Będąc kierowcą, może zdarzyć nam się sytuacja, w której mimo starań, doprowadzimy do niewielkiej kolizji, małego przetarcia lub wgniecenia. Czasami jest to niezależne od nas, jak w przypadku szkód od gradobicia lub uderzeń kamieni w trakcie jazdy. Chcąc naprawić takie drobne usterki, kierowcy poszukają najmniej inwazyjnej metody. Na rynku dostępne są różne techniki, np. PDR lub naprawa panelowa. Podpowiadamy, co wybrać!
Kiedy sprawdzi się Technika PDR?
Wraz z technologicznym rozwojem, zmieniają się także techniki napraw samochodowych. Metoda, która pozwala na usunięcie niewielkich uszkodzeń to Paintless Dent Repair. PDR to naprawa wgnieceń bez lakierowania (wgniecenia.pl), umożliwiająca precyzyjne wyciągnięcie niewielkich usterek karoserii. Przydaje się ona przy małych szkodach, które nie uszkodziły lakieru. Zdarzają się one np. kiedy prowadzimy samochód i w lakier uderzy kamień bądź niewielka gałąź. Małe incydent na parkingu także może zostawić wgniecenie, przy którym sprawdzi się technika PDR. Po oględzinach przez mechanika, który uzna, iż warto zastosować tę technikę, korzysta się ze specjalnych narzędzi, mających na celu „wyciągnięcie” szkody, w miejscu, gdzie blacha została odkształcona. Całość wymaga precyzji, ale ta metoda jest szybka i wygodna, obniża też koszty dzięki pominięciu lakierowania. Należy jednak pamiętać, iż w razie wystąpienia głębokich rys i odpryśnięć, technika PDR nie może zostać wykorzystana.
Czy naprawa panelowa jest dobrym rozwiązaniem?
Naprawa panelowa stosowana jest w przypadku większych szkód, które uniemożliwiają zastosowanie techniki PDR. Jest ona dobrym rozwiązaniem, gdy mamy do czynienia z poważniejszym odkształceniem karoserii, ale jednocześnie nie ma potrzeby całkowitej wymiany elementu. Naprawa panelowa polegająca na technice „Push and Pull”, czyli „pchaj i ciągnij” oraz umożliwia naprawienie szkody zamkniętych elementów. Jest to szybka metoda usunięcia usterki, dająca świetny efekt. W ten sposób unikamy czasochłonnej i kosztownej tradycyjnej naprawy blacharskiej, która wymaga dodatkowych środków i materiałów. Nie ma też potrzeby wycinania i wymieniania części karoserii, co pozwala na zachowanie oryginalnych, fabrycznych elementów.
PDR czy naprawa panelowa — na co decydują się kierowcy?
Parkingowe zderzenia są jedną z najczęstszych przyczyn powstawania niewielkich odkształceń karoserii. Takie zdarzenia są efektem pośpiechu, powodują jednak niewielkie szkody i kierowcy rzadko muszą liczyć się z poważnymi usterkami. PDR i naprawa panelowa to tak naprawdę dwie techniki, które stosuje się w przypadku różnych uszkodzeń. Mocną stroną PDR, sprawiającą, iż decyduje się na nią mnóstwo kierowców, jest fakt, iż przy usuwaniu wgnieceń nie narusza się struktury lakieru. To z kolei pozostawia karoserię w nienaruszonym, fabrycznym stanie. Dzięki temu ogranicza się ryzyko wystąpienia korozji, bo lakier oryginalny bywa bardziej odporny i nie występują różnice w kolorze. Naprawa panelowa stosowana jest w przypadku kierowców, którzy do mechanika zgłosili się z nieco większą szkodą, jednak wciąż nie na tyle dużą, by wymagała poważnych prac blacharskich. Pozwala ona na zachowanie oryginalnych części samochodu i nienaruszania połączeń konstrukcyjnych karoserii. Najważniejszym elementem przeprowadzania obu tych technik jest profesjonalne podejście mechanika, który sprawnie i dokładnie zastosuje potrzebne środki.
Stłuczki i wgniecenia bywają bardzo stresujące, a kierowcy martwią się o obniżenie wartości swoich pojazdów. Naprawa panelowa i PDR pozwoli na dokładną i wygodną naprawę, dzięki czemu po szkodzie nie będzie choćby śladu. Warto zaufać sprawdzonym fachowcom i doświadczeniu!