Te SUV-y sprzedają się lepiej niż zakładał producent. Klienci nie mogą się nachwalić miejskiego elektryka

1 tydzień temu

SUV-y stanowią dziś najpopularniejszy rodzaj nadwozia, stąd nic dziwnego, iż producenci oferują ich coraz więcej. O tym, iż jest to strzał w dziesiątkę przekonuje się Volvo, które celuje w przynajmniej 15-procentowy wzrost sprzedaży w całym 2024 r. Już teraz globalne wyniki pokazują poprawę o 16 proc., na co duży wpływ ma m.in. nowy, miejski SUV na prąd.

Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z Volvo Car Poland.

Prawie ćwierć miliona nowych Volvo w zaledwie 4 miesiące

W kwietniu klienci na całym świecie zarejestrowali 65 838 nowych Volvo, wynika z nowego raportu producenta. Względem ubiegłorocznego wyniku to poprawa o 27 proc. Najchętniej sięgano po SUV-y XC60 (19 542 szt.), XC40 (15 139 szt.) i EX30 (9 730 szt.). Po 4 miesiącach szwedzka marka chińskiego koncernu Geely sprzedała prawie ćwierć miliona samochodów. 248 525 rejestracji oznacza wzrost o 16 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Volvo XC60 to globalnie przez cały czas najpopularniejszy model szwedzkiej marki. // fot. Volvo
Kwiecień 2024 Kwiecień 2023 Zmiana Styczeń – Kwiecień 2024 Styczeń – Kwiecień 2023 Zmiana
Globalnie 65 838 51 976 27% 248 525 214 914 16%
Modele zelektryfikowane 31 523 20 628 53% 106 518 88 031 21%
– w pełni elektryczne 17 090 8 830 94% 55 261 38 899 42%
– hybrydy plug-in 14 433 11 798 22% 51 257 49 132 4%
Miękkie hybrydy / spalinowe 34 315 31 348 9% 142 007 126 883 12%

Globalnie w kwietniu najwięcej zyskały modele zelektryfikowane (+53 proc.), zwłaszcza w pełni elektryczne, których sprzedano blisko 2 razy więcej (+94 proc.), bo 17 090 szt. Licząc od początku roku, Volvo dostarczyło klientom na świecie już 55 261 aut elektrycznych, czyli o 42 proc. więcej niż po 4 miesiącach 2023 r.

Elektryczny SUV bestsellerem Volvo w Europie

Duża w tym zasługa nowego Volvo EX30, czyli elektrycznego, małego SUV-a. W kwietniu był to najlepiej sprzedający się model Volvo w Europie. Porównując wyniki z kwietniem ubiegłego roku, marka z Goteborgu sprzedała na Starym Kontynencie o 65 proc. więcej samochodów (34 238 szt.). W zeszłym roku od stycznia do kwietnia Volvo sprzedało w Europie niecałe 100 tys. aut (93 475), ale w w tym samym okresie 2024 r. wynik poprawiono o 33 proc. na 123 908 szt.

Kwiecień 2024 Kwiecień 2023 Zmiana Styczeń – Kwiecień 2024 Styczeń Kwiecień 2023 Zmiana
Europa 34 238 20 804 65% 123 908 93 475 33%
Modele zelektryfikowane 22 952 13 016 76% 77 771 58 071 34%
– w pełni elektryczne 13 880 5 428 156% 45 117 26 475 70%
– hybrydy plug-in 9 072 7 588 20% 32 654 31 596 3%
Miękkie hybrydy / spalinowe 11 286 7 788 45% 46 137 35 404 30%

Podobnie jak w przypadku światowych wyników, największe wzrosty dotyczą modeli zelektryfikowanych (+76 proc.). Samochodów elektrycznych sprzedano aż o 156 proc. więcej. Patrząc na okres styczeń-kwiecień to tegoroczne wyniki w przypadku elektryków z baterią (BEV) są lepsze aż o 70 proc. Warto przypomnieć, iż do 2030 r. Volvo chce sprzedawać tylko takie samochody.

Elektryczne EX30 było w kwietniu najpopularniejszym Volvo w Europie. // fot. Volvo Cars
fot. Volvo

„Te wyniki pokazują, iż robimy znaczny postęp w realizacji naszych założeń dotyczących wzrostu sprzedaży detalicznej na poziomie co najmniej 15 procent w całym 2024 r.” – powiedział Björn Annwall, zastępca dyrektora generalnego Volvo Cars. „Ja również cieszę się, iż mogę to zobaczyć pozytywny odbiór ze strony klientów EX30 w miarę zwiększania dostaw samochodów, a także ciągły rozwój naszych modeli zelektryfikowanych. Wzmacnia to naszą pewność co do siły naszego zbalansowanego portfolio samochodów w pełni elektrycznych, hybrydowych typu plug-in i miękkich hybryd” – dodał.

SUV-y Volvo z lepszą sprzedażą w USA

Drugim kluczowym rynkiem dla Volvo poza Europą pozostają Chiny. Tym razem po 4 miesiącach udało się przekroczyć barierę 50 tys. sprzedanych egzemplarzy (+2 proc). Choć w samym kwietniu nie odnotowano wzrostów (zyskiwały tylko elektryki o 34 proc.), to w Państwie Środka sprzedano niemal tyle samo miękkich hybryd i spalinówek co w Europie.

Kwiecień 2024 Kwiecień 2023 Zmiana Styczeń – Kwiecień 2024 Styczeń – Kwiecień 2023 Zmiana
Chiny 12 221 12 543 -3% 50 179 49 000 2%
Modele zelektryfikowane 1 062 1 260 -16% 3 505 5 090 -31%
– w pełni elektryczne 458 342 34% 1 125 1 268 -11%
– hybrydy plug-in 604 918 -34% 2 380 3 822 -38%
Miękkie hybrydy / spalinowe 11 159 11 283 -1% 46 674 43 910 6%
USA 10 604 9 611 10% 41 555 36 094 15%
Modele zelektryfikowane 3 334 2 946 13% 11 422 10 657 7%
– w pełni elektryczne 328 1 356 -76% 1 298 4 138 -69%
– hybrydy plug-in 3 006 1 590 89% 10 124 6 519 55%
Miękkie hybrydy / spalinowe 7 270 6 665 9% 30 133 25 437 18%

Poprawę sprzedaży odnotowano za to w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze 4 miesiące zakończono z wynikiem 41 555 rejestracji, czyli o 15 proc. lepszym wynikiem od ubiegłorocznego. Amerykańscy klienci nie są tak zainteresowani elektrykami jak reszta świata, choć zelektryfikowane modele zanotowały w kwietniu 13-procentowy wzrost. Jest to jednak zasługa hybryd plug-in.

W odróżnieniu od globalnego trendu, w USA najbardziej zyskiwały Volvo z technologią plug-in hybrid. // fot. Volvo

W pozostałych regionach świata Volvo w kwietniu zyskiwało tylko w segmencie aut zelektryfikowanych (+23 proc.). Poprawiły się zwłaszcza notowania aut elektrycznych (+42 proc.) i to także na przestrzeni pierwszych czterech miesięcy roku (+10 proc.).

Kwiecień 2024 Kwiecień 2023 Zmiana Styczeń – Kwiecień 2024 Styczeń – Kwiecień 2023 Zmiana
Inne rynki świata 8 775 9 018 -3% 32 883 36 345 -10%
Modele zelektryfikowane 4 175 3 406 23% 13 820 14 213 -3%
– w pełni elektryczne 2 424 1 704 42% 7 721 7 018 10%
– hybrydy plug-in 1 751 1 702 3% 6 099 7 195 -15%
Miękkie hybrydy / spalinowe 4 600 5 612 -18% 19 063 22 132 -14%

Źródło danych: Oficjalny raport Volvo Cars

Idź do oryginalnego materiału