To najwięksi dostawcy w branży motoryzacyjnej na świecie

3 dni temu

Rekordowa sprzedaż i rosnące zyski – można by pomyśleć, iż rok 2023 był rokiem ożywienia dla dostawców samochodów. Z badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Berylls wynika, iż ​​100 największych dostawców na świecie wygenerowało sprzedaż na poziomie 1,135 biliona euro, czyli o 6,8 procent więcej niż rok wcześniej, dzięki rosnącym wynikom sprzedaży producentów – w zeszłym roku sprzedali oni o 12 procent więcej samochodów niż rok wcześniej. zanim. Ponieważ w tym samym czasie spadły koszty surowców i energii, dostawcy zostali skazani na więcej – średnia rentowność sprzedaży wzrosła o 0,7 punktu procentowego do 5,9 proc.

Jak to się ma do stale nowych, przerażających raportów z europejskiego przemysłu samochodowego? Bosch, Continental, ZF Friedrichshafen, Forvia – wszędzie mają zostać zwolnione tysiące miejsc pracy. Trend, który nie jest zaskakujący, jeżeli przyjrzeć się bliżej liście 100 najlepszych produktów Beryls. W zeszłym roku na pozytywnym rozwoju sytuacji skorzystali zwłaszcza dostawcy azjatyccy.

Szczególnie chińskie przedsiębiorstwa stale czynią postępy. O ile w 2012 roku tylko jeden dostawca z Chin, Weichai Power, znalazł się w pierwszej setce, o tyle w zeszłym roku było ich już dziewięciu. W ciągu najbliższych kilku lat liczba ta prawdopodobnie jeszcze wzrośnie: do 2030 r. w rankingu może pojawić się 17 chińskich dostawców. Eksperci Beryls spodziewają się, iż głównymi ofiarami będą niemieccy dostawcy. Z 17 firmami lokalny przemysł zajmował drugą co do wielkości blok na liście, po Japonii. Do 2030 r. będzie reprezentowanych prawdopodobnie tylko 13 niemieckich dostawców.
Bosch, który od lat zajmuje pierwsze miejsce w rankingach, może w najbliższej przyszłości opuścić czołowe miejsce. Autorzy badania pod przewodnictwem Alexandra Timmera (xx) spodziewają się, iż do 2030 r. na czoło wysunąć się będzie chiński producent akumulatorów CATL. W 2018 roku po raz pierwszy znalazł się w pierwszej setce, a już wspiął się na 7. miejsce.

Oprócz CATL w branży akumulatorów silnie reprezentowanych jest kilku innych chińskich dostawców, a produkcja półprzewodników również jest jedną z ich mocnych stron. Jednak coraz częściej zyskują także udział w rynku w dobrze znanych grupach produktów, takich jak siedzenia, opony, światła i hamulce. Od 2018 roku na liście znalazło się dwóch chińskich producentów opon i jeden producent szkła, ZC Rubber, Sailun i Fuyao. Nie tylko lokalni producenci polegają na chińskiej wiedzy specjalistycznej. Coraz więcej technologii made in China można znaleźć także w pojazdach europejskich i amerykańskich producentów samochodów.

Firmy z Korei rozwinęły się ostatnio jeszcze mocniej niż dostawcy z Chin. tamtejszy przemysł czerpie korzyści przede wszystkim z wiedzy specjalistycznej w zakresie baterii i chipów. Dla dostawców europejskich i amerykańskich, którzy praktycznie nie mają żadnego znaczenia w branży akumulatorów i chipów, Timmer and Co. postrzega najnowsze osiągnięcia jako „niepokojący sygnał”. Aby poradzić sobie z Chinami, potrzebują jasnej strategii, „ponieważ konkurencja ze strony Państwa Środka zauważalnie wzrasta we wszystkich grupach produktowych” – piszą autorzy Berylls.

Dostawcy powinni również dokonać przeglądu swojego portfolio. Elektromobilność jest niezaprzeczalnie ważna jako technologia przyszłości, jednak w 2023 roku branża motoryzacyjna będzie korzystać niemal wyłącznie ze zwiększonej sprzedaży silników spalinowych. „Optymalny moment całkowitej zmiany dostawcy jest przez cały czas niejasny” – analizują Timmer i jego zespół. „Jeśli tempo wzrostu pojazdów elektrycznych będzie przez cały czas spadać, należy dokładnie rozważyć inwestycje w portfele pojazdów zelektryfikowanych i w razie potrzeby wprowadzić korekty”.
Idź do oryginalnego materiału