Testy elektrycznych ciężarówek za kołem podbiegunowym. Czy poradzą sobie z trasą o długości 13 tys. km?

2 miesięcy temu

W ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024” dwie elektryczne ciężarówki Mercedesa pokonały dotychczas niespełna 4,5 tysiąca kilometrów. Pierwszym celem wyprawy był najdalej wysunięty na północ fragment kontynentalnej Europy. Kolejną destynacją będzie punkt najdalej wysunięty na południe, który znajduje się w hiszpańskiej Andaluzji.

Wielkie testy nowych technologii

Dwie elektryczne ciężarówki, biorące udział w organizowanym przez Mercedes-Benz Trucks przejeździe testowym „eActros 600 European Testing Tour 2024”, pokonały z napędem akumulatorowo-elektrycznym 4436 kilometrów i po 12 dniach podróży ukończyły jeden z jej etapów, docierając na norweski Przylądek Północny – wysunięty najdalej na północ punkt Europy, osiągalny drogą lądową. Dwa przedseryjne prototypy nowego elektrycznego flagowca – eActrosa 600 – 11 czerwca wyruszyły z Frankfurtu nad Menem na największą jazdę testową w historii firmy. Elektryczne ciężarówki o masie całkowitej zestawu ciężarowego 40 t mają pokonać testowo trasę wiodącą przez ponad 20 państw i liczącą ponad 13 tys. kilometrów. Jednym z kolejnych ważnych etapów tej podróży będzie hiszpańska Tarifa – najbardziej południowy punkt kontynentu europejskiego. W Norwegii przejechano najdłuższy jak dotąd odcinek trasy na jednym ładowaniu akumulatorów, głównie po wiejskich drogach o trudnej topografii. Liczył on 480 kilometrów, a ciężarówkom pozostało jeszcze 30 kilometrów zasięgu. Oba prototypy eActrosa 600 niezawodnie pokonywały kolejne kilometry choćby przy silnym wietrze i przy deszczowej pogodzie.

Cel: zdobycie doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach

Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” jest zdobycie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Następnie producent chce podzielić się tą wiedzą z zainteresowanymi klientami. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów. Na trasie przejazdu akumulatory mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania. Dotychczasowa trasa wiodła przez Niemcy, Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę. Kolejnymi krajami będą m.in. Czechy, Austria, Słowacja, Węgry, Chorwacja, Słowenia, Włochy, Monako, Francja, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Holandia i Luksemburg.

Idź do oryginalnego materiału