Toyota Yaris Cross liderem segmentu w Europie. Ponad 100 000 sztuk w pół roku

1 rok temu
Zdjęcie: Toyota Yaris Cross


Mały SUV Toyoty deklasuje konkurencję. Gdy Toyota Yaris Cross debiutowała w segmencie B-SUV mówiono, iż „przychodzi na imprezę spóźniona”. Wygląda na to, iż zwłoka nie zaszkodziła – w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku, model znalazł w Europie ponad 100 000 nabywców, a w Polsce stał się ulubieńcem osób prywatnych.

Trzeba przyznać, iż Toyota dość długo zwlekała z wprowadzeniem na rynek crossovera w segmencie B-SUV. Gdy Yaris Cross wyjeżdżał na drogi, w salonach były już obecne auta takie, jak Peugeot 2008, Renault Captur, Ford Puma czy Volkswagen T-Cross. Już kilka miesięcy po premierze było jednak jasne, iż mały SUV, hybrydowy napęd i znaczek Toyoty to połączenie, które na klientów działa jak magnes. Yaris Cross gwałtownie wspiął się na szczyt rankingu sprzedaży w swojej klasie, a jak pokazują dane z europejskich rynków, ta tendencja jest iście międzynarodowa.

Toyota Yaris Cross europejskim bestsellerem

Jak czytamy w informacji prasowej, w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku klienci marki Toyota kupili 539 956 samochodów. Japońska marka chwali się, iż najlepiej sprzedającym się modelem w Europie okazał się Yaris Cross, czyli lider segmentu B-SUV. Od stycznia do czerwca na to auto zdecydowało się 104 564 nabywców – Yaris Cross to niemal co piąta nowa Toyota w Europie. Co więcej, znakomita większość Yarisów Cross to hybrydy. Ten rodzaj napędu stale zyskuje na popularności i jeżeli spojrzymy na sprzedaż Toyoty, widzimy, iż w Europie Zachodniej, w tym w Polsce, nisko- i bezemisyjne auta stanowią 77% wszystkich pojazdów.

Moim zdaniem, z tej perspektywy Yaris Cross wygląda najlepiej. W wersji GR Sport auto zyskuje nieco zadziorności

W Polsce sytuacja wygląda bardzo podobnie

Toyota ma powody do zadowolenia również z sytuacji na naszym, krajowym podwórku. Pierwsze 6 miesięcy 2023 roku było najlepszym półroczem w historii. Od stycznia do czerwca, nad Wisłą zarejestrowano 43 824 samochodów osobowych Toyoty. Yaris Cross stał się ulubieńcem klientów prywatnych. Lider segmentu jest również liderem rankingu sprzedaży wśród odbiorców indywidualnych. Co ciekawe, „Kowalski” częściej wybiera Yarisa Cross (3 546 sztuk) niż „zwykłego” Yarisa (2 856 sztuk).

Toyota Yaris Cross. Jaka jest tajemnica sukcesu?

Co sprawiło, iż niepozorny crossover ze znaczkiem Toyoty wystrzelił na szczyt rankingów sprzedaży? Mimo ceny zakupu, która jest nieco wyższa niż u konkurencji, klienci chętnie decydują się na zakup Yarisa Cross. Zajrzałem do cennika i katalogu, a także jeździłem hybrydową wersją tego auta. Wnioski są proste.

Krótkie zwisy, wysoko poprowadzona linia okien i dwukolorowe nadwozie. Yaris Cross ma sporo wspólnych cech z większą Toyotą C-HR

Po pierwsze – hybryda jest wybitnie oszczędna. Choć w katalogu mowa o zużyciu paliwa na poziomie 4,4 l/100 km, w praktyce, w miejskich warunkach da się osiągnąć jeszcze niższe wartości. Trzymanie się zasad płynnej, przepisowej jazdy owocuje spalaniem zbliżonym do 4 l/100 km. Z drugiej strony, choćby deptanie gazu i dynamiczna jazda nie sprawia, iż zużycie przesadnie rośnie. Przekroczyć 5,5 l/100 km da się tylko w korkach i na krótkich trasach. Nie dziwi więc fakt, iż większość Yarisów Cross, które wyjeżdżają z salonów, to auta z napędem hybrydowym.

Druga sprawa to prowadzenie. Oparty o platformę TNGA Yaris Cross wzorowo radzi sobie z nierównościami, oferuje przyzwoity komfort, ale przede wszystkim, zapewnia zaskakującą frajdę z jazdy. Mały crossover nie jest może autem, które kojarzy się z dynamicznym prowadzeniem, ale Yaris Cross naprawdę daje radę również pod tym względem. gwałtownie reagujący układ kierowniczy dopełnia wrażeń z jazdy.

18-calowe felgi są standardem w wersji GR Sport

Trzecią kwestią jest wyposażenie. Choć cena auta, szczególnie w hybrydowej wersji, nie jest najniższa, w standardzie otrzymujemy sporą garść elementów, za które u konkurentów trzeba dopłacać. Bazowa wersja Active (w cenie 92 900 zł) ma m.in. adaptacyjny tempomat, automatyczną klimatyzację, system multimedialny z interfejsem Apple CarPlay i Android Auto oraz systemy bezpieczeństwa reagujące w razie ryzyka zderzenia. Pozycjonowana poziom wyżej wersja Comfort dodaje do listy standardowego wyposażenia m.in. kamerę cofania czy kierownicę ze skórzanym obszyciem, a wariant Executive oferuje system bezkluczykowy, dwustrefową klimatyzację, 18-calowe felgi i podgrzewane fotele. W gamie jest dostępny również Yaris Cross Adventure z dwukolorowym nadwoziem, czarną tapicerką z elementami skóry, czarną podsufitką i osłonami przedniego oraz tylnego zderzaka.

Toyota Yaris GR Sport

Ta wersja Yarisa Cross zasługuje na osobny akapit z bardzo prostego względu. W przeciwieństwie do większości konkurentów, sportowy styl łączy się tu ze zmianami w układzie jezdnym. Mały crossover w wersji GR Sport ma lekko obniżone i sztywno zestrojone zawieszenie, które realnie wpływa na to, jak auto prowadzi się w zakrętach. Szereg stylistycznych dodatków, emblematów, obszyć i czerwonej nitki to z kolei dodatki nawiązujące do świata sportów motorowych, w których Toyota od lat święci triumfy. Ta topowa odmiana wyceniona jest na 135 400 zł.

Twardy plastik miesza się z przyjemną tapicerką i perforowaną skórą na kierownicy. interesująca kombinacja, dużo fizycznych przycisków i sporo schowków

Yaris Cross na tle gamy

W Europie, Yaris Cross deklasuje choćby inne modele Toyoty. Jak wygląda sprzedaż pozostałych Do najpopularniejszych modeli marki na Starym Kontynencie należą też Yaris (87 850 egz.), Corolla (83 037 egz.), Toyota C-HR (64 657 egz.), Aygo X (41 448 egz.) oraz RAV4 (38 731 egz.).

W Polsce, sprzedaż Toyoty napędza model Corolla. Od początku roku z salonów wyjechało dokładnie 10 536 egz. Corolli we wszystkich wersjach nadwoziowych, a w samym czerwcu zarejestrowano ich 1 840. Corolla jest też najpopularniejszym autem flotowym. W czerwcu firmy odebrały 1 523 auta, a od początku roku już 9 237.

Idź do oryginalnego materiału