Volkswagen to jeden z tych producentów, który ma dosyć spore doświadczenie w kwestii sportowych samochodów. Nie chodzi tutaj wyłącznie o auta cywilne, ale też szeroką gamę modeli, które były wykorzystywane w motorsporcie. Co więcej – modele te zwykle odnosiły spore sukcesy a niemiecki producent uznawany był za jednego z najlepszych i najbardziej solidnych, chociażby w rajdach samochodowych i rallycrossie.
Volkswagen o niebotycznych możliwościach
Wszystko, czego dotkną, zamienia się w złoto. Dokładnie takie w środowisku było zdanie na temat tego, co w świecie motorsportu wyczynia Volkswagen. Marka zaangażowała się w Rajdowe Mistrzostwa Świata i ze swoim Polo R WRC absolutnie zdominowała ten cykl na przestrzeni czterech lat. To samo było później w świecie odradzającego się z marazmu rallycrossu. jeżeli chodzi o same rajdy na najwyższym poziomie, historia fabrycznego teamu zakończyła się w 2017 roku. Volkswagen wciąż miał jednak na trasach spore przedstawicielstwo, a to za sprawą modelu niższej kategorii, czyli Polo GTI R5.
Samochód dysponował napędem na cztery koła i mocą niecałych 300 koni mechanicznych. Zgodnie z regulacjami, miał silnik o pojemności 1.6 litra. Była to jednostka turbodoładowana ze zwężką 32 mm. Skrzynia biegów była oczywiście sekwencyjna, dochodziły do tego rajdowe hamulce, koła, opony, czy całe niezwykle skomplikowane zawieszenie. Standardem jest oczywiście klatka bezpieczeństwa, fotele kubełkowe, czy też cała technologia sterująca. Komuś, kto nie siedzi do końca w temacie rajdów samochodowych, trudno będzie to sobie wyobrazić, natomiast Polo GTI R5 szczególnie w środku bardziej przypomina statek kosmiczny, niż zwykły samochód. Technologicznie zresztą też zbytnio nie odstaje.
Osiągi robią wrażenie
Volkswagen Polo GTI R5 rozpędza się do 100 km/h w około 4,1 sekundy. Dużego wrażenia nie robi z kolei jego prędkość maksymalna. W zależności od ustawień, są to okolice 200 km/h. Ktoś powie, iż to kilka i pierwszy lepszy samochód pojedzie na autostradzie szybciej. Oczywiście to prawda, natomiast w rajdach samochodowych nikt do tego parametru nie przykłada większej uwagi. Tu liczy się przyspieszenie, reaktywność, jak najlepsze prowadzenie. Odcinki specjalne rajdów nie są autostradami i choćby prędkości rzędu 180 km/h bywają tam rzadkością.
Polo GTI R5 nie odniosło spektakularnego sukcesu na trasach mistrzostw świata. Natomiast do dzisiaj jest chętnie wykorzystywane w różnych mistrzostwach krajowych – przede wszystkim w Skandynawii. Choć na rynku pojawiają się nowe konstrukcje, Polo wciąż osiąga tam bardzo dobre wyniki. jeżeli ktoś z was byłby zainteresowany kupnem takiego auta, chociażby do imprez amatorskich, czy track day, jest to oczywiście możliwe. Należy jednak przygotować się na spory wydatek. Ceny Polo GTI R5 startują dziś w okolicach 850 tysięcy złotych. Są też jednak egzemplarze wystawione na sprzedaż za przeszło milion. Szukać należy ich na portalach specjalistycznych.
Zdjęcia: Volkswagen AG