SUV-y stanowią dziś najpopularniejszy rodzaj nadwozia, stąd nic dziwnego, iż producenci oferują ich coraz więcej. O tym, iż jest to strzał w dziesiątkę przekonuje się Volvo, które celuje w przynajmniej 15-procentowy wzrost sprzedaży w całym 2024 r. Już teraz globalne wyniki pokazują poprawę o 16 proc., na co duży wpływ ma m.in. nowy, miejski SUV na prąd.
Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z Volvo Car Poland.
Prawie ćwierć miliona nowych Volvo w zaledwie 4 miesiące
W kwietniu klienci na całym świecie zarejestrowali 65 838 nowych Volvo, wynika z nowego raportu producenta. Względem ubiegłorocznego wyniku to poprawa o 27 proc. Najchętniej sięgano po SUV-y XC60 (19 542 szt.), XC40 (15 139 szt.) i EX30 (9 730 szt.). Po 4 miesiącach szwedzka marka chińskiego koncernu Geely sprzedała prawie ćwierć miliona samochodów. 248 525 rejestracji oznacza wzrost o 16 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Kwiecień 2024 | Kwiecień 2023 | Zmiana | Styczeń – Kwiecień 2024 | Styczeń – Kwiecień 2023 | Zmiana | |
Globalnie | 65 838 | 51 976 | 27% | 248 525 | 214 914 | 16% |
Modele zelektryfikowane | 31 523 | 20 628 | 53% | 106 518 | 88 031 | 21% |
– w pełni elektryczne | 17 090 | 8 830 | 94% | 55 261 | 38 899 | 42% |
– hybrydy plug-in | 14 433 | 11 798 | 22% | 51 257 | 49 132 | 4% |
Miękkie hybrydy / spalinowe | 34 315 | 31 348 | 9% | 142 007 | 126 883 | 12% |
Globalnie w kwietniu najwięcej zyskały modele zelektryfikowane (+53 proc.), zwłaszcza w pełni elektryczne, których sprzedano blisko 2 razy więcej (+94 proc.), bo 17 090 szt. Licząc od początku roku, Volvo dostarczyło klientom na świecie już 55 261 aut elektrycznych, czyli o 42 proc. więcej niż po 4 miesiącach 2023 r.
Elektryczny SUV bestsellerem Volvo w Europie
Duża w tym zasługa nowego Volvo EX30, czyli elektrycznego, małego SUV-a. W kwietniu był to najlepiej sprzedający się model Volvo w Europie. Porównując wyniki z kwietniem ubiegłego roku, marka z Goteborgu sprzedała na Starym Kontynencie o 65 proc. więcej samochodów (34 238 szt.). W zeszłym roku od stycznia do kwietnia Volvo sprzedało w Europie niecałe 100 tys. aut (93 475), ale w w tym samym okresie 2024 r. wynik poprawiono o 33 proc. na 123 908 szt.
Kwiecień 2024 | Kwiecień 2023 | Zmiana | Styczeń – Kwiecień 2024 | Styczeń Kwiecień 2023 | Zmiana | |
Europa | 34 238 | 20 804 | 65% | 123 908 | 93 475 | 33% |
Modele zelektryfikowane | 22 952 | 13 016 | 76% | 77 771 | 58 071 | 34% |
– w pełni elektryczne | 13 880 | 5 428 | 156% | 45 117 | 26 475 | 70% |
– hybrydy plug-in | 9 072 | 7 588 | 20% | 32 654 | 31 596 | 3% |
Miękkie hybrydy / spalinowe | 11 286 | 7 788 | 45% | 46 137 | 35 404 | 30% |
Podobnie jak w przypadku światowych wyników, największe wzrosty dotyczą modeli zelektryfikowanych (+76 proc.). Samochodów elektrycznych sprzedano aż o 156 proc. więcej. Patrząc na okres styczeń-kwiecień to tegoroczne wyniki w przypadku elektryków z baterią (BEV) są lepsze aż o 70 proc. Warto przypomnieć, iż do 2030 r. Volvo chce sprzedawać tylko takie samochody.
„Te wyniki pokazują, iż robimy znaczny postęp w realizacji naszych założeń dotyczących wzrostu sprzedaży detalicznej na poziomie co najmniej 15 procent w całym 2024 r.” – powiedział Björn Annwall, zastępca dyrektora generalnego Volvo Cars. „Ja również cieszę się, iż mogę to zobaczyć pozytywny odbiór ze strony klientów EX30 w miarę zwiększania dostaw samochodów, a także ciągły rozwój naszych modeli zelektryfikowanych. Wzmacnia to naszą pewność co do siły naszego zbalansowanego portfolio samochodów w pełni elektrycznych, hybrydowych typu plug-in i miękkich hybryd” – dodał.
SUV-y Volvo z lepszą sprzedażą w USA
Drugim kluczowym rynkiem dla Volvo poza Europą pozostają Chiny. Tym razem po 4 miesiącach udało się przekroczyć barierę 50 tys. sprzedanych egzemplarzy (+2 proc). Choć w samym kwietniu nie odnotowano wzrostów (zyskiwały tylko elektryki o 34 proc.), to w Państwie Środka sprzedano niemal tyle samo miękkich hybryd i spalinówek co w Europie.
Kwiecień 2024 | Kwiecień 2023 | Zmiana | Styczeń – Kwiecień 2024 | Styczeń – Kwiecień 2023 | Zmiana | |
Chiny | 12 221 | 12 543 | -3% | 50 179 | 49 000 | 2% |
Modele zelektryfikowane | 1 062 | 1 260 | -16% | 3 505 | 5 090 | -31% |
– w pełni elektryczne | 458 | 342 | 34% | 1 125 | 1 268 | -11% |
– hybrydy plug-in | 604 | 918 | -34% | 2 380 | 3 822 | -38% |
Miękkie hybrydy / spalinowe | 11 159 | 11 283 | -1% | 46 674 | 43 910 | 6% |
USA | 10 604 | 9 611 | 10% | 41 555 | 36 094 | 15% |
Modele zelektryfikowane | 3 334 | 2 946 | 13% | 11 422 | 10 657 | 7% |
– w pełni elektryczne | 328 | 1 356 | -76% | 1 298 | 4 138 | -69% |
– hybrydy plug-in | 3 006 | 1 590 | 89% | 10 124 | 6 519 | 55% |
Miękkie hybrydy / spalinowe | 7 270 | 6 665 | 9% | 30 133 | 25 437 | 18% |
Poprawę sprzedaży odnotowano za to w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze 4 miesiące zakończono z wynikiem 41 555 rejestracji, czyli o 15 proc. lepszym wynikiem od ubiegłorocznego. Amerykańscy klienci nie są tak zainteresowani elektrykami jak reszta świata, choć zelektryfikowane modele zanotowały w kwietniu 13-procentowy wzrost. Jest to jednak zasługa hybryd plug-in.
W pozostałych regionach świata Volvo w kwietniu zyskiwało tylko w segmencie aut zelektryfikowanych (+23 proc.). Poprawiły się zwłaszcza notowania aut elektrycznych (+42 proc.) i to także na przestrzeni pierwszych czterech miesięcy roku (+10 proc.).
Kwiecień 2024 | Kwiecień 2023 | Zmiana | Styczeń – Kwiecień 2024 | Styczeń – Kwiecień 2023 | Zmiana | |
Inne rynki świata | 8 775 | 9 018 | -3% | 32 883 | 36 345 | -10% |
Modele zelektryfikowane | 4 175 | 3 406 | 23% | 13 820 | 14 213 | -3% |
– w pełni elektryczne | 2 424 | 1 704 | 42% | 7 721 | 7 018 | 10% |
– hybrydy plug-in | 1 751 | 1 702 | 3% | 6 099 | 7 195 | -15% |
Miękkie hybrydy / spalinowe | 4 600 | 5 612 | -18% | 19 063 | 22 132 | -14% |
Źródło danych: Oficjalny raport Volvo Cars