W Ukrainie rośnie popyt na samochody elektryczne i hybrydy plug-in. Nie jest to jednak nic dziwnego, bo do końca roku obowiązuje tu zwolnienie z cła na import oraz podatku VAT na najmocniej zelektryfikowane auta (PHEV z silnikami do 2 litrów). W miesiącach wakacyjnych przełożyło się to na boom zakupowy zwłaszcza na nowego SUV-a BYD.
Oczywiście, w kraju ogarniętym wojną rynek nowych samochodów nie jest w najlepszej kondycji. Z danych zebranych przez analityka Matta Gasniera wynika, iż od stycznia do sierpnia 2025 r. zarejestrowano tam 46 248 nowych pojazdów. To o 8,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Regres o 15,5 proc. zauważono w sierpniu, gdy wydano 7 118 nowych dowodów rejestracyjnych.
Ukraińcy rozchwytują chińskiego SUV-a
Przepisy ułatwiające import aut BEV i PHEV (mają zostać przedłużone do końca 2027 r.) to woda na młyn dla chińskich producentów. Hybryda plug-in BYD Song Plus był w lipcu najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku ukraińskim. W sierpniu ustąpił tylko Renaultowi Duster, która w Unii Europejskiej oferowana jest pod marką Dacia.
Po 8 miesiącach to właśnie Renault Duster jest bestsellerem z liczbą 2 850 rejestracji. Zamówienia względem ubiegłego roku spadły jednak o 26,5 proc. O 29,5 proc. zmalała też liczba rejestracji wicelidera rynku, Toyoty RAV4 (2 199 szt.). Natomiast do czołowej trójki wbiło się już BYD Song Plus (1 723 szt.). Sprzedaż chińskiego SUV-a wzrosła tam ponad dwukrotnie (+117,8 proc.).
W obliczu formy bestsellera BYD, o podium muszą powoli zapominać Hyundai Tucson (1 445 szt.) czy Toyota Land Cruiser Prado (1 278 szt.). Import elektryków z Chin jest tam tak atrakcyjny, iż hitem jest tam także produkowany w Państwie Środka Volkswagen ID. Unyx (1 176 szt.). To już częściej kupowane auto niż Skoda Kodiaq (1 107 szt.) czy Volkswagen Touareg (1 004 szt.). Top 10 ukraińskiego rynku zamykają Mazda CX-5 (993 szt.) i Skoda Octavia (969 szt.).
BYD jest już w Top 5
Najpopularniejszą marką na Ukrainie pozostaje Toyota, która po 8 miesiącach ma 6 583 rejestracji. To daje jej aż 14,4 proc. udziału w rynku. Drugie w rankingu Renault (4 181 szt.) ma 9,2 proc. udziału. Na podium utrzymuje się Volkswagen (3 722 szt.), wyprzedzający Skodę (3 381 szt.). BYD (3 195 szt.) jest już piąte, zostawiając w tyle Hyundaia (2 406 szt.) i BMW (2 041 szt.). Czołową dziesiątkę kompletują tam Suzuki (1 775 szt.), Audi (1 772 szt.) i Nissan (1 397 szt.).