Ten nowy silnik spalinowy to „przełomowe rozwiązanie”. Będą go wkładać choćby do elektryków

2 godzin temu

Toyota już od dłuższego czasu rozwija całkowicie nową generację silników spalinowych. Japończycy są przekonani, iż silnik spalinowy ma przed sobą jeszcze świetlaną przyszłość, mimo ciągłego rozwoju elektryków. Największy producent samochodów na świecie potwierdził swoje przywiązanie do tego rodzaju jednostek. I jest to przywiązanie długoterminowe. Jednocześnie nawiązał współpracę z innymi japońskimi markami – Subaru i Mazdą.

Japończycy mają bardzo ambitne plany

fot. Toyota

Trójka producentów z Japonii opracowała nowy silnik spalinowy. A adekwatnie, całkowicie nową rodzinę silników spalinowych. Jednostki czterocylindrowe, mniejsze i lżejsze od dotychczasowych, są reklamowane jako „przełomowe rozwiązanie”. Mówi o tym sam dyrektor ds. technologii firmy, Hiroki Nakajima.

Na chwilę obecną wiemy już całkiem sporo o nowych silnikach. Japoński gigant chce wprowadzić na rynek jednostki o pojemności 1,5 i 2 litrów w niemal każdym typie układu napędowego. Andrea Carlucci, wiceprezes ds. strategii produktowej Toyota Europe powiedziała w wywiadzie dla Automotive News, iż kluczowa jest wszechstronność nowego rozwiązania.

Andrea Carlucci dla Automotive News: – Staramy się zoptymalizować nowy silnik pod kątem każdego rodzaju zastosowania. Niezależnie od tego, czy jest to napęd elektryczny, hybrydowy, czy wodorowy.

Silnik spalinowy w samochodzie elektrycznym?

fot. Toyota

Pomysł silnika benzynowego w samochodzie elektryczny może wydawać się dziwny. Ale to wcale nie taki nieprawdopodobny scenariusz. Toyota prawdopodobnie ma na myśli pojazdy elektryczne o rozszerzonym zasięgu (EREV). W nich silnik spalinowy nie napędza kół, ale służy wyłącznie jako generator do ładowania akumulatora w trakcie jazdy. Taka konfiguracja pozwala silnikowi pracować z optymalną prędkością, zapewniając maksymalną wydajność. Przykładami mogą być BMW i3 REX, Mazda MX-30, czy nachodzący SUV Scout. Również Nissan korzysta w swoich modelach z technologii E-Power.

Japończycy zapowiedzieli już plany sprzedaży pojazdów elektrycznych o rozszerzonym zasięgu w Chinach. Ma to się odbywać za pośrednictwem lokalnego joint venture ze spółką GAC. Modele te otrzymają mały silnik spalinowy, który nie będzie mechanicznie połączony z kołami. Zamiast tego napęd będzie pochodził wyłącznie z silników elektrycznych. A jednostka spalinowa tylko do zwiększenia zasięgu.

Toyota już w 2018 roku osiągnęła 41% sprawności cieplnej. Wydaje się, iż ten wynik będzie można niedługo znacząco poprawić. Silniki nowej generacji mogą być bowiem napędzane również biopaliwami, wodorem, czy paliwami syntetycznymi. Poza hybrydami pełnowymiarowymi i pojazdami EREV, Toyota bada również hybrydy plug-in o dużym zasięgu, a Carlucci szacuje, iż przejechanie 100 kilometrów bez zużycia benzyny stanowi „punkt krytyczny”.

Idź do oryginalnego materiału