Skoda Enyaq iV to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli elektrycznych w ofercie czeskiego producenta, który zyskał uznanie dzięki swojemu przestronnemu wnętrzu, zaawansowanej technologii i całkiem solidnemu zasięgowi
Jako, iż na naszych łamach testowaliśmy wielokrotnie Enyaq w wersji iV 80, to w poniższym tekście skupimy się na różnicach pomiędzy wersjami 80 i 85.
Za użyczenie auta do testu dziękujemy Skoda Polska – polskiemu importerowi czeskiej marki!
Zanim zaczniemy…
Wersja Enyaq 85 L&K (Laurin & Klement) to wyższa specyfikacja, która przyciąga uwagę dzięki bogatszemu wyposażeniu, lepszym osiągom oraz wyższej jakości wykończenia. W tym teście przyjrzymy się różnicom między tymi dwoma wersjami, koncentrując się na kluczowych aspektach takich jak napęd, zasięg, wyposażenie oraz komfort.
1. Napęd i moc
Skoda Enyaq 80:
- Wersja 80 napędzana jest przez silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW), który przekłada się na przyzwoite osiągi – przyspieszenie 0-100 km/h w 8,5 sekundy. Jest to wersja z napędem na tylną oś (RWD), co poprawia zwrotność podczas manewrów i pozwala na oszczędności w zużyciu energii.
Skoda Enyaq 85 L&K:
- W wersji 85 L&K, napęd także jest na tylnią oś, ale oferuje moc 286 KM (210 kW), co pozwala na szybsze przyspieszenie i lepsze wrażenia z jazdy. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje tylko 6,9 sekundy, co jest znaczną poprawą w porównaniu do wersji 80. Zwiększona moc nie tylko poprawia osiągi, ale także sprawia, iż Enyaq 85 L&K lepiej radzi sobie w trudniejszych warunkach drogowych, zachowując dynamikę i płynność jazdy.
2. Zasięg i akumulator
Skoda Enyaq 80:
- W wersji 80 zastosowano akumulator o pojemności netto 77 kWh. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi około 500-520 km według cyklu WLTP, co jest wystarczające do codziennych dojazdów i dłuższych podróży. Maksymalna moc ładowania DC to 125kW. O tym, jak wygląda zużycie w realnych warunkach możecie przeczytać w jednej z naszych wcześniejszych publikacji:
Elektryczna turystyka – Skoda Enyaq iV 80 w trasie
Skoda Enyaq 85 L&K:
- W wersji 85 L&K znajduje się również akumulator o pojemności brutto 82 kWh (z czego użyteczne to właśnie 77 kWh). Dzięki poprawionemu silnikowi , zasięg tej wersji może wynosić około 540-560 km na jednym ładowaniu (wg. WLTP naturalnie), co jest pewną przewagą nad wersją 80. Istotną różnicą jest mozliwość ładowania z mocą 175kW, co naprawdę przydaje się w trasie. Przy Trasie Pomiarowej średnie zużycie pod górę wyniosło równe 18 kWh na 100 kilometrów (ale na pokładzie 4 osoby i cały bagażnik zajęty), w drugą stronę 15,4. Średnio daje to 16,7 kWh/100 km, czyli realny zasięg w okolicach 460 kilometrów, przy umiarkowanie sprzyjających warunkach.
3. Wyposażenie i wykończenie wnętrza
Skoda Enyaq 80:
- W wersji 80 otrzymujemy już wysokiej jakości wykończenie wnętrza, z przestronną kabiną, ekranem dotykowym o przekątnej 13 cali, systemem multimedialnym i akustyką w standardzie. Opcjonalnie możemy mieć koniakową tapicerkę skórzaną, fotele z masażem oraz podgrzewaniem/wentylacją. Za wrażenia odsłuchowe może zadbać system audio marki Canton, który jest naprawdę niezłej jakości. Z opcji wartych rozważenia trzeba wymienić system Travel Assist 2.0, system kamer 360 stopni dobrej jakości, czy wyświetlacz przezierny (HUD) z rozszerzoną rzeczywistością.
Skoda Enyaq 85 L&K:
- Wersja Laurin & Klement to najwyższa półka w ofercie Enyaq, z bardzo bogatym wyposażeniem standardowym. Zmiany w stosunku do Enyaq 80 obejmują m.in. jasną skórzaną tapicerkę sygnowaną logiem Laurin & Klement. Fotele są naturalnie z funkcją masażu, wentylowane oraz podgrzewane. Tak jak w iV 80 znajdziemy tu HUD AR, kamery 360 stopni, poprawiony system Travel Assist (z funkcja asystent zmiany pasa ruchu na autostradzie).
- Dodatkowo w 85 L&K znajdziemy odświeżony system audio,opracowany we współpracy z firmą Canton, co w pewnym poprawia jakość dźwięku w kabinie.
4. Cena
Różnica w cenie między (jeszcze dostępnym gdzieniegdzie) Enyaq 80, a Enyaq 85 L&K jest zauważalna. Dodatkowe wyposażenie, wyższa moc, lepszy zasięg oraz bardziej luksusowe wykończenie wnętrza podnoszą cenę wersji 85 L&K. Warto jednak pamiętać, iż dla osób, które oczekują lepszych osiągów, większego zasięgu i wyższego komfortu, różnica w cenie może być uzasadniona. Nawet podstawowa wersja Enyaq 85 aktualnie zaczyna się od 247000 pln, L&K natomiast to wydatek minimum 297k pln.
Podsumowanie
Skoda Enyaq 85 w wersji Laurin & Klement to zdecydowanie propozycja dla ludzi, którzy skłonni są wydać dodatkowe kilkadziesiąt tysięcy złotych za auto wyposażone w absolutnie wszystko, co jest konieczne do komfortowego połykania kolejnych kilometrów. Osobiście kupiłbym bez zawahania L&K. Natomiast, jeżeli priorytetem dla Was jest zasięg na 1 ładowaniu, moc ładowania i sprawny napęd, to rozważcie wzięcie podstawowej wersji 85 i doposażcie ją w niezbędne Wam opcje. przez cały czas będziecie zachwyceni swoim Enyaq, a i portfel Wam podziękuje
Tekst i foto: Bartek Teklak