Toyota Sienta to minivan bazujący na Yarisie, który w Japonii produkowany jest od niemal dwóch dekad. Najnowsza trzecia już generacja pokazuje, jak idealnie można połączyć praktyczność z pomysłowymi rozwiązaniami.
Minivany w Europie stanowią wąską niszę, w odróżnieniu od Japonii, gdzie ten typ nadwozia cieszy się dużą popularnością
Japończycy mogą wybierać spośród małych (Honda N Box) lub większych (Honda Step WGN) minivanów, tych tańszych (np. Toyota Probox), jak i droższych i zarazem bardziej komfortowych (np. Toyota Noah).
Nowa Toyota Sienta nie jest ani największa, ani najbardziej komfortowa wśród japońskich minivanów, za to z pewnością można o niej powiedzieć, iż jest bardzo funkcjonalna.
Minivan wykorzystuje zmodyfikowaną platformę TNGA-B, na której zbudowano Yarisa i Yarisa Cross. Mierzy 4300 mm długości, 1690 mm szerokości i 1670 mm wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 2750 mm.
Toyota Sienta – na dość niewielkiej przestrzeni udało się projektantom stworzyć przytulne wnętrze z trzecim rzędem foteli w opcji
W porównaniu z poprzednikiem wysokość kabiny zwiększyła się o 20 mm, a przestrzeń na nogi w drugim rzędzie wzrosła o 80 mm. Toyota zapewnia, iż dokonane poprawki projektowe odczują również pasażerowie trzeciego rzędu.
Niska linia boczna, duże okna i przesuwne drzwi dla pasażerów z tyłu nie dziwią w przypadku minivanów. To także zalety Sienty, która może dodatkowo pochwalić się niskim progiem załadunkowym, co znacznie ułatwi pakowanie bagaży.
Nowoczesna deska rozdzielcza z wolnostojącym dotykowym ekranem multimediów w rozmiarze 10,2 cala wygląda schludnie i prosto jednocześnie. Japończycy zaprojektowali wiele poręcznych schowków na różne przedmioty i kilka uchwytów na napoje, które z pewnością przydadzą się podczas dłuższej jazdy.
Nie zabrakło też kieszeni w tylnych fotelach na telefona, czy zintegrowanych z oparciem portów USB-C.
Ciekawostką jest zamontowany w podsufitce system cyrkulacji powietrza, który wspomaga pracę klimatyzacji.
Toyota Sienta – układ napędowy
Toyota Sienta dostępna jest w wersji z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym Dynamic Force Engine lub w oszczędnym wariancie hybrydowym. Moc trafia na przednie lub wszystkie koła za pośrednictwem przekładni CVT z 10-biegowym systemem Sport Sequential Shiftmatic symulującym zmianę biegów.
Cena Sienty pozytywnie zaskakuje
Wersja bazowa z napędem na przednią oś i w konfiguracji 5-osobowej na japońskim rynku kosztuje równowartość 14 193 dolarów, czyli ok. 68 000 zł. Flagowa odmiana hybrydowa, 7-miejscowa i z napędem na wszystkie koła to wydatek 108 000 zł. Tym bardziej wielka szkoda, iż nie zobaczymy jej na Starym Kontynencie.
Zdjęcia: Toyota