Ostatni skok w amerykańskich dotacjach na zakup samochodów elektrycznych przyniósł Tesli rekord sprzedaży po miesiącach spadków. Dostawy firmy kierowanej przez Elona Muska wzrosły o 7,4% rok do roku, do 497 099 pojazdów w ostatnim kwartale. Analitycy spodziewali się średnio spadku o około 5%. W pierwszych dwóch kwartałach roku dostawy Tesli spadły o około 13% każdy.
Analitycy zakładali już, iż niektórzy potencjalni nabywcy w USA dokonają zakupów, zanim ulga podatkowa w wysokości 7500 dolarów wygaśnie pod koniec września. Jednak większość z nich spodziewała się dalszego spadku. Pytanie brzmi, jaki wpływ na sprzedaż w bieżącym kwartale i kolejnych kwartałach będą miały potencjalne wcześniejsze zakupy.
Musk już wcześniej zapowiadał, iż spodziewa się trudnych kwartałów. Jednak miliarder z branży technologicznej od dawna bagatelizuje znaczenie sprzedaży samochodów dla firmy. Przyszłość Tesli, jak twierdzi, leży w robotaksówkach i robotach humanoidalnych. Jednak w obu tych obszarach firma jest wciąż w powijakach i musi stawić czoła silnej konkurencji. Łącznie Tesla wyprodukowała w ostatnim kwartale 447 410 samochodów wszystkich modeli, czyli o około 4,8 procent mniej niż rok wcześniej.
Polityka Muska i większa konkurencja
W pierwszym kwartale za przyczynę spadku uznawano okres przejściowy dla najlepiej sprzedającego się Modelu Y oraz kontrowersje wokół działalności politycznej prezesa Tesli, Muska. Jednak w drugim kwartale sytuacja się nie poprawiła, a produkcja Modelu Y pozostała stabilna.
Tesla mierzy się z rosnącą konkurencją ze strony innych producentów na rynku samochodów elektrycznych – podczas gdy gama modeli pioniera pozostała w dużej mierze niezmieniona, przynajmniej wizualnie. Co więcej, wielu nabywców na ważnym rynku amerykańskim decyduje się na pojazdy z napędem hybrydowym lub spalinowym. Jednocześnie amerykańscy producenci samochodów ograniczyli swoje plany dotyczące elektrycznych modeli dużych pickupów, które cieszą się popularnością w Ameryce. Futurystycznie wyglądający elektryczny pickup Tesli, Cybertruck, również nie okazał się hitem sprzedażowym.
Dalsze spadki w Europie
W Europie Tesla kontynuuje gwałtowny spadek. Według danych stowarzyszenia branżowego ACEA, liczba nowych rejestracji w Unii Europejskiej spadła w sierpniu o 36,6% rok do roku, do 8220 pojazdów. W lipcu spadek wyniósł nieco ponad 42%. Udział Tesli w rynku motoryzacyjnym UE spadł od tego czasu do 1,2%.