Toyota Corolla ma dobrą reputację i cieszy się niezawodnością, ale trudno ją uznać za pojazd ekscytujący. Mało komu na jej widok mocniej bije serce. Ma to się zmienić za sprawą sportowego modelu z rodziny Gazoo Racing, który nie tylko świetnie wygląda, ale i podobno znakomicie jeździ.
Sportowy oddział Toyoty, inspirując się rajdami, nadał kompaktowemu hatchbackowi całkowicie nowy charakter. Corolla zyskała agresywne oblicze i mocny silnik. No i tym samym dołączyła do sportowych modeli: GR Supry, GR86 i GR Yarisa.
Toyota GR Corolla – rzućmy okiem na stylistykę
Nudy tu nie ma. Toyota GR Corolla wyróżnia się wlotami powietrza na masce i zderzaku, licznymi przetłoczniami i spojlerami. Względem zwykłej Corolli ma również powiększony rozstaw kół z przodu o 60 mm, a z tyłu o 85 mm. Poza tym straszy trzema końcówkami wydechu, a w wersji Circuit Edition ma dach wykonany z kompozytów z włóknem węglowym.
Co znajdziemy pod maską?
Mocną benzynową jednostka, która jest dobrze znana. To 3-cylindrowy silnik 1.6 z GR Yarisa, ale odpowiednio wzmocniony. Generuje 304 KM i 370 Nm i ma napęd na obydwie osie. Z takimi wartościami będzie musiała sobie poradzić 6-stopniowa manualna przekładnia, ale nie mam wątpliwości, iż wszyscy potencjalni nabywcy klaszczą właśnie z radości.
Kierowca, jeżeli uzna to za stosowne, może sterować przeniesieniem napędu między przednimi a tylnymi kołami w zakresie 60-40, 50-50 i 30-70, a do dyspozycji ma tradycyjny hamulec ręczny.
Japończycy nie pochwalili się osiągami Corolli GR
Pewnym punktem odniesienia mogą być osiągi Yarisa GR, który robi setkę w 5,5 s i rozpędza się do 230 km/h. Yaris dysponuje mniejszą mocą (257 KM), ale jest lżejszy – waży 1280 kg (podczas gdy mocniejsza GR Corolla jest cięższa o prawie 200 kg).
Toyota GR Corolla – co jeszcze czyni ją wyjątkową?
Na pewno zmodyfikowana platforma GA-C z dodatkowymi spawami i wzmocnieniami, które wpływają na sztywność części składowych. Maska i przednie drzwi są wykonane z aluminium, a o karbonowym dachu już wspominałem.
Na zawieszenie hot-hatcha składają się kolumny MacPhersona z przodu i konstrukcja wielowahaczowa z tyłu. Usportowiona Corolla jeździ na 18-calowych kołach z 15-ramienną felgą, które owinięto oponami Michelin Pilot Sport 4 (w rozmiarze 235/40R18).
Toyota GR Corolla trafi do sprzedaży w Japonii i USA. Niestety, Europa nie jest na liście japońskiej marki. Choć może pozostało nadzieja i zobaczymy ją w limitowanej liczbie egzemplarzy, podobnie jak to miało miejsce w przypadku Yarisa GR.
Źródło: motor1.com