Rekordowa sprzedaż i rosnące zyski – można by pomyśleć, iż rok 2023 był rokiem ożywienia dla dostawców samochodów. Z badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Berylls wynika, iż 100 największych dostawców na świecie wygenerowało sprzedaż na poziomie 1,135 biliona euro, czyli o 6,8 procent więcej niż rok wcześniej, dzięki rosnącym wynikom sprzedaży producentów – w zeszłym roku sprzedali oni o 12 procent więcej samochodów niż rok wcześniej. zanim. Ponieważ w tym samym czasie spadły koszty surowców i energii, dostawcy zostali skazani na więcej – średnia rentowność sprzedaży wzrosła o 0,7 punktu procentowego do 5,9 proc.
Jak to się ma do stale nowych, przerażających raportów z europejskiego przemysłu samochodowego? Bosch, Continental, ZF Friedrichshafen, Forvia – wszędzie mają zostać zwolnione tysiące miejsc pracy. Trend, który nie jest zaskakujący, jeżeli przyjrzeć się bliżej liście 100 najlepszych produktów Beryls. W zeszłym roku na pozytywnym rozwoju sytuacji skorzystali zwłaszcza dostawcy azjatyccy.
Oprócz CATL w branży akumulatorów silnie reprezentowanych jest kilku innych chińskich dostawców, a produkcja półprzewodników również jest jedną z ich mocnych stron. Jednak coraz częściej zyskują także udział w rynku w dobrze znanych grupach produktów, takich jak siedzenia, opony, światła i hamulce. Od 2018 roku na liście znalazło się dwóch chińskich producentów opon i jeden producent szkła, ZC Rubber, Sailun i Fuyao. Nie tylko lokalni producenci polegają na chińskiej wiedzy specjalistycznej. Coraz więcej technologii made in China można znaleźć także w pojazdach europejskich i amerykańskich producentów samochodów.
Firmy z Korei rozwinęły się ostatnio jeszcze mocniej niż dostawcy z Chin. tamtejszy przemysł czerpie korzyści przede wszystkim z wiedzy specjalistycznej w zakresie baterii i chipów. Dla dostawców europejskich i amerykańskich, którzy praktycznie nie mają żadnego znaczenia w branży akumulatorów i chipów, Timmer and Co. postrzega najnowsze osiągnięcia jako „niepokojący sygnał”. Aby poradzić sobie z Chinami, potrzebują jasnej strategii, „ponieważ konkurencja ze strony Państwa Środka zauważalnie wzrasta we wszystkich grupach produktowych” – piszą autorzy Berylls.