Test opon zimowych na każdą kieszeń – od budżetowych po premium. Sprawdzamy ogumienie w rozmiarze 225/45 R17

1 tydzień temu

W profesjonalnym teście przeprowadzonym przez naszą redakcję w specjalistycznych ośrodkach badawczych w Niemczech i Szwecji porównujemy adekwatności opon zimowych ze wszystkich segmentów rynkowych – od budżetowych po premium. Czy tańsze produkty zapewniają wystarczający poziom bezpieczeństwa?

Opony w teście

  • Continental WinterContact TS 870
  • Cena za 1 sztukę: 598 zł

  • Dębica Frigo HP2
  • Cena za 1 sztukę: 324 zł

  • Falken Eurowinter HS 02 Pro
  • Cena za 1 sztukę: 453 zł

  • Goodyear UltraGrip Performance 3
  • Cena za 1 sztukę: 588 zł

  • Imperial Snowdragon UHP
  • Cena za 1 sztukę: 247 zł

  • Nokian Snowproof 2
  • Cena za 1 sztukę: 494 zł

  • Yokohama BluEarth Winter V906
  • Cena za 1 sztukę: 420 zł

  • Zeetex WH 1000
  • Cena za 1 sztukę: 270 zł

1721

Przykładowe auta z testowanym rozmiarem opon

  • Audi A3, A4
  • BMW serii 1, serii 3
  • Citroen Berlingo, C3, C4, C5
  • Ford Focus, Mondeo
  • Honda Civic, Accord
  • Mercedes klasy A, klasy C, klasy E
  • Opel Astra, Vectra, Zafira
  • Peugeot 307, 308
  • Renault Megane, Scenic, Laguna
  • Volkswagen Golf, Passat

Wybierając uczestników tegorocznego testu opon zimowych, postanowiliśmy uwzględnić w nim produkty ze wszystkich segmentów rynkowych. Chcieliśmy pokazać, jakie różnice dzielą opony z różnych klas, ale i w ramach tego samego segmentu.

Tanie opony zimowe

Jako reprezentantów ogumienia budżetowego wybraliśmy dobrze znaną z przyzwoitych osiągów Dębicę oraz jedne z najtańszych na rynku produktów, które cieszą się popularnością wśród oszczędnych klientów – Imperiala i Zeetexa.

https://magazynauto.pl/porady/opony-letnie-caloroczne-czy-zimowe-nasz-test,aid,1162

Opony zimowe klasy średniej

W ostatnich latach daje się zaobserwować dynamiczny rozwój ogumienia klasy średniej, któremu towarzyszy znaczna poprawa jakości. Wielu producentów tego segmentu ma aspiracje, by rywalizować z oponami premium. W tym roku postanowiliśmy sprawdzić adekwatności znanych produktów segmentu środkowego – Falkena, Nokiana i Yokohamy.

https://magazynauto.pl/porady/test-opon-zimowych-9-produktow-ze-wszystkich-segmentow-rynkowych-rozmiar-205-55-r16,aid,3695

Opony zimowe premium

Zestawienie uzupełniło ogumienie z najwyższej półki cenowej. Klasę premium reprezentują obecne od niedawna na rynku opony producentów znanych z najwyższego poziomu bezpieczeństwa – Continentala i Goodyeara.

https://magazynauto.pl/porady/opony-zimowe-2022-test-osmiu-modeli-w-rozmiarze-225-45-r-17,aid,2596

Profesjonalny test opon zimowych – rok przygotowań

Organizacja testu opon – szczególnie zimowych – to spore wyzwanie. Rok temu opony zostały kupione w sklepie internetowym, po czym przetransportowane na tor do Niemiec. Tam jesienią zamontowano je na felgi i przeprowadzono procedurę docierania bieżnika przed testem. Jazda po mokrym okręgu ma na celu usunięcie wierzchniej warstwy gumy, która po procesie produkcji może być śliska.

Zimą koła zostały przewiezione do Szwecji, gdzie w specjalistycznym ośrodku badawczym w okolicy koła podbiegunowego zbadaliśmy ich własności na śniegu. Panujące tam stabilne warunki pogodowe oraz perfekcyjnie przygotowane nawierzchnie na torach umożliwiły nam porównanie uczestników w jednakowych warunkach.

Ze Szwecji koła zostały przetransportowane z powrotem do Niemiec, gdzie wiosną poddaliśmy je wyczerpującym próbom na mokrym i suchym asfalcie. Tu także udało nam się trafić na idealne warunki pogodowe, a próby wykonywaliśmy na certyfikowanych stanowiskach pomiarowych o jednakowym współczynniku przyczepności na całej powierzchni.

https://magazynauto.pl/porady/test-opon-zimowych-do-aut-kompaktowych-7-produktow-w-cenach-od-411-do-660-zl,aid,2586

Jakie opony zimowe kupić? To zależy…

Uzyskane wyniki pomogą w wyborze opon nie tylko najbardziej wymagającym kierowcom. Swoje typy znajdą też użytkownicy samochodów stawiający na efektywność paliwową oraz szukający taniego ogumienia.

https://magazynauto.pl/porady/opony-zimowe-wazne-informacje-osiem-ciekawostek-o-ktorych-nie-kazdy-wie,aid,2717

Test opon zimowych – jazda po śniegu

Droga hamowania z 50 km/h

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Kierowca wykonuje co najmniej 7 prób awaryjnego hamowania. Wynik końcowy to średnia z rezultatów, po odrzuceniu skrajnych wartości.

Wyniki próby

  • Continental: 26,2 m
  • Dębica: 27,2 m
  • Goodyear: 27,3 m
  • Nokian: 27,4 m
  • Yokohama: 27,8 m
  • Imperial: 29,1 m
  • Falken: 29,3 m
  • Zeetex: 30,2 m

Co mówią wyniki

Próbę z wyraźną przewagą wygrywa Continental. Za nim plasuje się grupa produktów, które uzyskały dobry rezultat. Mowa o oponach Dębica, Goodyear, Nokian i Yokohama. Imperial i Falken uzyskują przeciętne wyniki. Rezultat Zeetexa jest kiepski, ale mieści się w wymaganym marginesie.

Dystans 0-20 km/h

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

W tej próbie auto rozpędza się z włączonym systemem antypoślizgowym. Aparatura rejestruje dystans, po którym osiąga prędkość 20 km/h. W tej próbie najbardziej liczy się mieszanka gumowa.

Wyniki próby

  • Continental: 6,61 m
  • Nokian: 7,10 m
  • Yokohama: 7,13 m
  • Dębica: 7,14 m
  • Goodyear: 7,14 m
  • Imperial: 7,24 m
  • Zeetex: 7,55 m
  • Falken: 7,69 m

Co mówią wyniki

Zwycięża Continental z wyraźną przewagą nad rywalami. Nokian, Yokohama, Dębica, Goodyear i Imperial radzą sobie dobrze. Zeetex i Falken wypadają słabiej, ale i ich wyniki są do zaakceptowania.

Trakcja (siła napędowa)

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Kierowca rozpędza samochód z wyłączonym układem ASR, utrzymując poślizg kół w przedziale 10-60 procent. Wynik to średnia siła napędowa zarejestrowana podczas tego manewru. Tu liczy się skuteczność „wgryzania się” w śnieg bieżnika opon.

Wyniki próby

  • Dębica: 298,8 daN
  • Continental: 298,6 daN
  • Goodyear: 288,6 daN
  • Nokian: 287,9 daN
  • Yokohama: 287,0 daN
  • Imperial: 278,0 daN
  • Falken: 273,3 daN
  • Zeetex: 266,3 daN

Co mówią wyniki

Dębica i Continental radzą sobie rewelacyjnie. Goodyear, Nokian i Yokohama wypadają bardzo dobrze. Imperial i Falken zdobywają przeciętne noty, a Zeetex wypada kiepsko.

Jazda po torze na czas

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Kierowca testowy pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1250 metrów.

Wyniki próby

  • Continental: 79,9 s
  • Dębica: 81,8 s
  • Nokian: 82,2 s
  • Yokohama: 82,7
  • Goodyear: 83,3 s
  • Imperial: 83,4 s
  • Falken: 86,6 s
  • Zeetex: 87,6 s

Co mówią wyniki

Continental deklasuje rywali. Dębica, Nokian i Yokohama wypadają bardzo dobrze. Falken i Zeetex nie radzą sobie na torze.

Test opon zimowych – jazda po mokrej nawierzchni

Jazda po torze na czas

Sposób mierzenia

Zadaniem kierowcy jest jak najszybsze przejechanie mokrego toru o długości 1823 metrów. Aparatura pomiarowa rejestruje zarówno czas, jak i linię przejazdu samochodu.

Wyniki próby

  • Continental: 84,9 s
  • Falken: 85,5 s
  • Goodyear: 85,5 s
  • Yokohama: 87,0 s
  • Nokian: 87,8 s
  • Dębica: 88,9 s
  • Imperial: 90,4 s
  • Zeetex: 92,1 s

Co mówią wyniki

Próbę z bardzo dobrym wynikiem zwycięża Continental. Za nim z bardzo dobrym rezultatem plasują się ex aequo Falken i Goodyear. Yokohama i Nokian uzyskują przyzwoite czasy. Wynik Dębicyjest kiepski, ale do zaakceptowania. Czego nie można powiedzieć o rezultatach opon Imperial i Zeetex. Szczególnie w przypadku tego drugiego czas przejazdu świadczy o bardzo kiepskich własnościach na mokrym asfalcie. Opona ma niską przyczepność i jest niebezpieczna.

Droga hamowania ze 100 km/h

Sposób mierzenia

Kierowca wykonuje siedmiokrotnie manewr awaryjnego hamowania na mokrym asfalcie. Wynik to średnia po odrzuceniu skrajnych wartości. Współczynnik przyczepności na całym torze jest jednakowy, a podczas hamowania auto jest połączone z szyną, co zapewnia zachowanie takiego samego toru jazdy dla wszystkich prób.

Wyniki próby

  • Goodyear: 48,2 m
  • Continental: 49,0 m
  • Falken: 49,4 m
  • Yokohama: 49,7 m
  • Nokian: 51,6 m
  • Zeetex: 53,8 m
  • Dębica: 54,0 m
  • Imperial: 55,8 m

Co mówią wyniki

Goodyear, Continental, Falken i Yokohama uzyskują bardzo dobre rezultaty. Nieźle radzi sobie Nokian, a Zeetex i Dębica wypadają przeciętnie. Tabelę wyników zamyka Imperial, którego rezultat nie zapewnia wymaganego choćby dla produktów budżetowych poziomu bezpieczeństwa.

Jazda po mokrym okręgu

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Kierowca testowy, jadąc na granicy przyczepności, pokonuje z jak najwyższą prędkością nawadniany okrąg o średnicy 57,5 metra. Urządzenie pomiarowe rejestruje przeciążenie boczne w aucie.

Wyniki próby

  • Goodyear: 0,788 g
  • Continental: 0,785 g
  • Falken: 0,773 g
  • Yokohama: 0,748 g
  • Nokian: 0,740 g
  • Dębica: 0,723 g
  • Imperial: 0,712 g
  • Zeetex: 0,697 g

Co mówią wyniki

Najwyższą przyczepność boczną ma Goodyear, a tuż za nim rywalizację z bardzo dobrym wynikiem kończy Continental. Falken, Yokohama i Nokian radzą sobie nieźle, a Dębica, Imperial i Zeetex wypadają przeciętnie.

Aquaplaning wzdłużny

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Lewe przednie koło auta porusza się w rynnie o głębokości 9 milimetrów wypełnionej wodą. Kierowca przyspiesza, a aparatura pomiarowa rejestruje prędkość, przy której poślizg tego koła przekracza 15 procent. W trakcie pomiarów samochód połączony z szyną jedzie za każdym razem po tym samym torze. Stanowisko pomiarowe jest certyfikowane, a głębokość wody jest na całej długości jednakowa. Wykonuje się co najmniej 7 powtórzeń.

Wyniki próby

  • Goodyear: 80,5 km/h
  • Continental: 78,6 km/h
  • Nokian: 75,0 km/h
  • Dębica: 73,9 km/h
  • Yokohama: 72,2 km/h
  • Falken: 72,0 km/h
  • Imperial: 69,7 km/h
  • Zeetex: 68,3 km/h

Co mówią wyniki

Jako jedyna opona w zestawieniu Goodyear przekracza w głębokiej wodzie prędkość 80 km/h bez utraty przyczepności. kilka gorszy rezultat uzyskuje Continental, a sklasyfikowany na trzecim miejscu Nokian wypada bardzo dobrze. Wysoką odporność na aquaplaning ma sklasyfikowana na czwartej pozycji Dębica. Yokohama i Falken uzyskują zbliżone wyniki na przyzwoitym poziomie. Imperial i Zeetex radzą sobie gorzej, ale ich rezultaty są do zaakceptowania.

Aquaplaning poprzeczny

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Podczas pokonywania łuku samochód wjeżdża w kałużę o głębokości wody 5 milimetrów. Aparatura pomiarowa rejestruje przeciążenie boczne. Próby przeprowadza się w zakresie prędkości 60-90 km/h, a podczas każdego kolejnego przejazdu kierowca zwiększa prędkość o 5 km/h. Stanowisko pomiarowe wyposażone jest w wydajne pompy, które uzupełniają wychlapaną wodę, kiedy auto objeżdża kilkusetmetrowy okrąg, by przystąpić do kolejnego pomiaru.

Wyniki próby

  • Goodyear: 3,91 m/s2
  • Continental: 3,69 m/s2
  • Nokian: 3,53 m/s2
  • Dębica: 3,52 m/s2
  • Falken: 3,40 m/s2
  • Yokohama: 3,06 m/s2
  • Imperial: 2,62 m/s2
  • Zeetex: 2,48 m/s2

Co mówią wyniki

Podobnie jak przy aquaplaningu wzdłużnym, także w przypadku poprzecznego najlepiej spisała się opona Goodyear, a za nią z bardzo dobrymi rezultatami uplasowały się produkty Continental, Nokian i Dębica. Nieźle wypadł Falken, natomiast Yokohama kończy rywalizację z przeciętnym wynikiem. Imperial i Zeetex wykazują słabą odporność na zjawisko aquaplaningu na zakręcie, a ich zachowanie w takiej sytuacji może być niebezpieczne. Aby uniknąć zagrożenia, na tych oponach należy jechać zachowawczo.

Test opon zimowych – jazda po suchej nawierzchni

Droga hamowania ze 100 km/h

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Kierowca testowy wykonuje siedmiokrotnie manewr awaryjnego hamowania na przygotowanym do tego torze. Certyfikowane stanowisko ma jednakowy współczynnik przyczepności na całej powierzchni. Wynik końcowy to średnia ze wszystkich pomiarów po odrzuceniu najlepszego i najgorszego rezultatu. Pomiędzy próbami hamowania samochód pokonuje z równą prędkością tor o długości 2800 metrów, by schłodzić układ hamulcowy.

Wyniki próby

  • Goodyear: 43,6 m
  • Falken: 44,0 m
  • Nokian: 44,3 m
  • Continental: 44,7 m
  • Yokohama: 45,6 m
  • Imperial: 45,7 m
  • Zeetex: 45,9 m
  • Dębica: 46,9 m

Co mówią wyniki

Próbę wygrywa Goodyear, a za nim z bardzo dobrymi rezultatami plasują się Falken, Nokian i Continental. Nieco gorzej wypadają Yokohama i Imperial, które kończą rywalizację ze zbliżonymi wynikami. kilka gorzej od nich wypada Zeetex. Tabelę wyników zamyka Dębica, która najgorzej poradziła sobie w konkurencji hamowania awaryjnego na suchym asfalcie. Jednak pomimo najsłabszego rezultatu polska opona zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa.

Właściwości jezdne

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Własności jezdne opon oceniane są w subiektywny sposób przez kierowcę testowego. Podczas jazdy po suchym torze część okrążeń pokonywanych jest na czas, a pozostałe w celu określenia zachowania opon. Oceniane są parametry, takie jak m.in. zachowanie na granicy przyczepności, stabilność w zakrętach czy reakcja na gwałtowne ruchy kierownicą. Podczas jazdy kierowca określa też, w jaki sposób opona zachowuje się po utracie i odzyskaniu przyczepności. Ponadto sprawdzane jest także zachowanie poszczególnych opon w trakcie gwałtownej zmiany pasa ruchu przy dużej prędkości.

Wyniki próby

  • Goodyear: 6,750 pkt
  • Continental: 6,563 pkt
  • Zeetex: 6,500 pkt
  • Yokohama: 6,188 pkt
  • Falken: 6,125 pkt
  • Nokian: 5,938 pkt
  • Imperial: 5,750 pkt
  • Dębica: 5,250 pkt

Co mówią wyniki

Najbardziej sportowy charakter w zestawieniu mają Goodyear, Continental i Zeetex. Nieźle wypadają Yokohama oraz Falken. Nokian ma nieco słabszą precyzję prowadzenia, ale nie jest nerwowy, a Imperial ma problemy z przyczepnością. Ostatnia w tabeli Dębica traci punkty przy gwałtownych zmianach pasa ruchu, ale na szybkich zakrętach radzi sobie nieźle.

Jazda po torze na czas

fot. Robert Magdziak/Motor

Sposób mierzenia

Kierowca pokonuje jak najszybciej kręty tor o długości 1650 metrów. Aparatura pomiarowa zapisuje czas przejazdu poszczególnych okrążeń. Tu liczy się sportowy charakter opon. Pomiar czasu to tylko część badań przeprowadzanych na suchym torze. Po zakończeniu jazdy na czas kierowca ocenia w subiektywny sposób własności jezdne opon. Ponadto w ramach testów na suchym torze przejeżdża przez spreparowane nierówności, oceniając poziom komfortu mechanicznego i akustycznego wewnątrz auta.

Wyniki próby

  • Falken: 51,91 s
  • Continental: 52,09 s
  • Zeetex: 52,14 s
  • Imperial: 52,28 s
  • Yokohama: 52,47 s
  • Goodyear: 52,52 s
  • Nokian: 53,05 s
  • Dębica: 53,09 s

Co mówią wyniki

Najszybszy na suchym torze okazuje się Falken, a zaraz za nim na metę dojeżdża samochód wyposażony w opony Continental. Temu z kolei po piętach depczą Zeetex i Imperial. Wyniki uzyskane przez produkty Yokohama i Goodyear także są na bardzo dobrym poziomie. Na końcu tabeli sklasyfikowano Nokiana i Dębicę, ale i ich rezultaty należy określić jako dobre. Może opony nie mają tyle sportowego charakteru co Falken czy Continental, ale warto zauważyć, iż tracą do nich jedynie około sekundy.

Głośność zewnętrzna 50 km/h

Sposób mierzenia

Na certyfikowanym stanowisku pomiarowym mierzy się poziom hałasu emitowany przez opony przejeżdżającego samochodu. Auto przetacza się z prędkością 50 km/h przez stanowisko z wyłączonym silnikiem, a mikrofony rejestrują głośność. Pomiary przeprowadza się w suchy dzień, przy bezwietrznej pogodzie.

Wyniki próby

  • Continental: 64,9 dB
  • Zeetex: 64,9 dB
  • Imperial: 65,1 dB
  • Falken: 65,4 dB
  • Goodyear: 65,4 dB
  • Nokian: 66,3 dB
  • Yokohama: 66,7 dB
  • Dębica: 67,2 dB

Co mówią wyniki

Najniższy poziom hałasu emitują Continental i Zeetex. Nieco głośniejszy jest Imperial. Wynik uzyskany przez Falkena i Goodyeara jest na bardzo dobrym poziomie. Nieźle wypadają Nokian i Yokohama. Na końcu tabeli sklasyfikowano Dębicę, która emituje najwyższy poziom hałasu na zewnątrz jadącego samochodu.

Opory toczenia

Sposób mierzenia

Bezwymiarowy współczynnik oporów toczenia wyznaczany jest na specjalnej maszynie, w której opona toczy się po obrotowym bębnie. Urządzenie określa, ile energii tracone jest podczas toczenia się opony. Pomiary oporów wykonuje się w warunkach laboratoryjnych.

Wyniki próby

  • Nokian: 0,740
  • Continental: 0,828
  • Dębica: 0,838
  • Yokohama: 0,885
  • Zeetex: 0,943
  • Falken: 0,954
  • Goodyear: 0,981
  • Imperial: 0,981

Co mówią wyniki

Najoszczędniejszą oponą okazuje się Nokian, który deklasuje konkurentów, uzyskując bardzo dobry rezultat. Nieco gorzej, ale z wynikami na dobrym poziomie, wypadają Continental i Dębica. Yokohama i Zeetex uzyskują przeciętne rezultaty. Tabelę z jednakowym wynikiem zamykają Goodyear i Imperial. Ich opory toczenia są najwyższe.

Test opon zimowych – zestawienie punktacji i klasyfikacja

fot. Robert Magdziak/Motor
Wyniki testu opon zimowych Producent Model INFORMACJE O OPONIE Segment rynku: Kraj produkcji: Data produkcji: Zmierzona sztywność nowej: Zmierzona sztywność po teście: Cena 1 sztuki 225/45 R17: WYNIKI NA ŚNIEGU Próba Hamowanie z 50 km/h Trakcja bez ASR Dystans 0-20 km/h z ASR Jazda na czas SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU WYNIKI NA MOKREJ NAWIERZCHNI Próba Hamowanie ze 100 km/h Aquaplaning wzdłużny Aquaplaning poprzeczny Jazda po okręgu Jazda na czas SUMA PUNKTOW NA MOKRYM WYNIKI NA SUCHEJ NAWIERZCHNI Próba Hamowanie ze 100 km/h Jazda na czas Własności jezdne Komfort Hałas przy 50 km/h SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM Opory toczenia OGÓLNA SUMA PUNKTÓW PRODUCENT Suma punktów KLASYFIKACJA
Continental Goodyear Nokian Yokohama Falken Dębica Imperial Zeetex
WinterContact TS 870 UltraGrip Performance 3 Snowproof 2 BluEarth Winter V906 Eurowinter HS02 Pro Frigo HP2 Snowdragon UHP WH 1000
premium premium średni średni średni budżetowy budżetowy budżetowy
Słowacja Niemcy Finlandia Filipiny Turcja Niemcy Chiny Chiny
46. tydzień 2023 34. tydzień 2023 32. tydzień 2023 26. tydzień 2023 38. tydzień 2022 42. tydzień 2023 31. tydzień 2023 27. tydzień 2022
63 Shore 64 Shore 65 Shore 68 Shore 63 Shore 63 Shore 65 Shore 63 Shore
59 Shore 61 Shore 63 Shore 63 Shore 59 Shore 60 Shore 64 Shore 63 Shore
598 zł 588 zł 494 zł 420 zł 453 zł 324 zł 247 zł 270 zł
Ocena Continental Goodyear Nokian Yokohama Falken Dębica Imperial Zeetex
maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
20 26,2 m 20 27,3 m 19,4 27,4 m 19,3 27,8 m 19,1 29,3 m 18,1 27,2 m 19,4 29,1 m 18,2 30,2 m 17,6
10 298,6 daN 10 288,6 daN 9,4 287,9 daN 9,4 287,0 daN 9,4 273,3 daN 8,8 298,8 daN 9,4 278,0 daN 9,3 266,3 daN 8,9
10 6,61 m 10 7,14 m 9,7 7,10 m 9,6 7,13 m 9,6 7,69 m 9,1 7,14 m 9,7 7,24 m 9,3 7,55 m 8,9
20 79,9 s 20 83,3 s 19,3 82,2 s 19,5 82,7 s 19,4 86,6 s 18,6 81,8 s 19,6 83,4 s 19,3 87,6 s 18,4
60 60 57,8 57,8 57,5 54,6 58,1 56,1 53,8
Ocena Continental Goodyear Nokian Yokohama Falken Dębica Imperial Zeetex
maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
30 49,0 m 29,5 48,2 m 30 51,6 m 28 49,7 m 29,1 49,4 m 29,3 54,0 m 26,5 55,8 m 25,5 53,8 m 26,7
20 78,6 km/h 19,5 80,5 km/h 20 75,0 km/h 18,6 72,2 km/h 17,9 72,0 km/h 17,9 73,9 km/h 18,4 69,7 km/h 17,3 68,3 km/h 17
5 3,69 m/s² 4,7 3,91 m/s² 5 3,53 m/s² 4,5 3,06 m/s² 3,9 3,40 m/s² 4,3 3,52 m/s² 4,5 2,62 m/s² 3,3 2,48 m/s² 3,2
10 0,785 g 10 0,788 g 10 0,740 g 9,4 0,748 g 9,5 0,773 g 9,8 0,723 g 9,2 0,712 g 9 0,697 g 8,8
35 84,9 s 35 85,5 s 34,8 87,8 s 33,9 87,0 s 34,2 85,5 s 34,8 88,9 s 33,4 90,4 s 32,8 92,1 s 32,1
100 98,7 99,8 94,4 94,6 96,1 92 87,9 87,8
Ocena Continental Goodyear Nokian Yokohama Falken Dębica Imperial Zeetex
maks. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt. wynik pkt.
40 44,7 m 39 43,6 m 40 44,3 m 39,4 45,6 m 38,2 44,0 m 39,6 46,9 m 37 45,7 m 38,1 45,9 m 37,9
35 52,09 s 34,9 52,52 s 34,6 53,05 s 34,2 52,47 s 34,6 51,91 s 35 53,09 s 34,2 52,28 s 34,7 52,14 s 34,8
10 6,563 pkt 9,7 6,750 pkt 10 5,938 pkt 8,8 6,188 pkt 9,2 6,125 pkt 9,1 5,250 pkt 7,8 5,750 pkt 8,5 6,500 pkt 9,6
5 7,000 pkt 5 6,500 pkt 4,6 6,500 pkt 4,6 6,875 pkt 4,9 6,500 pkt 4,6 7,000 pkt 5 6,000 pkt 4,3 6,500 pkt 4,6
5 64,9 dB 5 65,4 dB 5 66,3 dB 4,9 66,7 dB 4,9 65,4 dB 5 67,2 dB 4,8 65,1 dB 5 64,9 dB 5
95 93,6 94,2 91,9 91,8 93,3 88,8 90,6 91,9
5 0,828 4,5 0,981 3,8 0,74 5 0,885 4,2 0,954 3,9 0,838 4,4 0,981 3,8 0,954 3,9
maks. Continental Goodyear Nokian Yokohama Falken Dębica Imperial Zeetex
260 256,8 255,6 249,1 248,1 247,9 243,3 238,4 237,4
1 2 3 4 5 6 7 8
fot. Robert Magdziak/Motor

1. miejsce: Continental WinterContact TS 870

Zwycięża test dzięki doskonałemu zbilansowaniu. Wygrywa rywalizację na śniegu, a na mokrym i suchym asfalcie uzyskuje bardzo wysokie noty. Opona zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, do tego jest cicha i oszczędna.

2. miejsce: Goodyear UltraGrip Performance 3

Doskonale radzi sobie w próbach na suchym i mokrym asfalcie, gdzie wygrywa z Continentalem. Do zwycięzcy traci jednak na śniegu i w konkurencji oporów toczenia. Goodyear to solidna i bezpieczna opona dla wymagających kierowców.

3. miejsce: Nokian Snowproof 2

Miejscem na podium potwierdza wysoki poziom produktów tej marki. Opona ma stabilne parametry i dobrze radzi sobie we wszystkich konkurencjach testowych. Jest bezpieczna, a ponadto ma najniższy w stawce współczynnik oporów toczenia.

4. miejsce: Yokohama BluEarth Winter V906

W konkurencjach testowych uzyskuje wyniki na poziomie podobnym do Nokiana, ma jednak niższą odporność na aquaplaning. Do tego traci punkty w próbie oporów toczenia. Zaletą japońskiej opony jest z kolei atrakcyjna cena.

5. miejsce: Falken Eurowinter HS02 Pro

Uzyskuje dobry wynik punktowy, ale nie jest odpowiednio zbilansowanym produktem. Bardzo dobrze radzi sobie na suchym i mokrym asfalcie, za to na śniegu wypada poniżej oczekiwań. Ma też wysokie opory toczenia.

6. miejsce: Dębica Frigo HP2

Zwycięża rywalizację w segmencie budżetowym, uzyskując wynik znacznie lepszy od konkurentów ze swojej klasy. Polska opona doskonale radzi sobie na śniegu i dobrze na mokrym asfalcie. Jej najsłabszą stroną są własności na sucho.

7. miejsce: Imperial Snowdragon UHP

Nie zachwyca osiągami. Dobrze radzi sobie jedynie na suchym asfalcie. Na śniegu ma kiepskie parametry, a na mokrej drodze może wręcz być niebezpieczna. Ma wysokie opory toczenia. Jedynym atutem opony jest niska cena.

8. miejsce: Zeetex WH 1000

Podobnie jak Imperial, radzi sobie tylko na suchym asfalcie. W pozostałych konkurencjach testowych najczęściej zamyka tabele punktowe. Parametry opony na śniegu i mokrym asfalcie są często poniżej poziomu akceptowalności.

Gdzie testowaliśmy

fot. Robert Magdziak/Motor

Opony zostały kupione w sklepie internetowym i przetransportowane do Niemiec, gdzie po zamontowaniu na felgi przeszły proces docierania. Aby usunąć wierzchnią warstwę gumy, która w początkowej fazie eksploatacji może być śliska, kierowcy testowi na każdym komplecie ogumienia pokonywali kilka okrążeń na mokrym okręgu. Następnie w Szwecji wykonaliśmy próby na śniegu, a po przetransportowaniu opon z powrotem do Niemiec zbadaliśmy ich własności na mokrym i suchym asfalcie.

Pomiary na zimno

fot. Robert Magdziak/Motor

Podczas testów w warunkach zimowych koła były przechowywane w nieogrzewanym magazynie. Do ciepłego warsztatu trafiały tylko na czas przykręcania do auta.

https://magazynauto.pl/porady/wymiana-opon-zimowych-na-nowe,aid,178

PODSUMOWANIE

fot. Robert Magdziak/Motor

W tegorocznym teście cztery opony uzyskują naszą rekomendację. Continental łączy najwyższy poziom bezpieczeństwa z niskimi oporami toczenia. Goodyear zapewnia wysokie osiągi, ale nie jest już tak oszczędny. Mistrzem oszczędności okazuje się za to Nokian, który dodatkowo jest stabilny i bezpieczny. Yokohama wypada dobrze i ma atrakcyjną cenę. Propozycją dla oszczędnych jest Dębica, ponieważ osiągi produktów Imperial i Zeetex są poniżej oczekiwań.

Idź do oryginalnego materiału