Top 5 moich ulubionych scramblerów. W teren, w podróż, do miasta

1 miesiąc temu

Moja zeszłoroczna przygoda z hardkorową trasą w Bośni, którą pokonałem Scramblerem Triumpha bez upadku i mimo braku doświadczenia w off-roadzie, dała mi do zrozumienia, iż scrambler to rozum i godność człowieka i najlepsza forma motocykla.

Scramblery pierwotnie powstały jako przeróbki klasycznych motocykli, właściciele dostosowywali je do jazdy w lekkim terenie. Ich historia sięga lat 50. i 60. XX wieku, gdy motocykliści, chcąc łączyć użyteczność na asfalcie z możliwością jazdy po bezdrożach, zaczęli wyposażać swoje maszyny w szersze, kostkowane opony, podwyższone zawieszenie i charakterystyczne, wysoko poprowadzone układy wydechowe. Styl scramblerów opiera się na prostocie, funkcjonalności oraz nawiązaniach do klasycznego designu, co czyni je popularnym wyborem zarówno wśród fanów retro, jak i nowoczesnych motocykli.

W efekcie otrzymujemy zwyczajny motocykl, znacznie lepiej przystosowany jednak do różnych warunków. Nowe scramblery to rozum i godność człowieka, bez problemu radzą sobie z każdym zadaniem „zwykłego” motocykla, a w bonusie możemy także dotrzeć niemal wszędzie tam, gdzie motocykla adventure, a czasem choćby dalej, bo scramblery są zwykle lżejsze. Dla mnie ostatecznym argumentem za scramblerem była ubiegłoroczna przygoda z Bośni, gdzie udało mi się pokonać 25-kilometrowy odcinek ultra hardkorowej trasy na Triumphie Scramblerze 1200. A ja nie umiem i nie lubię w offroad.

Benelli Leoncino 800 Trail

Sercem tego modelu jest dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności 754 cmł, generujący 76 KM mocy oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 69 Nm. Jednostka napędowa powstała jako uproszczona wersja trzycylindrowego silnika znanego z modelu TNT 1130, co nadaje jej średnią dynamikę, ale sprawia, iż Leoncino Trail 800 idealnie nadaje się dla mniej doświadczonych motocyklistów. Zmodernizowana głowica oraz wzmocnione ściany bloku to cechy, które poprawiają charakterystykę pracy tego silnika.

Pomimo nienachalnych osiągów, Leoncino 800 Trail zapewnia przyjemność z jazdy w każdych warunkach. Motocykl doskonale sprawdza się na drogach o fatalnej jakości, gdzie precyzyjna rama kratownicowa oraz stabilne zawieszenie zapewniają pełną kontrolę. Co prawda skok zawieszenia wynoszący jedynie 140 mm może rozczarować na bardziej wymagających trasach, ale w lekkim terenie jest wystarczający.

Leoncino 800 Trail może zachwycić wyglądem. Charakterystyczna kratownicowa rama, masywne przednie zawieszenie o średnicy lag 50 mm oraz koła w rozmiarze 19 cali z przodu i 17 cali z tyłu podkreślają jego wszechstronny charakter. Wydech poprowadzony jest wysoko, co nawiązuje do klasycznych scramblerów. Kanapa została poprawiona w stosunku do poprzednika, zapewniając większy komfort na dłuższych dystansach.

Triumph Scrambler 1200

Triumph Scrambler 1200 jest napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1200 cmł, który generuje 90 KM mocy przy 7400 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 110 Nm już przy 3950 obr./min. Jego charakterystyka zapewnia świetne przyspieszenie i elastyczność, co czyni go znakomitym wyborem na asfalt i szuter.

Wersja XE oferuje bardziej zaawansowane zawieszenie z większym skokiem (250 mm) oraz dodatkowy tryb Off-road Pro, pozwalający na łatwiejsze pokonywanie trudnego terenu. XC to bardziej uniwersalna opcja, idealna na asfalt i lekkie szutry. Scrambler 1200 jest niezwykle stabilny na krętych drogach i mimo swojej masy (ok. 207 kg) zachowuje się pewnie w zakrętach. Jego ogromną zaletą jest poręczność, dzięki której udało mi się cało wyjść z opresji, jaką była szalenie wymagająca trasa kamienisto-szutrowa w górach Bośni i Hercegowiny.

Triumph znany jest z dbałości o szczegóły, co widać również w Scramblerze 1200. Stylowe detale, jak pasek ze szczotkowanego aluminium na baku, metalowe osłony czy minimalistyczne zegary, podkreślają klasyczny charakter motocykla. Obecność nowoczesnej elektroniki, w tym zakrętowego ABS-u i kontroli trakcji, zapewnia jednocześnie bezpieczeństwo. Największym problemem tego motocykla jest tragicznie niewygodna kanapa – pierwsza rzecz do zmiany, jeżeli masz w planach jakiekolwiek podróże.

Royal Enfield Bear 650

Nowy w ofercie Royala Enfielda Bear 650 bazuje na modelu Interceptor 650. Napędzany jest dwucylindrowym silnikiem o pojemności 648 cmł, generującym skromne 48 KM mocy oraz 52 Nm momentu obrotowego. Silnik ten, choć nie jest najbardziej dynamiczny, oferuje przyjemną charakterystykę pracy, idealną dla spokojnych przejażdżek.

Bear 650 wyróżnia się wygodną pozycją za kierownicą. W lekkim terenie radzi sobie poprawnie, choć ograniczeniem jest niskie zawieszenie (tylko 130 mm skoku z przodu). Idealnie sprawdza się za to na bocznych drogach, gdzie jego retro-design i spokojny charakter zachęcają do niespiesznej jazdy.

Bear 650 łączy klasyczny styl z nowoczesnymi elementami, takimi jak oświetlenie Full-LED i kolorowy wyświetlacz TFT z łącznością Bluetooth. Zastosowanie 19-calowego koła z przodu i opon MRF dodaje mu terenowego charakteru.

Husqvarna Svartpilen 801

Svartpilen 801 to nie jest typowy scrambler, bo jego żywiołem jest miasto. Mimo wszystko znalazł się w tym zestawieniu ze względu na unikalną wszechstronność. Jego design jest wyjątkowo minimalistyczny, a tylna rama pomocnicza, subtelne detale oraz fabryczne akcesoria, jak tankpad, dodają mu nowoczesnego charakteru. Silnik o pojemności 799 cmł generuje 105 KM i 87 Nm momentu obrotowego, co zapewnia świetną dynamikę zarówno w mieście, jak i na krętych drogach.

Zawieszenie WP z systemem 5-click umożliwia szybką regulację podczas jazdy, a lekka konstrukcja (191 kg z paliwem) sprawia, iż Svartpilen prowadzi się intuicyjnie. Opony Pirelli MT60RS oferują świetną przyczepność na asfalcie, zachowując scramblerowy wygląd. Husqvarna to motocykl dla tych, którzy cenią sobie emocje i unikalny styl, choć off-road nie jest jego mocną stroną.

BMW R nineT Scrambler

Jedyny w zestawieniu motocykl niedostępny już w ofercie producenta. Uwzględniłem go w tym gronie ze względu na sentyment i fakt, iż jego nieobecność jest, moim zdaniem, błędem BMW. R nineT Scrambler to wariacja na bazie popularnego modelu R nineT, skierowana do fanów klasycznych linii i ponadczasowego designu. Chłodzony powietrzem silnik boxer o pojemności 1170 cmł rozwija 110 KM, zapewniając liniowe przyspieszenie i więcej niż wystarczającą moc.

Zawieszenie, choć mniej zaawansowane niż w topowych modelach, oferuje 125 mm skoku z przodu i 140 mm z tyłu, co pozwala na komfortową jazdę po nierównych drogach. Motocykl wyróżnia się detalami, jak minimalistyczny analogowy prędkościomierz i stylowe przeszycia kanapy. R nineT Scrambler to uniwersalna maszyna, która sprawdzi się w każdej sytuacji, choć najlepiej czuje się na asfaltowych drogach z okazjonalnymi wypadami w lekki teren.

Idź do oryginalnego materiału