w pełni kompatybilne z transportem kolejowym, co umożliwia bezproblemową integrację z istniejącymi intermodalnymi procesami logistycznymi. Zmniejszona emisja CO2 i mniejsze obciążenie drogowe na oś aktywnie przyczyniają się do ochrony klimatu i infrastruktury. Ponadto, TÜV Rheinland stwierdza znaczną redukcję obciążenia dróg i mostów.
Andreas Schmitz dodał:
– Schmitz Cargobull będzie przez cały czas zabiegać o włączenie koncepcji EcoDuo do pozytywnej sieci dla długich ciężarówek w Niemczech i transportu transgranicznego w Europie. Apeluję do decydentów politycznych o utorowanie drogi do tego celu. Musimy pilnie stworzyć warunki ramowe, które aktywnie będą promować przejście na przyjazny dla klimatu transport towarowy bez dodatkowych obciążeń. Tylko w ten sposób możemy wzmocnić konkurencyjność i innowacyjność Europy jako lokalizacji dla biznesu.
Fakty o EcoDuo:
- zestaw składa się z dwóch standardowych naczep trzyosiowych połączonych niesterowanym wózkiem,
- jest kompatybilny z dowolnym ciągnikiem siodłowym i transportem kolejowym,
- długość całkowita wynosi 31,7 metra, a dopuszczalna masa całkowita różni się w zależności od kraju (44 tony w niemieckim projekcie pilotażowym, do 72 ton w Hiszpanii i do 76 ton w krajach skandynawskich),
- masa jest rozłożona na dziesięć osi, zmniejszając jednostkowe naciski,
- koncepcja EcoDuo była testowana i rozwijana w różnych krajach europejskich od 2018 roku,
- rozwiązanie EcoDuo otrzymało szereg wyróżnień, w tym nagrodę Green Truck Innovation Award po wdrożeniach projektów pilotażowych w Finlandii, Szwecji, Hiszpanii i Niemczech w 2019, a także Europejską Nagrodę Transportową za Zrównoważony Rozwój 2020 oraz nagrodę Przyszłość Logistyki na targach IAA Transportation 2024,
- od 1 grudnia 2023 roku EcoDuo obowiązuje w Szwecji do przewozu ładunków o masie do 74 ton,
- Hiszpania zatwierdziła koncepcję jako „naczepę duo” w 2024 roku o masie 72 ton,
- pod koniec września 2025 roku roczny projekt pilotażowy w Niemczech, monitorowany naukowo przez TÜV Rheinland, został pomyślnie zakończony.
