Te samochody rdzewieją najbardziej. Właściciele łapią się za głowy

3 godzin temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Korozja to największy wróg samochodu. Każdą usterkę mechaniczną da się usunąć wymieniając zużyte elementy, ale konieczność przeprowadzenia poważnej naprawy blacharskiej z reguły oznacza dla samochodu koniec jego drogowej kariery. Które modele są szczególnie podatne na działanie rdzy i wymagają zainwestowania w dodatkową ochronę?




Niestety, rdza to nie tylko problem natury estetycznej. Korozja zgrzewów, podłużnic i dźwigarów ma najważniejszy wpływ na sztywność karoserii i poziom ochrony pasażerów przed następstwami wypadku.

Które samochody korodują najbardziej? Szwedzki ranking


Szwedzki magazyn motoryzacyjny Vi Bilägare zajmuje się tą kwestią od przeszło 30 lat. W słynącej z mroźnych zim Skandynawii temat zabezpieczenia antykorozyjnego pojazdów jest szczególnie istotny. Redakcja w 19289 r. nawiązała współpracę ze sztokholmską firmą "Rostskyddsmetoder" specjalizującą się w badaniach nad technologiami antykorozyjnymi. Efektem jest ranking powstający na bazie niezależnych redakcyjnych testów. Od początku skandynawskich testów Szwedom udało się w ten sposób przetestować już ponad 500 pojazdów.Reklama



Kontrola antykorozyjna. Jak sprawdzić auto przed zimą?


Samochody, jakie w tamach testów trafiają do redakcji Vi Bilägare, oddawane są też w ręce naukowców z "Rostskyddsmetoder". Ci skupiają się na jakości zabezpieczenia korozyjnego w miejscach, do których nie zajrzałby żaden dziennikarz motoryzacyjny - przy pomocy endoskopu badają ubytki w lakierze i wszystkie panele karoserii, ze szczególnym uwzględnieniem profili zamkniętych. Sprawdzają też jakość mastyk, systemu odpływów, powłok chemicznych oraz "właściwości materiałowych" elementów konstrukcyjnych.
Eksperci oceniają czy rozmieszczenie otworów odpływowych zapewnia prawidłowe odprowadzanie wody i czy fabryczne zabezpieczenia odpowiednio chronią elementy konstrukcyjne. Mówiąc o "właściwościach materiałowych" są też w stanie prognozować ich trwałość. Mogą np. określić, jak długo fabryczne mastyki czy woski pozostaną "płynne" i po jakim czasie fabryczna konserwacja zacznie pękać i przepuszczać wilgoć.

Marki samochodów najmniej i najbardziej podatne na korozję


Średnia dla aktualnego zestawienia dotyczącego producentów wynosi 3,1 punktu na 5 możliwych. Z ciekawostek - poniżej średniej oceniono Volvo (3,0 punktu). W środku stawki znalazły się też m.in. Alfa Romeo (3,0 punktu), Kia/Hyundai (2,9 punktu) oraz Peugeot i Opel (2,6 punktu). Zauważalnie lepiej jest ostatnio z poziomem zabezpieczenia antykorozyjnego w Mazdach, ale średnia na poziomie 2,3 wciąż nie jest powodem do dumy.
Marki samochodów z najlepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym:
Porsche - 5 punktówJaguar - 4,7 Nio - 4,5 BMW - 4,1 Audi - 4,0 Mini - 4,0 Mercedes - 3,9 Renault - 3,7 Volkswagen - 3,6 Seat - 3,6
Marki samochodów z najgorszym zabezpieczeniem antykorozyjnym:
Ford - 2,2 Toyota - 2,2 DS - 2,0 Fiat - 2,0 Hongqi - 2,0 Lynk&Co - 2,0 Mitsubishi - 2,0 Range Rover - 2,0 Subaru - 2,0 Suzuki - 2,0 Honda - 1,8

Zabezpieczenie antykorozyjne w starszych samochodach


Szwedzi udostępniają wyniki analizy również dla starszych modeli - choćby 15-, czy 20-letnich. Szczegółowe wyniki występują następująco:
Alfa Romeo:
Alfa Romeo 159 (2006) - ocena 1 punkt
Citroen:
Citroen C3 (2002-2003) - ocena 2 punktyCitroen C4 Cactus (2014) - ocena 2 punktyCitroen C4 Picasso/Grand Picasso (2008-2009) - ocena 2 punkty DC3 (2010) - ocena 2 punkty
Fiat:
500 (2008) - 2 punkty 500L (2013) - 2 punkty Bravo (2008) - 2 punkty Doblo (2003) - 1 punkt Grande Punto (2006) - 2 punktyPanda - 2 punkty
Honda:
Honda Accord (2002-2006) - 2 punkty Honda Accord Tourer (2008) - 2 punktyHonda Civic Hybrid (2005-2006) - 2 punkty Honda Civic (2011-2012) - 2 punktyHonda Civic Tourer (2013-2014) - 2 punkty Honda CR-V (2002-2013) - 2 punktyHonda Insight (2009) - 2 punkty Honda Jazz (2001) - 2 punkty
Jeep:
Jeep Cherokee (2012-2015) - 1 punkt
Lexus:
IS (2005-2006) - 2 punktyIS (2013-2014) - 2 punktyNX 300h (2014-2015) - 2 punkty
Mazda:
Mazda 2 (2007) - 2 punktyMazda 3 (2008-2011) - 2 punkty Mazda 3 (2003) - 2 punkty Mazda 5 (2005) - 2 punkty Mazda 6 (2002-2009) - 2 punkty Mazda 6 kombi (2007-2011) - 2 punkty Mazda 6 kombi (2012-2015) - 2 punkty
Mitsubishi:
ASX (2010) - 2 punkty Colt (2002-2009) - 2 punkty Lancer (2008) - 2 punkty Outlander (2013) - 2 punkty Outlander PHEV (2013-015) - 2 punkty Space Star (2012-2013) - 2 punkty
Nissan:
Juke (2011) - 2 punktyMicra (2003) - 2 punkty Micra (2011) - 2 punkty Note (2013) - 2 punkty Qashqai (2007) - 2 punkty Qashqai (2014) - 2 punkty X-Trail (2007) - punkty 2
Peugeot:
1007 (2005) - 1 punkt108 (2014) - 2 punkty 207 (2006) - 2 punkty208 (2013) - 2 punkty 508 (2013) - 2 punkty 508 SW (2011) - 2 punkty 2008 (2013) - 2 punkty4007 (2008) - 1 punkt 5008 (2010) - 2 punkty Partner (2008) - 2 punkty
Subaru:
Forester (2008) - 2 punktyForester (2013) - 2 punkty Impreza (2007) - 2 punkty Justy (2007) - 2 punktyLegacy (2003-2004) - 1 punktOutback (2007) - 2 punkty Outback (2009-2013) - 2 punkty Outback (2015) - 2 punkty
Suzuki:
Swift (2005) - 2 punktySwift (2011) - 2 punkty SX4 S-Cross (2013) - 2 punkty Vitara (2015) - 2 punkty
Toyota:
Auris (2007) - 2 punktyAuris Sports Tourer (2013) - 2 punktyAvensis (2009) - 2 punkty Aygo (2005) - 2 punktyAygo (2005-2013) - 1 punkt Corolla Verso (2004) - 2 punkty Prius (2004) - 2 punkty Prius(2009) - 2 punkty Prius Plug-in (2013) - 2 punkty RAV4 (2013) - 2 punkty RAV4 (2006) - 2 punkty Verso (2009-2013) - 2 punkty Yaris (2005-2009) 2 punkty Yaris (2013) - 2 punkty

Dlaczego japońskie auta są podatne na korozje?


Jak tłumaczą przedstawiciele "Rostskyddsmetoder" - japońscy producenci polegają głównie na podkładach i zabezpieczeniach chemicznych na etapie lakierowania nadwozia, a europejscy stawiają raczej na wypełnianie profili zamkniętych woskiem i klasycznym cynkowaniu galwanicznym. W ostatecznym rozrachunku, zapewnia ono zdecydowanie lepszą ochronę antykorozyjną, chociażby ze względu na wyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Właśnie z tego powodu, wielu klientów Hondy, Mazdy, Toyoty, Subaru czy Suzuki po zakupie - całkiem słusznie - decyduje się na dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne swoich pojazdów.


W przypadku nowszych aut ogromnym problemem jest stosowanie plastikowych nakładek czy filcowych wygłuszeń, które kumulują wilgoć i w ocenie ekspertów bywają prawdziwą "wylęgarnią" rdzy. Z tego względu prawidłowe zakonserwowanie samochodu powinno wiązać się z demontażem wszelkich tego rodzaju osłon i zabezpieczeniu takich miejsc preparatami, które jak najdłużej pozostaną "płynne", bez tendencji do pękania.
Idź do oryginalnego materiału