Po latach zapowiedzi i spekulacji Tesla wreszcie uruchamia swoją usługę robotaksówek. Pierwsze pojazdy wyjadą na ulice Austin w Teksasie, obsługując pasażerów w ograniczonej strefie i na razie tylko w ramach programu wczesnego dostępu.
Zamiast zapowiadanego futurystycznego Cybercaba bez kierownicy i pedałów, Tesla postawiła na Model Y, wyposażony w najnowszą wersję systemu Full Self-Driving (FSD). Cybercab ma wejść do produkcji dopiero w 2026 roku.
Bezpieczny start, ale pod lupą
Jak podkreślił Elon Musk, firma celowo zaczyna ostrożnie – w pierwszym tygodniu ma jeździć zaledwie 10 pojazdów, ale liczba ta ma wzrosnąć do tysiąca w ciągu kilku miesięcy. Usługa będzie działać od 6:00 do północy i będzie dostępna tylko dla wybranych użytkowników zaproszonych do testów.
Start Tesli w Austin przyciąga uwagę także ze względu na nowe prawo Teksasu, które od września 2025 r. wymaga uzyskania zgody od stanowego Departamentu Pojazdów Motorowych (DMV Department of Motor Vehicles) na działalność autonomicznych pojazdów bez kierowców. Grupa demokratycznych parlamentarzystów wystosowała list do Tesli z prośbą o przesunięcie startu i przedstawienie dowodów na zgodność z nadchodzącymi przepisami.


W tle napięcia polityczne i wyzwania regulacyjne
Wydarzenie zbiega się w czasie z medialnym konfliktem Elona Muska i Donalda Trumpa. Po intensywnym okresie współpracy i wzajemnych oskarżeń, Musk zadeklarował, iż ponownie skupia się na rozwoju swoich firm. W tym właśnie kontekście wielu analityków widzi autonomiczne pojazdy jako kolejną falę wzrostu Tesli.
- Sprawdź także: Nowa Tesla Model S i X oficjalnie! Te zmiany uratują Teslę?
– Dla Tesli to początek złotej ery autonomii – komentuje Daniel Ives z Wedbush, który szacuje, iż robotaksówki mogą w przyszłości dodać choćby bilion dolarów do wartości rynkowej firmy.
Tesla w tyle za konkurencją?
Pomimo medialnego szumu, Tesla nie jest pierwszą firmą oferującą komercyjne robotaksówki. Już teraz usługi takie prowadzą Waymo (Google), Zoox (Amazon), Motional (Hyundai) i inni. Tylko w Austin działa sześć firm testujących autonomiczne pojazdy. Jednocześnie Tesla walczy z problemami finansowymi – w pierwszym kwartale 2025 roku zysk firmy spadł o 71%, głównie przez spadek sprzedaży w kluczowych regionach. Uruchomienie robotaksówek ma szansę odwrócić ten trend – ale pod warunkiem, iż system FSD przejdzie pomyślnie kolejne testy bezpieczeństwa.
Śledztwo NHTSA i pytania o bezpieczeństwo
Amerykańska agencja NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) od października 2024 roku prowadzi śledztwo w sprawie systemu FSD po kilku zgłoszeniach o wypadkach. Na początku maja 2025 roku agencja zażądała dodatkowych informacji od Tesli w związku z planowanym uruchomieniem usługi w Austin.
Jak podkreśla NHTSA, nie zatwierdza ona nowych technologii z wyprzedzeniem – to producenci są odpowiedzialni za certyfikację bezpieczeństwa pojazdów, a agencja interweniuje w razie incydentów lub potencjalnych usterek.