Trójkołowy Fiat 500 zaskoczył polskich internautów. Co to jest?

1 miesiąc temu

Od kilku dni sensację w polskim internecie budzi krótkie nagranie prezentujące nietypowy, „trójkołowy” egzemplarz Fiata 500. Dwa zewnętrzne tylne koła w samochodzie widocznym na filmie zostały przesunięte w stronę centralnej części pojazdu. Coś, co pośród Polaków wzbudza zdumienie, jest znaną od wielu lat niemiecką przeróbką.

Trójkołowy Fiat 500 powraca do social mediów

Niemieckie przeróbki Fiatów 500 i kilku innych niewielkich aut miejskich cyklicznie powracają do polskiego zakątka sieci, by zadziwiać internautów. W 2019 roku jedną z nich udostępnił popularny dziś profil Emil TV w serwisie Facebook, co zrodziło liczne pytania. Wygląda na to, iż trójkołowy Fiat 500 przez cały czas stanowi szalenie egzotyczny widok, o czym świadczy „viralowość” materiału poświęconego n-tej modyfikacji tego modelu.

Źródło: mat. własny – zrzut ekranu z Instagrama @doc_me4ik

Dziwny „trójkołowy” Fiat 500 to tak zwany Ellenator. Popularna przeróbka to pomysł Wenzeslausa Ellenriedera, właściciela samochodu samochodowego z Bawarii. W 2013 roku w Niemczech zaczęło obowiązywać prawo pozwalające posiadaczom prawa jazdy kategorii A1 poruszać się autami trójkołowymi i mikrosamochodami o mocy nieprzekraczającej 15 kW. Pierwszym Ellenatorem był Seat Ibiza, jednak na przestrzeni lat kierowcy z różnych względów preferowali przeróbki Fiata 500.

  • Nie przegap: Samochód spalinowy dla dziecka? Polacy stworzyli Alpha Junior
Zawieszenie w samochodzie Fiat 500 Ellenator. | Źródło: Thilo Parg / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Nie trzy koła, a cztery, ale…

Słowo „trójkołowy” nie przypadkiem umieszczam w cudzysłowie. Auto ma de facto cztery koła, co doskonale widać na nagraniach. Pierwsze egzemplarze z jednym kołem były szalenie problematyczne ze względu na szybsze zużycie opon i problem z czujnikami systemu ABS.

Ceny trójkołowych Fiatów 500 Ellenator na rynku wtórnym potrafią być kosmicznie wysokie. | Źródło: mat. własny – zrzut ekranu z Mobile.de

Pomimo iż Fiat 500 ma de facto cztery koła, to w świetle prawa traktowany jest jako trójkołowy. Odległość pomiędzy wewnętrzną stroną opon nie przekracza 46 centymetrów, więc w obliczu przepisów traktuje się ją jak jedną.

Moc na poziomie 20,5 KM we Fiacie 500 nie robi zbyt dobrego wrażenia, ale młodzieży musi wystarczyć. Prędkość maksymalna Fiata 500 Ellenator to około 90 km/h, a zużycie paliwa przy spokojnej jeździe nie powino przekraczać 5 litrów na 100 kilometrów.

Cena przeróbki Fiata 500 na model trójkołowy nie była niska i wynosiła mniej więcej 6000 euro. Dziś samochody coraz częściej można kupić na rynkach takich jak polski, ale prawdziwą ich skarbnicą jest oczywiście serwis ogłoszeniowy Mobile.de.

NaszEauto to nowy program dopłat do aut elektrycznych w Polsce

Źródło: mat. własny, Instagram, Mobile.de

ciekawostkiFiatsocial media
Idź do oryginalnego materiału