
Czy opony są jeszcze dobre czy już do wymiany? Pomagamy w podjęciu tej decyzji. Sprawdziliśmy adekwatności używanej opony letniej i porównaliśmy jej zachowanie z dwiema nowymi oponami: ogumieniem podobnej klasy oraz referencyjnym produktem segmentu premium.
Opony w teście
- Używana Fulda EcoControl HP
- Cena: ok. 70 zł
- Nowa Nexen N'Blue S
- Cena: 253 zł
- Nowa Continental PremiumContact 7
- Cena: 389 zł
Postanowiliśmy sprawdzić własności używanych opon letnich segmentu środkowego w przeciętnym stanie. Wybraliśmy 7-letnie Fuldy EcoControl HP o głębokości bieżnika 5,2 mm. Ceny podobnych opon w sprzedaży internetowej wahają się w przedziale 60-80 zł/szt.
Używane opony porównaliśmy z nowym ogumieniem segmentu środkowego – produktem Nexen N'Blue S, który kosztuje 253 zł/szt. W zestawieniu uwzględniliśmy też znaną z wysokiego poziomu bezpieczeństwa oponę referencyjną – Continentala PremiumContact 7.
1900
Sezon wymiany opon to czas, kiedy kierowcy powinni ocenić stan swojego ogumienia. Gdy to nie nadaje się do montażu, trzeba podjąć decyzję o kupnie nowego kompletu. Wprawdzie przepisy dopuszczają jazdę na ogumieniu do czasu, aż jego bieżnik osiągnie głębokość 1,6 mm, jednak większość kierowców zdaje sobie sprawę, iż jazda na tak „łysych” oponach jest niebezpieczna. A jak jest z ogumieniem zużytym w połowie?
https://magazynauto.pl/porady/opona-bieznikowana-kontra-produkty-klasy-budzetowej-i-sredniej-czy-oszczednosc-warta-jest-ryzyka,aid,3276Opona używana, w niezłym stanie
Postanowiliśmy to sprawdzić, porównując własności używanych opon segmentu środkowego z nowymi tej samej klasy oraz referencyjnymi segmentu premium. O pomoc w organizacji używanego ogumienia poprosiliśmy zaprzyjaźnioną stację demontażu pojazdów Kapral-Car, gdzie udało nam się znaleźć komplet 7-letnich opon Fulda o głębokości bieżnika 5,2 mm. Ogumienie w takim stanie jest często montowane do samochodu na kolejny sezon letni. Co więcej, w internetowych ogłoszeniach bez trudu można znaleźć wystawione do sprzedaży opony w podobnej kondycji, a ich ceny wahają się w granicach 60-80 zł/szt.
https://magazynauto.pl/porady/opony-letnie-caloroczne-czy-zimowe-nasz-test,aid,1162Porównanie z nowym ogumieniem
Używane opony porównaliśmy z należącym do tego samego segmentu rynkowego nowym ogumieniem Nexen N'Blue S, którego kupno w sklepie internetowym oznacza wydatek nieco ponad 250 zł/szt. Dodatkowo w teście uwzględniliśmy zwyciężającą wiele testów oponę Continental PremiumContact 7, która pełni rolę ogumienia referencyjnego zapewniającego najwyższy poziom bezpieczeństwa. Cena Continentali to 389 zł/szt.
https://magazynauto.pl/porady/test-opon-letnich-2025-sprawdzamy-modele-energooszczedne-jak-opony-o-niskich-oporach-toczenia-spisuja-sie-w-roznych-warunkach-drogowych,aid,5048Wyniki na suchym asfalcie
Jazda na czas

Próbę sportowej jazdy na czas po suchym torze z bardzo dobrym wynikiem zwyciężył Continental. Nexen i Fulda były nieco wolniejsze, ale obie opony uzyskały przyzwoite wyniki. Wszystkie opony zaliczają próbę.
Czas przejazdu toru o długości 1650 m
- Fulda (używana): 53,5 s
- Nexen: 53,2 s
- Continental: 52,6 s
Hamowanie 100-0 km/h

Continental uzyskuje rewelacyjny wynik, a Nexen wypada nieźle. Rezultat opony używanej jest na granicy akceptacji. W miejscu zatrzymania na oponach Continental auto na używanych Fuldach jedzie jeszcze ponad 44 km/h.
Droga hamowania ze 100 km/h
- Fulda (używana): 43,8 m
- Nexen: 37,6 m
- Continental: 35,3 m
Komfort

Opona używana oferowała najsłabsze tłumienie nierówności i uszkodzeń drogi. Podobnie z komfortem akustycznym podczas jazdy po szorstkim asfalcie – najbardziej przenosiła dźwięki do wnętrza auta.
Ocena punktowa
- Fulda (używana): 6,0 pkt
- Nexen: 6,5 pkt
- Continental: 7,0 pkt
Głośność przy 50 km/h

W konkurencji hałasu emitowanego na zewnątrz jadącego samochodu najlepiej wypada Nexen, a nieco głośniejszy jest Continental. Najgorzej w tej próbie wypada opona używana, która generuje do otoczenia najwyższy hałas.
Hałas zewnętrzny przy 50 km/h
- Fulda (używana): 66,5 dB
- Nexen: 65,2 dB
- Continental: 65,9 dB
Właściwości jezdne

Próbę wygrywa Continental, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nexen ma gorszą przyczepność i niższą precyzję prowadzenia. adekwatności jezdne opony używanej są na granicy akceptowalności.
Ocena punktowa
- Fulda (używana): 5,0 pkt
- Nexen: 5,7 pkt
- Continental: 7,0 pkt
Wyniki na mokrym asfalcie
Aquaplaning poprzeczny

Continental może się pochwalić doskonałą odpornością na aquaplaning poprzeczny. Z kolei Nexen i używana Fulda wypadają znacznie gorzej od zwycięzcy. Pomimo to obie opony zapewniają wymagane bezpieczeństwo.
Przeciążenie boczne
- Fulda (używana): 2,85 m/s2
- Nexen: 2,89 m/s2
- Continental: 3,38 m/s2
Hamowanie 100-0 km/h

Continental wypada bardzo dobrze, a Nexen przeciętnie. Wynik używanej Fuldy jest nie do zaakceptowania. W miejscu zatrzymania auta na Continentalach pojazd wyposażony w Fuldy uderza w przeszkodę z prędkością prawie 60 km/h.
Droga hamowania ze 100 km/h
- Fulda (używana): 71,2 m
- Nexen: 53,9 m
- Continental: 47,0 m
Jazda na czas

Mokry tor o długości 1823 m najszybciej pokonuje Continental, a Nexen radzi sobie nieco gorzej. Długi czas przejazdu na oponach używanych pokazuje, iż nie zapewniają one należytej przyczepności na mokrej nawierzchni.
Czas przejazdu toru o długości 1823 m
- Fulda (używana): 90,9 s
- Nexen: 86,5 s
- Continental: 82,9 s
Aquaplaning wzdłużny

Najlepszy wynik uzyskuje Continental, a Nexen radzi sobie przyzwoicie. Auto wyposażone w opony używane traci przyczepność z drogą już przy prędkości nieco ponad 72 km/h.
Prędkość poślizgu koła
- Fulda (używana): 72,2 km/h
- Nexen: 76,7 km/h
- Continental: 80,2 m
Wyniki testu
Nie ma miejsca na złudzenia
Kolejność miejsc zajmowanych przez poszczególne opony nie zaskakuje. Test z bardzo dobrym wynikiem zwycięża Continental, który zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Sklasyfikowany na drugiej pozycji Nexen zbiera przeciętne noty, ale jest bezpieczny. Z kolei opona używana wyraźnie odstaje od konkurentów, a jej wyniki w próbie hamowania na mokrej nawierzchni są nie do zaakceptowania.
Klasyfikacja końcowa
Maks. pkt. | Continental | Nexen | Fulda (używana) |
40 | 40 | 37,6 | 31,2 |
35 | 35 | 34,6 | 34,4 |
10 | 10 | 8,1 | 7,1 |
5 | 5 | 4,6 | 4,3 |
5 | 5 | 5 | 4,9 |
5 | 3,7 | 5 | 4 |
100 | 98,7 | 94,9 | 85,9 |
Maks. pkt. | Continental | Nexen | Fulda (używana) |
30 | 30 | 26,3 | 16,9 |
20 | 20 | 19,1 | 18 |
5 | 5 | 4,3 | 4,2 |
10 | 10 | 9,4 | 9 |
35 | 35 | 33,5 | 31,8 |
100 | 100 | 92,6 | 79,9 |
200 | 198,7 | 187,5 | 165,8 |
1 | 2 | 3 |
PODSUMOWANIE
Przeprowadzony przez nas test pokazuje, iż używana opona segmentu środkowego nie zapewnia wymaganych parametrów. Bieżnik o głębokości 5,2 mm i 7-letnia mieszanka gumowa nie zaliczają kluczowej z punktu widzenia bezpieczeństwa próby hamowania na mokrej nawierzchni. Używana Fulda wyraźnie przegrywa rywalizację choćby z tanim Nexenem.
Dziękujemy firmie Kapral-Car za pomoc w realizacji materiału.