Toyota Yaris Cross jest w tej chwili jednym z najpopularniejszych nowych aut na polskim rynku. Podczas naszego testu przekonaliśmy się, czy warto wybrać ten samochód w najdroższej, usportowionej wersji GR Sport ze 116-konnym napędem hybrydowym.
Toyota Yaris Cross pojawiła się w polskich salonach sprzedaży w 2021 roku i z miejsca stała się rynkowym przebojem. W ubiegłym roku ten produkowany we Francji crossover znalazł 9033 nabywców, co zapewniło mu 9. miejsce na liście najchętniej kupowanych aut. Po pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku zajmuje już 2. lokatę (6302 szt.), przegrywając tylko z Corollą (6863 szt.).
Jesienią zeszłego roku ofertę modelu wzbogacił wariant GR Sport. W ramach tygodniowego testu sprawdziliśmy, czym dokładnie charakteryzuje się to auto oraz poznaliśmy jego mocne i słabe strony. Oto nasze wrażenia z jazdy Toyotą Yaris Cross w odmianie GR Sport z napędem hybrydowym o mocy 116 KM.
Toyota Yaris Cross GR Sport (2023) – nadwozie, wymiary
Toyota Yaris Cross GR Sport mierzy 418,0 cm długości, 176,5 cm szerokości i 158,5 cm wysokości, a odległość między osiami wynosi 256,0 cm. Identyczny rozstaw osi ma także „zwykły” Yaris (oba auta bazują na tej samej platformie), ale jest o 24 cm krótszy, o 2 cm węższy i 8,5 cm niższy od prezentowanego crossovera. Wyróżnikami testowanej przez nas wersji są wieloramienne felgi o średnicy 18 cali, inaczej stylizowane zderzaki oraz logotypy GR Sport na grillu i klapie bagażnika. Atrakcyjność opisywanego egzemplarza dodatkowo podnosi efektowny lakier Spicy Orange z połączeniu z dachem i lusterkami w kolorze Eclipse Black.
Toyota Yaris Cross GR Sport – wnętrze, bagażnik
Przy pierwszym kontakcie kokpit Yarisa Cross wydaje się dość chaotycznie urządzony, jednak w praktyce łatwo przyzwyczaić się do obsługi pokładowych instrumentów. Deskę rozdzielczą wykonano z twardych plastików, ale ich montaż i jakość spasowania nie budzą zastrzeżeń. Testowany egzemplarz został wyposażony w zestaw wskaźników z 7-calowym wyświetlaczem (standardem jest 4,2-calowy), a na szczycie konsoli środkowej znalazł się ekran dotykowy o przekątnej 9 cali. System multimedialny nie grzeszy szybkością działania, ale za to zapewnia bezprzewodową łączność ze telefonem (zarówno za pośrednictwem interfejsu Android Auto, jak i Apple CarPlay).
Z przodu czekają całkiem komfortowe fotele z niezłym podparciem bocznym i sporym zakresem regulacji. Dodajmy do tego ustawianą w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy i w efekcie każdy kierowca, bez względu na wzrost i budowę działa, nie będzie miał problemu z dobraniem optymalnej pozycji. Na tylnej kanapie warunki podróżowania dla dorosłych pasażerów nie są już tak dobre. Zacznijmy od tego, iż drzwi z tyłu nie otwierają się zbyt szeroko, a sam otwór drzwiowy jest stosunkowo mały. Czarna podsufitka w połączeniu z niedużymi oknami potęguje wrażenie ciasnoty, jednak w istocie ilość miejsca nad głowami i na stopy jest wystarczająca. Bardziej przeszkadza ograniczona przestrzeń na kolana, ale sytuację częściowo ratuje dość wysoko zamontowana kanapa, dzięki czemu nie trzeba podkurczać nóg i siedzi się naturalnie.
Na pochwałę zasługuje bagażnik Toyoty Yaris Cross, ponieważ okazuje się zaskakująco pakowny i ustawny, jak na auto o tak skromnych gabarytach. Jego bazowa pojemność to 397 litrów, a po złożeniu oparcia kanapy (w opisywanej wersji dzielonego w stosunku 40:20:40) rośnie do 1097 l. Przydatnym rozwiązaniem jest podwójna podłoga dzielona w stosunku 40:60, która pozwala np. „zablokować” walizkę, aby ta nie przemieszczała się po całym kufrze w czasie jazdy. Funkcjonalność podnoszą także dwa schowki po bokach bagażnika oraz organizer we wnęce na koło zapasowe. W przestrzeni bagażowej znalazło się również dodatkowe gniazdo 12V, zabrakło natomiast haczyków na torby z zakupami.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force – silnik, zużycie paliwa
Opisywana Toyota Yaris Cross otrzymała w pełni hybrydowy zespół napędowy, na który składają się 92-konny silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra oraz 80-konna jednostka elektryczna. Moc systemowa tego układu wynosi 116 KM, a za jej przekazywanie na przednie koła odpowiada bezstopniowa skrzynia e-CVT. Taka konfiguracja nie czyni z japońskiego crossovera demona szybkości (przyspieszenie 0-100 km/h w 11,2 s i prędkość maksymalna 170 km/h), ale stanowi gwarancję niskiego spalania (katalogowo 4,4-5,0 l/100 km).
W ramach testu za kierownicą Yarisa Cross przejechaliśmy blisko 1100 km w zróżnicowanych warunkach, co pozwoliło nam dokładnie zweryfikować zużycie paliwa. Środowiskiem naturalnym dla hybrydy Toyoty jest oczywiście miasto i właśnie tam pokazuje się ona od najlepszej strony. W korkach bez problemu uzyskiwaliśmy spalanie poniżej 5 l/100 km, natomiast na krótkich dystansach udawało nam się zejść w okolice 2,5 l/100 km (wskaźnik jazdy w trybie elektrycznym przekraczał wówczas 80%). Niespieszna jazda drogami lokalnymi skutkowała zużyciem benzyny poniżej 4 l/100 km. W trasie trzeba się liczyć ze wzrostem spalania – choćby do 6 l/100 km na „ekspresówce” oraz blisko 8 l/100 km przy prędkości autostradowej.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Wbrew temu, co może sugerować obecność emblematów z logo Gazoo Racing, za kierownicą opisywanej Toyoty Yaris Cross próżno szukać sportowych emocji. Wersję GR Sport należy traktować raczej jako pakiet stylistyczny, ponieważ choćby pomimo inaczej niż w pozostałych odmianach zestrojonego układu jezdnego i zmniejszonego prześwitu, samochód ten nie zachęca do dynamicznej jazdy. Auto pewnie się prowadzi, a na drodze zachowuje się w przewidywalny sposób, jednak układ kierowniczy zapewnia średnie wyczucie i brakuje mu nieco ostrości, przez co szybsza jazda w zakrętach nie dostarcza takich wrażeń, jakich oczekiwalibyśmy od usportowionego wariantu.
Zawieszenie jest trochę za twarde, co w połączeniu z 18-calowymi felgami obniża komfort podróżowania na gorszej nawierzchni i skłania do zredukowania prędkości. Spokojnemu pokonywaniu kilometrów sprzyja również charakterystyka pracy układu hybrydowego. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy (normal, sport i eco), ale tak naprawdę w zupełności wystarcza ten ostatni. W tym ustawieniu napęd pracuje najbardziej spójnie i pozwala uzyskać najniższe spalanie. 116-konny Yaris Cross odznacza się wystarczającą dynamiką, choć jazda z mocno wciśniętym pedałem gazu nie jest jego żywiołem.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport – cena, wyposażenie
Toyota Yaris Cross w bazowej specyfikacji jest wyceniona na 92 900 zł. Za taką kwotę otrzymujemy samochód w wersji Active z benzynowym silnikiem 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM i ręczną skrzynią biegów. Lista wyposażenia seryjnego obejmuje m.in. 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, manualną klimatyzację, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, tylną kanapę dzieloną w proporcji 60:40, elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym.
Testowana odmiana GR Sport jest dostępna wyłącznie jako 116-konna hybryda i kosztuje 135 400 zł. Auto w tej wersji ma w standardzie m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, obniżone o 10 mm zawieszenie, automatyczną klimatyzację dwustrefową, tylną kanapę dzieloną w proporcji 40:20:40, elektrycznie regulowane i składane lusterka, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym ekranem dotykowym. Widoczny na zdjęciach egzemplarz otrzymał dodatkowo Pakiet VIP za 6500 zł (m.in. światła matrycowe LED, wyświetlacz HUD, elektrycznie i bezdotykowo otwierana oraz zamykana pokrywa bagażnika).
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Toyoty Yaris Cross:
Toyota Yaris Cross – opis wersji i cennik
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport – PODSUMOWANIE
Po tygodniu spędzonym z Toyotą Yaris Cross nie mamy wątpliwości, dlaczego ten model należy do ścisłej czołówki najlepiej sprzedających się aut w naszym kraju. Oferuje on bowiem w zasadzie wszystko, czego można oczekiwać od samochodu do jazdy na co dzień. Wygodnie się do niego wsiada, niewielkie rozmiary ułatwiają manewrowanie w mieście, a wnętrze jest funkcjonalne i pakowne. Do tego został wyposażony w dopracowany napęd hybrydowy, który wyróżnia się szokująco niskim zużyciem paliwa. W tej beczce miodu nie zabrakło jednak łyżki dziegciu. Yaris Cross w opisywanej wersji GR Sport cierpi na niedostatek sportowego charakteru, który ogranicza się niemal wyłącznie do wyglądu, a do tego nie przepada za dynamiczną jazdą.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport – plusy i minusy
ZALETY
+ dużo miejsca w 1. rzędzie siedzeń
+ pojemny i funkcjonalny bagażnik
+ bardzo niskie zużycie paliwa
+ wystarczające osiągi
+ bogate wyposażenie seryjne
WADY
– ograniczona przestrzeń na nogi w 2. rzędzie siedzeń
– umiarkowany komfort resorowania
– niezbyt angażujący układ kierowniczy
– wysoka cena zakupu
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik benzynowy (R3, 12V, 1490 cmł) + silnik elektryczny, łączna moc układu hybrydowego 116 KM, przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s, prędkość maksymalna 170 km/h, średnie zużycie paliwa 4,4-5,0 l/100 km (WLTP)
Silnik | benzynowy + elektryczny |
Układ cyl./zaw./pojemność | R3/12/1490 cmł |
Moc maksymalna (benz.) | 92 KM/5500 |
Moc maksymalna (elektr./łączna) | 80/116 KM |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 120 Nm/3600-4800 |
Maks. moment obrotowy (elektr./łączny) | 141/b.d. Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/automatyczna, bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,18/1,77/1,59 m |
Rozstaw osi | 2,56 m |
Masa własna/ładowność | 1170/520 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 397/1097 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 36 l (Pb 95) |
Opony | 215/50 R18 |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 4,4-5,0 l/100 km |
Wersja | Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport |
Cena wersji podstawowej (1.5 Dynamic Force Active) | 92 900 zł |
Cena wersji testowanej (1.5 Hybrid Dynamic Force GR Sport) | 135 400 zł |
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) | 141 900 zł |