Zautomatyzowana skrzynia biegów w motocyklu, dla wielu, wciąż pozostało nowością. Y-AMT, czyli technologia wprowadzona przez Yamahę, to rozwiązanie dla wszystkich ceniących maksimum wygody na dwóch kółkach. Sprawdzamy, na czym to dokładnie polega i które modele wyposażono już w nową generację zmiany biegów.
Y-AMT – nazwa
Nazwa Y-AMT to skrót od słów, co nikogo nie zaskoczy – Yamaha oraz Automated Manual Transmission. W praktyce oznacza to połączenie dwóch trybów zmiany biegów: manualnej (MT) oraz w pełni zautomatyzowanej (AT), który posiada ponadto tryby jazdy D i D+ do wyboru. Do nich przejdziemy jednak za chwilę.
Tryb manualnej zmiany biegów (MT)
Należy przyznać, iż o ergonomię jazdy zadbano tu na najwyższym poziomie. W przeciwieństwie do tradycyjnej skrzyni, generacja MT umożliwia zmianę biegów bez konieczności manualnej obsługi dźwigni sprzęgła. Sterowanie odbywa się wyłącznie palcem wskazującym i kciukiem, dzięki dwóch przycisków: „+” do zmiany biegu na wyższy i „-” do zmiany na niższy. Co więcej, dla zapewnienia większej kontroli, „+” można również pociągnąć, aby zmienić bieg na wyższy i nacisnąć, aby zmienić bieg na niższy (za pomocą samego palca wskazującego). Takie rozwiązanie daje naprawdę dużą swobodę, bo nie ma potrzeby zdejmowania kciuka z kierownicy.
Tryb automatycznej zmiany biegów (AT)
Clou programu, które w Y-AMT interesuje nas najbardziej, to oczywiście tryb w pełni zautomatyzowany, gdzie całą pracę wykonuje za nas motocykl. Korzystając z AT, do wyboru mamy dwa programy, dostosowane do różnych scenariuszy podróży. Pierwszy z nich – tryb D zapewnia łagodną zmianę biegów, utrzymując niskie obroty, aby zmaksymalizować zwrotność oraz pewność, podczas jazdy z niską prędkością. Program ten z pewnością sprawdzi się podczas dojazdów do pracy w mieście. Tryb D+ oferuje z kolei sportową zmianę biegów, poprzez zmianę w wyższym zakresie obrotów i czuć w nim dreszczyk emocji.
Warto dodać, iż jadąc w trybie zautomatyzowanym, dzięki przycisków zmiany biegów, w dowolnym momencie możemy przełączyć się na sterowanie manualne.
Jakie są wnioski?
Propozycja Yamahy to przede wszystkim odpowiedź na oczekiwania najbardziej wymagających motocyklistów i motocyklistek. Dodatkowo możliwość przełączenia na manualną obsługę przekona tych, którzy lubią czuć precyzję we własnych rękach. Warto też zwrócić uwagę, iż zmiana biegów w trybie MT, w przeciwieństwie do tradycyjnej kombinacji nóg i rąk, jest zwyczajnie szybsza i wygrywa choćby z najnowszym quickshifterem. Wybierając z kolei pełni automatyczny tryb – przyjemność jazdy jest nie do opisania, bo skupiamy się na doznaniach, a nie mechanice. W końcu nie przypadkowo Y-AMT to kolejny krok Yamahy, realizujący japońską filozofię Jin-Ki Kanno – euforia bycia jednością z maszyną.
Które motocykle Yamahy wyposażono już w Y-AMT?
Zautomatyzowaną skrzynię posiadają już dwa Hyper Nakedy – mocny MT-09 oraz jeden z najlepiej sprzedających się modeli w Europie MT-07. System Y-AMT harmonijnie współpracuje tu z bogatymi funkcjami elektronicznego systemu Yamaha Ride Control (YRC) i podbija przyjemność z jazdy sportowej.
Y-AMT na dobre zagościło już także w segmencie Sport Touring. Zautomatyzowaną skrzynię mamy w modelu Tracer 9 i to we wszystkich jego wersjach – podstawowej, GT oraz GT+. W końcu, kiedy – jak nie w długiej trasie, mamy ochotę wspomóc się supernowoczesnymi systemami. Y-AMT, w połączeniu z dotychczasową technologią, jak tempomat, system kontroli trakcji, system kontroli uślizgu tylnego koła, kontroli unoszenia przedniego, szykuje nam nowy poziom jazdy turystycznej.







