Toyota podsumowuje testy wodorowych ciężarówek

moto-przestrzen.pl 2 godzin temu

Toyota Motor Europe podsumowała pierwsze miesiące eksploatacji czterech ciężarówek zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w logistyce. Od maja 2025 roku pojazdy kursujące między Diest w Belgii a Amsterdamem, Rotterdamem, Lille i Kolonią przejechały łącznie ponad 80 000 kilometrów, zużywając średnio 7 kg wodoru na 100 km.

Nowe pojazdy zostały włączone w codzienną pracę Toyota Parts Centre Europe (TPCE) w belgijskim Diest. To najważniejsze centrum dystrybucji części i akcesoriów koncernu w regionie obsługuje ponad 3000 stacji dealerskich Toyoty na 44 rynkach. Każdego roku przez TPCE przechodzi 120 milionów podzespołów, co oznacza, iż ponad 500 tysięcy elementów jest codziennie przyjmowanych i wysyłanych w ramach 200 kursów ciężarówek.

Niezawodność technologii wodorowej potwierdzona

Toyota doskonale przygotowała się do testów wodorowej floty. Nad włączeniem zasilanych wodorem ciężarówek do swojej logistyki firma pracowała z partnerami, w tym z VDL Groep, od 2022 roku. Pod koniec 2023 roku rozpoczęły się pierwsze testy prototypowych egzemplarzy, przy okazji Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu w 2024 roku zaprezentowano postępy projektu, a już w maju 2025 roku cztery samochody rozpoczęły regularną pracę w logistyce TME.

Wodorowe ciężarówki zostały wyposażone w siedem zbiorników wodoru, które są zintegrowane z kabiną tak, by spełniać wymagania dotyczące wymiarów i ładowności, co umożliwia utrzymanie standardów logistycznych. Starannie dobrane silniki elektryczne o łącznej mocy 360 kW oraz akumulatory wysokonapięciowe o pojemności 210 kWh zapewniają ciężarówce optymalne osiągi. Rzeczywisty zasięg wodorowych pojazdów wynosi 400 km, a tankowanie odbywa się na ośmiu stacjach wodorowych zlokalizowanych w trzech krajach.

Pierwsze miesiące eksploatacji potwierdziły efektywność i trwałość wodorowych samochodów. Cztery ciężarówki z ogniwami paliwowymi pokonały 80 000 km w ciągu czterech miesięcy, zużywając średnio 7 kg wodoru 100 km. Jeden z egzemplarzy osiągnął już przebieg 32 000 km bez problemów technicznych związanych z systemem ogniw paliwowych, co tylko potwierdza niezawodność zastosowanej technologii.

Wodorowe ciężarówki szansą dla logistyki

Wprowadzenie do operacji logistycznych czterech ciężarówek wodorowych z ogniwami paliwowymi przyczynia się do realizacji celu Toyota Motor Europe, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2040 roku. Koncern w tej chwili koncentruje się na takich pojazdach jako jednym z najbardziej efektywnych zastosowań wodoru w transporcie dalekobieżnym. Zgromadzone w trakcie eksploatacji dane pozwalają ocenić efektywność, koszty i potencjał technologii wodorowej w realnych warunkach logistycznych.

Już teraz Toyota zapowiada kolejne udoskonalenia, w tym zwiększenie zasięgu dzięki zastosowaniu zbiorników o wyższym ciśnieniu, skrócenie czasu tankowania oraz wprowadzenie nowych konfiguracji pojazdów, takich jak ciężarówki z kabiną sypialną czy niską ramą. Przełomem ma być też trzecia generacja modułów ogniw paliwowych Toyoty, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o zastosowaniu w transporcie ciężkim. Nowa technologia zapewnia wyraźnie lepszą efektywność, trwałość oraz korzystniejszy stosunek mocy do masy.

Idź do oryginalnego materiału