Jeden bieżnik, dwaj producenci. Czy jednakowe ogumienie różnych marek ma takie same własności? W teście na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu porównujemy opony całoroczne Dębicy i Savy. Jedna z nich bardziej zasługuje na miano opony wielosezonowej.
Opony w teście
Porównaliśmy dwie opony wielosezonowe w rozmiarze 235/60 R18. Oba produkty miały indeks nośności 107 i prędkości V. Zarówno Dębica, jak i Sava to marki należące do koncernu Goodyear.
Dębica Navigator 3
- Cena: 494 zł
Sava All Weather
- Cena: 500 zł
1745
Oba produkty poddaliśmy wyczerpującym próbom podczas realizacji tegorocznego testu opon wielosezonowych. W szwedzkim ośrodku testowym zbadaliśmy własności zimowe Dębicy i Savy, a próby na suchym i mokrym asfalcie wykonaliśmy w centrum badawczym zlokalizowanym w Niemczech.
https://magazynauto.pl/porady/test-opon-zimowych-2024-2025-budzetowe-klasa-srednia-premium-pomiary-rozmiar-225-45-r17,aid,4661Przewaga zależy od warunków
Przeprowadzone na początku testu badania w warunkach zimowych wykazały nieznaczną przewagę Dębicy nad Savą. Polska opona wygrała wszystkie konkurencje rozgrywane na śniegu.
Z kolei na suchym asfalcie Sava odrobiła straty, okazując się nieco lepszą od Dębicy. O wyniku końcowym porównania zadecydowały rezultaty ogumienia na mokrym asfalcie. Tu różnica pomiędzy oponami była największa, i to na korzyść Savy. Słoweńskie opony wykazały wyższą odporność na zarówno wzdłużny, jak i poprzeczny aquaplaning. Do tego Sava zauważalnie lepiej wypadła w próbie hamowania awaryjnego oraz miała wyższą przyczepność boczną podczas jazdy po mokrym okręgu.
https://magazynauto.pl/porady/opony-letnie-caloroczne-czy-zimowe-nasz-test,aid,1162Różnice są, ale niezbyt wielkie
Co ciekawe, w próbie określającej współczynnik oporów toczenia oba produkty uzyskały niemal jednakową notę, a w konkurencji hałasu zewnętrznego nieco cichsza okazała się Dębica. Oba produkty miały tej samej głębokości bieżnik, a pomiary twardości mieszanki przed i po teście wykazały, iż Dębica była nieco miększa.
Przeprowadzony przez nas test pokazał, iż pomimo jednakowego wyglądu bieżnika opony mogą mieć różne parametry. W tym przypadku rozbieżności nie były duże i można powiedzieć, iż oba produkty są na podobnym poziomie. Trzeba jednak zauważyć, iż na śniegu lepiej spisuje się Dębica, ale z kolei jako opona wielosezonowa do zastosowań na różnych rodzajach nawierzchni bardziej sprawdzi się Sava.
https://magazynauto.pl/porady/opona-bieznikowana-kontra-produkty-klasy-budzetowej-i-sredniej-czy-oszczednosc-warta-jest-ryzyka,aid,3276Wyniki na suchym asfalcie
Hamowanie ze 100 km/h
Awaryjne zatrzymanie jadącego 100 km/h ciężkiego samochodu to wyjątkowo ciężka dla ogumienia próba. W tej konkurencji obie opony uzyskały podobne rezultaty, choć nieco lepiej wypadła Sava. Auto wyposażone w opony Dębica, by się zatrzymać, potrzebowało 0,8 metra dłuższego dystansu.
- Dębica: 45,0 m
- Sava: 44,2 m
Głośność zewnętrzna
Próba określa poziom hałasu emitowany przez przejeżdżający samochód. Głośność zewnętrzna mierzona była na certyfikowanym stanowisku, przez które auto przetaczało się z prędkością 50 km/h z wyłączonym silnikiem. Nieco mniejszy hałas emitują opony Dębica, ale różnica pomiędzy nimi a produktami firmy Sava to jedyne 0,5 dB.
- Dębica: 66,3 dB
- Sava: 66,8 dB
Jazda po torze na czas
Pomiary jazdy po torze na czas zakończyły się dla obu opon zbliżonymi wynikami. Różnica pomiędzy Dębicą a Savą to mniej niż 0,1 sekundy. Jednak podczas wykonywania tej próby określane są też własności jezdne ogumienia oraz komfort. Tu w obu przypadkach subiektywna ocena kierowcy testowego była nico wyższa w przypadku opon Sava.
- Dębica: 54,77 s
- Sava: 54,85 s
Opory toczenia
Określany w laboratorium na stanowisku bębnowym współczynnik oporów toczenia ma przełożenie na zużycie paliwa przez silnik auta. Wartość określa, ile energii tracone jest podczas toczenia się opon. W tej próbie oba produkty uzyskały niemal jednakowe wyniki. Tak niewielka różnica pomiędzy oponami mieści się w granicach błędu pomiarowego.
- Dębica: 0,698
- Sava: 0,700
Wyniki na mokrym asfalcie
Aquaplaning poprzeczny
Odporność na aquaplaning określa się, przejeżdżając autem przez zlokalizowaną na łuku warstwę wody. W trakcie wykonywania próby kierowca za każdym przejazdem zwiększa prędkość, a aparatura pomiarowa rejestruje przyspieszenie boczne w pojeździe. Sava znacznie później traci przyczepność z asfaltem.
- Dębica: 3,01 m/s2
- Sava: 3,24 m/s2
Aquaplaning wzdłużny
W tej próbie połączony z szyną z podłożem samochód jedzie po torze, na którym głębokość wody ma 9 mm. Auto za każdym razem utrzymuje ten sam tor jazdy. Aparatura pomiarowa rejestruje prędkość, przy której poślizg lewego przedniego koła przekracza 15 procent. W tym starciu lepiej wypada Sava, która wpada w poślizg przy wyższej prędkości niż Dębica.
- Dębica: 77,6 km/h
- Sava: 81,0 km/h
Hamowanie ze 100 km/h
Hamowanie awaryjne na mokrej nawierzchni to z punktu widzenia bezpieczeństwa najważniejszy parametr ogumienia. W krytycznej sytuacji na drodze liczą się centymetry. Kolejna próba na mokrej nawierzchni wygrana przez opony Sava. Dębica na wyhamowanie tego samego auta z prędkości 100 km/h potrzebuje o 2,3 metra dłuższego dystansu od niej.
- Dębica: 54,2 m
- Sava: 51,9 m
Jazda po mokrym okręgu
W tej próbie kierowca testowy jeździ jak najszybciej po torze w kształcie okręgu o średnicy 55 metrów. Samochód porusza się na granicy przyczepności, a sprzęt pomiarowy rejestruje przeciążenie boczne. Sava okazuje się oponą o wyższej przyczepności bocznej na mokrym asfalcie. Samochód na oponach Dębica wcześniej wpada w poślizg.
- Dębica: 0,719 g
- Sava: 0,746 g
Wyniki na śniegu
Trakcja (siła napędowa)
Ta konkurencja określa siłę uciągu, jaką generują opony przyspieszającego samochodu. Podczas wykonywania pomiarów system ASR samochodu jest wyłączony, a kierowca w trakcie przyspieszania utrzymuje poślizg kół w przedziale 10-60 procent. Z buksującymi kołami lepiej przyspiesza samochód wyposażony w ogumienie firmy Dębica.
- Dębica: 328,9 daN
- Sava: 320,9 daN
Dystans 0-20 km/h
Druga próba związana z przyspieszaniem na śniegu rozgrywana jest przy aktywnym układzie antypoślizgowym ASR. Kierowca przyspiesza z pedałem gazu wciśniętym do oporu, a aparatura pomiarowa rejestruje dystans potrzebny na rozpędzenie auta do prędkości 20 km/h. Tę próbę także wygrywa Dębica, która rozpędza auto sprawniej od Savy.
- Dębica: 8,85 m
- Sava: 9,06 m
Jazda po torze na czas
Zadaniem kierowcy testowego jest jak najszybsze przejechanie toru o długości 1250 metrów pokrytego skompresowanym śniegiem. Lepszy czas przejazdu udało się uzyskać na oponach Dębica, na których auto dojechało do mety o 0,8 sekundy wcześniej niż to samo wyposażone w Savy. Także subiektywne noty kierowcy, m.in. za precyzję prowadzenia czy balans pojazdu, były ba korzyść Dębicy.
- Dębica: 78,4 s
- Sava: 79,2 s
Hamowanie z 40 km/h
Próba awaryjnego hamowania rozgrywana była z prędkości 40 km/h na skompresowanym śniegu. Tu zadaniem kierowcy jest silne wciśnięcie pedału hamulca i utrzymywanie prostolinijnego toru jazdy. Dystans potrzebny na zatrzymanie pojazdu jest rejestrowany automatycznie. Kolejna próba na śniegu wygrana przez Dębicę. Samochód wyposażony w opony Sava zatrzymał się o 30 centymetrów dalej.
- Dębica: 18,2 m
- Sava: 18,5 m
Klasyfikacja końcowa
Maksymalna liczba punktów | Dębica Navigator 3 | Sava All Weather |
100 | 90,2 | 91,5 |
100 | 89,9 | 92,8 |
60 | 59,6 | 58,6 |
260 | 239,7 | 242,9 |
2 | 1 |
PODSUMOWANIE
Z wyglądu takie same, jednak nieco się różnią. Największą przewagę Savy nad Dębicą widać w konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie. Na sucho różnica już jest znacznie mniejsza. Z kolei na śniegu nieco lepiej wypada Dębica.