Testy zderzeniowe Euro NCAP w 2023 r. Wynik zaskakuje i jest nieco niespodziewany

1 rok temu

W tym roku Euro NCAP jak zwykle przeprowadziło wiele testów zderzeniowych samochodów, jakie trafiły na europejski rynek. Wśród niech jest wiele modeli zupełnie nowych marek, a też takie, jakie przeszły ponowne egzaminy. Jak wypadły te nowe chińskie i znane europejskie marki?

Testy zderzeniowe Euro NCAP są kamieniem milowym dla bezpieczeństwa

Nie jest tajemnicą, iż testy zderzeniowe Euro NCAP są ważnym wyznacznikiem dla kupujących samochody. Specjaliście wraz z ewolucją motoryzacji udoskonalają procedury, by czuwać nad bezpieczeństwem kierowców w Europie.

Nowe testy są bardziej rygorystyczne i biorą pod uwagę wiele nowych systemów bezpieczeństwa. Specjaliści badają samochody zarówno pod kątem niezawodności systemów ostrzegania kierowców, jak i ich wkład w zapobieganie kolizjom z udziałem pieszych, rowerzystów i innych pojazdów.

Ocena i podsumowanie wyników poszczególnych testów każdego nowego samochodu trafiającego na rynek jest dla nas wszystkich kamieniem milowym dla bezpieczeństwa mobilności. Specjaliści z Euro NCAP wraz z pojawieniem się chińskich marek zwłaszcza elektrycznych zyskali wyjątkowo odpowiedzialne zadanie. Oceny niektórych z nich są interesujące.

Jak wypadają modele z Azji na tle europejskich marek w 2023 roku?

W związku z tym, iż organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa udostępniła dane za 2023 r., to znamy odpowiedź, jak wypadają na tle europejskich marek te z Chin, Japonii czy Południowej Korei. Wynik zaskoczył i raczej „niepokojący”.

Według danych ogłoszonych przez organizację Euro NCAP, w 2023 roku przeprowadziła ona testy zderzeniowe i oceniła 17 nowych modeli. To zarówno z silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym. Wśród nich dziewięć pochodziło z Chin, trzy z Europy, dwa z Japonii, dwa z Korei Południowej i jeden z Wietnamu (VinFast VF8).

Według danych organizacji, nowe modele chińskich producentów znacznie przewyższyły modele innych firm, co zdecydowanie obala dotychczasowe wyobrażenia i stereotypy.

Jak widać, gdy kryterium jest bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, to na szczycie rankingu widzimy Nio ET5 z procentem 96%. Na drugiej pozycji jest Volkswagen ID. 7 z wynikiem 95%, a na trzeciej kolejny model do Nio – EL7 z oceną 93%. Nie jest tajemnicą, iż wszystkie wymienione modele uzyskały finalny wynik maksymalnych pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP.

Co, gdyby za kryterium oceny wziąć systemy ostrzegania kierowcy i zapobiegania kolizjom , które znajdują się w wyposażeniu standardowym? Niespodzianka. Tu na pierwszym miejscu znów znajdują się Chińczycy.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje tutaj nowy smart #3 z wynikiem 85% punktów. Tu za nim uplasował się SUV od Mercedesa -EQ EQE z taką samą oceną. Jednak pozostał nieco w tyle w obszarach bezpieczeństwa dorosłych pasażerów i bezpieczeństwa pieszych. Na trzeciej pozycji znalazła się Kia EV9 z procentem 83%. Tutaj też każdy z wymienionych modeli oceniono na maksymalne pięć gwiazdek.

Wiadomo, iż napływ chińskich pojazdów nabiera na intensywności. Wiele z nich można zakupić już także w Polsce. Świetne oceny pięciu gwiazdek w wymagających testach Euro NCAP powodują, iż jesteśmy ciekawi co przyniesie 2024 r. Czy szefostwo w Euro NCAP znów postawi je na równi, a może choćby wyżej niż te wyprodukowane w Europie? Nie mamy wątpliwości, iż specjaliści z Euro NCAP będą mieli co robić w przyszłym roku.

Idź do oryginalnego materiału