Ten gokart o mocy 1000 KM był samochodem wyścigowym Chevrolet Corvette GTP z 1986 roku

1 rok temu

Choć może na to nie wyglądać, jest to zwycięski w wyścigach prototypowy samochód sportowy, który startował w serii IMSA jako Chevrolet Corvette z 1986 roku. Po usunięciu nadwozia jest teraz zasadniczo gokartem z silnikiem umieszczonym centralnie i turbodoładowanym silnikiem wyścigowym, o mocy 1000 KM.

Klasa GTP (Grand Touring Prototype) była rywalizowana przez korwety GTP od 1984 do 1989 roku, a jeden z samochodów później startował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1990 roku. Wyprodukowano zarówno wersje samochodów z turbodoładowaniem V6, jak i V8, oraz Podwozie, które tu widzisz, odniosło jedno z dwóch zwycięstw tego modelu w wyścigu.

Szybkie fakty – Chevrolet Corvette GTP z 1986 roku

Corvette GTP były sylwetkowymi samochodami wyścigowymi zaprojektowanymi tak, aby przynajmniej nieznacznie przypominały ówczesną nową Corvette C4, kiedy zaczynały ścigać się w 1984 roku. Podwozie zostało opracowane przez Lola Cars International, tych samych ludzi, którzy opracowali podwozie Forda GT40, które wygrało w Le Mans w latach 1966, 1967, 1968 i 1969. Samochód został opracowany do konkurowania w klasie GTP (Grand Touring Prototype) serii IMSA Camel GT z takimi markami jak Jaguar, Porsche, Nissan i Mazda. Lola wcześniej opracowała podwozie dla tej serii dla Mazdy, więc zastosowali swoje wcześniejsze lekcje do nowej platformy Corvette. Zbudowano zarówno wersje V6 z turbodoładowaniem, jak i wolnossące V8, tylko V6 odniosły zwycięstwa, z dwoma zwycięstwami w sezonach 1986. Podwozie, które tu widzisz, odniosło pierwsze z tych zwycięstw z zespołem Hendrick Motorsports na Road Atlanta. Po kilku trudnych latach, naznaczonych regularnymi awariami technicznymi, w okresie 1988 Corvette GTP naprawdę dały się we znaki. Wiele kwestii zostało rozwiązanych i niestety, wtedy General Motors zdecydowało się obciąć fundusze na program. Ostatnia Corvette GTP została wyposażona w 10,2-litrowy silnik V8 Big Block Chevrolet V8 z czterema krzywkami i wysłana na wyścig w Le Mans w 1990 roku.

Mistrzostwa IMSA GT

International Motor Sports Association (IMSA) GT Championship to seria wyścigów samochodów sportowych założona w 1969 roku przez Johna Bishopa, byłego dyrektora wykonawczego Sports Car Club of America (SCCA) i jego żonę Peggy. Mistrzostwa początkowo koncentrowały się na kategoriach FIA Group 2, 3 i 4, zanim w latach 70. i 80. przekształciły się w serię Grand Touring (GT) i samochodów prototypowych.

Oto zaprojektowane przez Lolę podwozie Chevroleta Corvette GTP z 1986 roku, brakuje nadwozia, ale wszystkie części, które go napędzają, są obecne – co czyni go (prawdopodobnie) najbardziej rozrywkowym gokartem na ziemi.

Seria IMSA zyskała znaczną popularność w latach 80., stając się jedną z najważniejszych serii wyścigów samochodów sportowych w Ameryce Północnej, częściowo dzięki wprowadzeniu klasy GTP.

Klasa GTP (Grand Touring Prototype) została wprowadzona w 1981 roku. Samochody te były specjalnie zbudowanymi maszynami wyścigowymi z zamkniętymi kokpitami, specjalnie zaprojektowanymi podwoziami, mocnymi silnikami i aerodynamicznymi nadwoziami zaprojektowanymi specjalnie do rywalizacji w wyścigach wytrzymałościowych światowej klasy.

Klasa GTP gwałtownie stała się główną kategorią w IMSA, przyciągając głównych producentów, takich jak Porsche, Nissan, Toyota, Jaguar, Mazda, Ford i Chevrolet. We wczesnych latach 80. model Porsche 935 zdominował mistrzostwa, a samochód prowadziły różne prywatne zespoły. W 1983 roku Porsche wprowadziło 956, a następnie 962 w 1984 roku.

Lata 80. to złota era mistrzostw IMSA GT, z ekscytującymi wyścigami, rywalizacją i szerokim zasięgiem mediów. Jednak seria zaczęła borykać się z problemami w latach 90. z powodu połączenia czynników ekonomicznych, zmian przepisów i zwiększonej konkurencji ze strony innych serii wyścigowych.

Powyżej wideo: Ten materiał filmowy pokazuje podwozie, które widzisz w tym artykule, wraz z zabudową, które wygrało wyścig IMSA GTP w 1986 r. na torze Road Atlanta.

W 1998 roku mistrzostwa zostały przemianowane na American Le Mans Series (ALMS), które ostatecznie połączyły się z serią Grand-Am Road Racing w 2014 roku, tworząc obecne mistrzostwa IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Samochód wyścigowy Chevrolet Corvette GTP

W 1984 roku Chevrolet nawiązał współpracę z Lola Cars, brytyjskim producentem samochodów wyścigowych, znanym ze swojego doświadczenia w projektowaniu i budowaniu zwycięskich w wyścigach prototypów.

Współpraca zaowocowała opracowaniem Corvette GTP, zaprojektowanej do rywalizacji w klasie GTP prestiżowych mistrzostw IMSA GT Championship. Samochód został zbudowany na podwoziu Lola T710, wyposażonym w lekkie, aerodynamiczne nadwozie z włókna węglowego i charakterystyczny przód w stylu C4 Corvette. Chociaż trzeba było zmrużyć oczy, aby zobaczyć jakiekolwiek prawdziwe podobieństwo do samochodu drogowego C4.

Opracowano zarówno wolnossące wersje V8, jak i V6 samochodu. V6 był 3,4-litrową jednostką zbudowaną przez Ryana Falconera, zasadniczo była to zdestrokowana wersja 4,3-litrowego Chevroleta V6 z mnóstwem zmian wydajności, z których nie najmniej ważnym było dodanie wymuszonej indukcji, w wyniku czego V6 mógł mieć 1000 KM w maksymalnym stanie dostrojenia do kwalifikacji.

Silnik to 3,4-litrowy silnik V6 zbudowany przez Ryana Falconera, który dzięki turbosprężarce Garrett ma podobno 1000 KM w wersji kwalifikacyjnej.

Moc przekazywana była na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów Hewland. W warunkach wyścigowych silniki miały mieć moc 750 – 800 KM, co wciąż jest niezwykłą wartością w samochodzie tak lekkim jak ten.

Samochody Corvette GTP były w dużej mierze wystawiane głównie przez dwa zespoły, Hendrick Motorsports i Peerless Racing. Rywalizowali od 1984 do 1988 roku, a model był zgłaszany do niektórych wyścigów zgłoszonych w 1989 roku. Na początku samochody były nękane problemami z niezawodnością techniczną, z dużo większą liczbą DNF, niż General Motors uznałby za dopuszczalne.

Wersja V6 samochodu odniosła jednak dwa zwycięstwa w 1986 roku, przeciwko Porsche i najlepszym prototypowym samochodom wyścigowym na świecie, ale do 1988 roku, kiedy samochody zaczęły wyglądać zarówno szybko, jak i niezawodnie, program został odwołany przez GM.

Pokazany tutaj samochód Chevrolet Corvette GTP z 1986 roku

W samochodzie, który tu widzisz, wyraźnie brakuje oryginalnego nadwozia inspirowanego C4 Corvette. Dobrą wiadomością jest to, iż wszystkie części potrzebne do jego uruchomienia przez cały czas tam są, więc teraz jest to po prostu gokart z silnikiem umieszczonym centralnie i silnikiem, który jest zdolny do 1000 KM – jeżeli nie masz nic przeciwko podkręceniu go do końca i ryzykowaniu, iż wybuchnie na wielką skalę.

Jak widać, podwozie ma pełną klatkę bezpieczeństwa, wyścigowy fotel z uprzężą, trzy pedały, dźwignię zmiany biegów i kierownicę — wszystko, czego potrzeba do broni na tor.

To samochód, który w 1986 roku poprowadził do zwycięstwa dwuosobowy zespół Sarela van der Merwe i Doca Bundy’ego. Wcześniej należał do Gordona Barretta, który pracował nad tymi samochodami podczas wyścigów IMSA, a teraz jest oferowany na sprzedaż.

Dobrą wiadomością jest to, iż jest wyposażony w mnóstwo oryginalnych części karoserii i kilka skrzyń z częściami mechanicznymi, a także kilka zapasowych przednich szyb.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tej niezwykłej maszynie, zajrzyj na jej listę w Mecum. Ma ona trafić na aukcję w połowie maja i zawiera odzież vintage Hendrick Motorsports, pocztówki GM Goodwrench Corvette, załogę IMSA w stylu vintage przepustki i oprawione fotografie podpisane przez Ricka Hendricka i Sarela van der Merwe.














Zdjęcia dzięki uprzejmości Mecum

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału