Tesla rozpoczyna produkcję nowego komputera HW5 (AI5) do autonomicznej jazdy, zleconą TSMC i Samsungowi. Nowy układ ma osiągać choćby 2500 TOPS, a pierwsze pojazdy z tym sprzętem pojawią się jeszcze w tym roku.
Tesla zamawia już nową generację komputerów HW5 (AI5) do systemu Full Self-Driving, które mają trafić do produkcji w fabrykach TSMC i Samsunga. Według doniesień z Korei, wydajność nowego układu sięgnie 2000–2500 TOPS (bilionów operacji na sekundę), czyli pięciokrotnie więcej niż obecny HW4 montowany w Modelu Y.
TSMC ma produkować chipy HW5 w procesie 3 nm N3P, a Tesla może stać się jednym z największych klientów tej technologii. Samsung pozostaje alternatywnym dostawcą – jego produkcja ruszy masowo dopiero w 2026 roku, gdy Tesla zacznie szeroko wdrażać HW5 w nowych pojazdach.
Nowy komputer to nie wszystko. Tesla planuje także ulepszenie kamer FSD – Samsung dostarczy kamery typu „Weather Proof”z podgrzewaną soczewką, które w mniej niż minutę usuwają lód i śnieg. Nowe kamery będą miały sześciokrotnie twardszą powłokę i będą hydrofobowe, co poprawi widoczność w trudnych warunkach pogodowych.

Model Y 2026
Pierwsze samochody z HW5 mają trafić do klientów jeszcze przed końcem 2025 roku, prawdopodobnie w okresie świątecznym. Elon Musk zapowiada też premierę systemu FSD 14, które ma czterokrotnie poprawić najważniejsze parametry autonomii. Tesla deklaruje przy tym, iż jeżeli HW3 nie poradzi sobie z nowym FSD, właściciele otrzymają darmowy upgrade do HW4.
Na koniec przypomnijmy, iż pierwsze testy nowej platformy robotaxi Tesli ruszą w Austin już w tygodniu 21 czerwca 2025 roku. W pilotażu weźmie udział kilkanaście autonomicznych Modeli Y z zestawem AI4, które będą poruszać się po ulicach miasta bez kierowcy.
