Hybrydy są najczęściej wybieranym napędem dla nowych samochodów osobowych w Polsce. Rynek totalnie zdominował koncern Toyota, który po dwóch miesiącach 2025 r. ma aż 7 modeli w pierwszej dziesiątce rankingu dla tego napędu. Trzy pozostałe modele osiągnęły niezłą sprzedaż, ale trudno rozpatrywać je w kategoriach bezpośredniej konkurencji.
Hybrydowe, ale które?
Z najnowszy danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, czyli po lutym 2025 r. wiemy, iż ponad połowa (52,4 proc.) nowych aut osobowych w Polsce ma napęd hybrydowy. PZPM zalicza do nich tradycyjne hybrydy (HEV) oraz miękkie hybrydy (MHEV). Do tej statystyki nie wlicza hybryd plug-in (PHEV), choć to im bliżej do HEV-ów niż układom mild hybrid (te coraz częściej uznaje się za po prostu spalinowe).
Tak czy inaczej wyniki 23 470 rejestracji hybryd to wynik zdecydowanie lepszy od rezultatu aut wyłącznie benzynowych (13 390 szt.). Na podium w tym roku znajduje się diesel z liczbą zaledwie 3 278 rejestracji. Czwarte w rankingu popularności są hybrydy plug-in (1 887 szt.), a piąte elektryki (1 675 szt.). Po lutym urzędy wydały tylko 1 095 dowodów dla aut z fabryczną instalacją LPG. Do tej pory nikt nie zdecydował się na żaden osobowy model wodorowy.
Toyota nie lubi się dzielić
W rankingu marek nie ma żadnej walki o pozycję lidera. Ma ją po prostu Toyota, która mimo 11,5-procentowego spadku rejestracji hybryd, ma pewne pierwsze miejsce (14 165 szt.). Drugą lokatę zajmuje należący do koncernu Toyoty, Lexus z liczbą 3 518 rejestracji. Podium przypadło Audi (3 178 szt.), którego wynik (podobnie jak reszty w Grupie VW) stanowią tu miękkie hybrydy.
Za podium sklasyfikowano Mercedesa, czyli kolejną markę stawiającą na MHEV-y (alternatywą są PHEV, nie ujęte w tym rankingu). W piątce znalazł się Hyundai, który z 2 719 rejestracji ma w ofercie nie tylko miękkie, ale i pełne hybrydy. Z czołowych marek MHEV należy wymienić jeszcze BMW (2 406 szt.), Volvo (2 202) i Skodę (2 068). Do czołówki weszły jeszcze Ford (1 476), oferujący też HEV-y oraz Volkswagen (1 346).
Co jeżeli nie Toyota?
Ranking modeli HEV+MHEV odzwierciedla przewagę Toyoty widoczną w rankingu marek. Miejsca od 1 do 6 po 2 miesiącach tego roku zajmują samochody japońskiego koncernu. Wymieniając od góry są to kolejno Toyoty: Corolla (3 811 szt.), C-HR (2 822), Yaris Cross (1 961) i Yaris (1 771). Na piątym miejscu pojawia się należący do rodziny Lexus NX (1 713) a szóstkę kompletuje Toyota RAV4 (1 703).
Alternatywą numer 1 jest Hyundai Tucson (1 546). Oprócz koreańskiego SUV-a do dziesiątki dostały się miękkie hybrydy Skody Octavii (1 446) i Volvo XC60 (1 200). Jednak już na dziesiątym miejscu znalazła się Toyota Camry (1 187).